Ušetrí umelá inteligencia pracovné sily, alebo by ju firmy mali využívať na zlepšenie pracovných podmienok a well-being svojich zamestnancov?
Je dobré sa brániť digitálnej transformácii, alebo ju čím skôr odštartovať, ak chce byť firma konkurencieschopná? A prečo desiatky miliárd eur cez granty a dotácie, ktoré sú dokonca dostupné aj pre veľké firmy dnes ležia skladom a firmy o ne nežiadajú? Aj to sú otázky, ktoré si dnes kladú firmy.
Mohlo by vás zaujímať: Keď príde búrka: prevencia znižuje riziko škôd. Poistenie pomôže, ak je nastavené správne
Ako ukázalo stretnutie zástupcov spoločností na ISA Business Pulse v Bratislave, digitálna transformácia sa už stáva neodmysliteľnou súčasťou stratégie firiem a ich lídri dnes riešia aj otázky, ako dokáže umelá inteligencia zvyšovať efektivitu, ako zákazník formuje inovácie cez spätnú väzbu a tiež, ako firmy dokážu inovovať aj v oblasti energetiky a udržateľnosti s pomocou eurofondov, plánu obnovy či modernizačného fondu.
Hlavnými organizátormi boli ISA Investment support association a spoločnosť Business Lease Slovakia. Stretnutia sa zúčastnila stovka manažérov naprieč odvetviami a nazačili mnohé trendy smerovania slovenského biznisu v roku 2025.
Firmy: Digitálnu transformáciu nepodceňujte
Business Lease Slovakia napríklad odštartovala digitálnu transformáciu v roku 2023 s cieľom zlepšiť zákaznícku a zamestnaneckú skúsenosť (CX a EX). „Našou víziou v rámci digitálnej transformácie je zvýšiť kapacitu tímu, ktorú následne využijeme na rast spoločnosti, zlepšovanie kvality a expertízy našej práce, zlepšenie work-life balansu a zlepšenie kvality služieb s cieľom dodávať best in class CX našim zákazníkom,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka Lucia Čišková.
Mohlo by vás zaujímať: Pri investovaní je dôležitý autopilot. Nechajte peniaze rásť s deťmi, radí odborník
Digitálna transformácia je podľa lídrov firiem už nevyhnutná na dlhodobé prežitie podniku. Ako podotýka Michal Anderle, Consulting Director spoločnosti Deloitte Central Europe, firmy však často podceňujú naliehavosť a finančnú náročnosť iniciatív zameraných na digitalizáciu.
„Keďže táto oblasť je komplexná, dôkladná príprava je neoddeliteľnou súčasťou úspechu. Z našej skúsenosti väčšina transformácií, najmä, ak nie sú podporené externou pomocou, zlyhá kvôli faktorom, ako odpor zamestnancov k zmenám, nedostatok podpory od kľúčových zainteresovaných strán, alebo podcenenie komplexnosti procesu,“ hovorí. Ak je digitálna transformácia podľa neho dobre naplánovaná a realizovaná, môže prinášať dvojciferné zisky a výrazné zníženie nákladov.
Katalyzátorom inovácií je zákazník
S tým súhlasí aj Lucia Čišková. „V Business Lease Slovakia smerujeme k dosiahnutiu CX Excellence, ktorý predurčuje firmu k dlhodobému rastu a prosperite. Našou stratégiou je posúvať firmu vpred iniciatívami v zákazníckej skúsenosti, zamestnaneckej skúsenosti a digitálnej transformácii. Práve mixom týchto ingrediencii dokážeme vylepšovať zážitok našich klientov, ktorí následne svojou lojalitou pomáhajú firme rásť,“ hovorí.
Novinkou je prístup pri plánovaní zlepšení na základe výsledkov prieskumu zákazníkov, kde firma dosiahla rekordné výsledky, a to v celkovej spokojnosti 94 a v NPS skóre 68. Jej služba Osobný asistent, ktorá stojí za celkovou CX stratégiou Ako k rodine, už zacielila na 15 % B2B zákazníkov, cieľ je do konca roka 40 %.
„Služba je okrem samotnej pridanej hodnoty pre zákazníka ľudská, jediná svojho druhu na trhu, čím nás odlišuje od konkurentov a najmä má dlhodobý dopad na budovanie vzťahu so zákazníkom,“ dodáva.
S umelou inteligenciou firma získa
„AI vnímame jednoznačne ako príležitosť usporiť náš čas, ktorý následne vieme využiť lepšie na rast firmy, či iné ciele. Uchopili sme to bottom-up. V nedávnom projekte sme oslovili tzv.: evanjelizátorov AI, ktorí zmapovali hlavné činnosti a následne sme tieto činnosti zefektívnili pomocou využitia AI a dosiahli zaujímavé časové úspory,“ konštatuje Lucia Čišková.
Využívanie AI je už podľa nej požadovaná zručnosť firmy. „Rovnako máme v celej firme implementovaý Co-pilot a testujeme prvé nástroje a aplikácie, ako je napríklad Plaud,“ dodáva.
Hoci umelá inteligencia dokáže významne zefektívniť procesy, Michal Anderle pripomína, že dobre realizované AI iniciatívy sú stále zriedkavé. Každá firma si tak na začiatku musí ujasniť, aký business problém sa snaží vyriešiť.
„Nie je ideálna v situáciách, kde je potrebný deterministický výsledok alebo úplná vysvetliteľnosť postupu. Napriek tomu, aj v týchto prípadoch je možné využiť AI na automatizovanie 80-90 % prípadov a sústrediť sa len na manuálne spracovanie výnimiek,“ podotýka.
Mnohé firmy však buď nevidia naliehavosť situácie alebo si nedokázali pripraviť potrebné podmienky, ako je nastavenie riadenia dát a zlepšenie dátovej kvality. Rizikom pri akejkoľvek technológii je strata dôvery zákazníkov v dôsledku nesprávnych výsledkov. „Pri AI je toto riziko ešte výraznejšie kvôli tomu, že je založená na pravdepodobnostných vzorcoch, a nie na exaktných odpovediach,“ dodáva Anderle.
V eurofondoch sú milióny eur
Firmy pritom na podporu digitalizácie a inovácií môžu využiť aj externé zdroje. „Granty a dotácie sú dnes dostupné pre široké spektrum firiem, vrátane veľkých spoločností,“ upozorňuje Michal Hort, predseda predstavenstva spoločnosti EOSNEBOTRA.
Ako spresňuje, okrem klasických eurofondov je tu plán obnovy, modernizačný fond, nórsky a švajčiarsky finančný mechanizmus, vybrané bruselské finančné mechanizmy a podobne, kde je pre firmy na sedemročné obdobie k dispozícii zhruba 30 miliárd eur. „Európska komisia zadefinovala takzvanú STEP, čo znamená Strategic Technologies Platform for Europe –platformu strategických technológií. Ide o prioritizáciu dôležitých tém, ktoré majú byť z verejných peňazí podporované,“ spresňuje Michal Hort.
Komentáre
Pridať komentár