Hlavní hráči na trhu vo veľkom investujú do moderných technológií, aby zrýchlili procesy a zlepšili klientsky servis. Strojové učenie a analýza veľkého množstva dát dnes pomáhajú s vyhodnocovaním zdravotných rizík, urýchľujú likvidáciu poistných udalostí a zvyšujú efektivitu odhaľovania podvodov.
Personalizácia služieb, sledovateľnosť dát alebo reakcia v reálnom čase. Digitalizácia postavila biznisový svet hore nohami a prináša veľa nesporných výhod. Na druhej strane, práca s obrovským množstvom dát nie je pre poisťovne vždy jednoduchá. Investície do moderných technológií sa pohybujú rádovo v desiatkach miliónov eur.
Na vzostupe je predovšetkým trend automatizácie, strojového učenia a umelej inteligencie „Všetky mysliteľné technologické trendy, ktoré sa objavujú v spoločnosti, sa skôr alebo neskôr premietnu aj do sveta poisťovníctva. Je pravdepodobné, že niektoré súčasné profesie v budúcnosti nahradí umelá inteligencia. Sedliacky rozum však bude mať stále cenu zlata,“ hovorí David Poes, riaditeľ životného poistenia YOUPLUS.
Podozrivé poistné udalosti identifikujú stroje
Počet poistných podvodov každý rok rastie. I v tejto oblasti nastupujú na scénu moderné technológie – a predovšetkým dátové modely, strojové učenie a umelá inteligencia (AI). Poisťovne s ich využitím analyzujú poistné udalosti, ktoré by mohli byť podvodné.
Mohlo by vás zaujímať: 5 rád, na čo dávať pozor pri poistení fotovoltiky
Používajú pritom obsiahlu históriu škodových udalostí, v ktorej hľadajú rovnaké charakteristiky a totožné vzorce správania. Stroje potom pomáhajú vytipovať tie, ktoré sú podozrivé. „Ak sa napríklad opakovane objavujú podobné lekárske správy od jedného konkrétneho lekára, môže to signalizovať podvodné konanie,“ opisuje Poes.
Strojové spracovanie veľkého množstva dát umožňuje lepšie realizovať podrobnú analýzu podozrivých prípadov. „Za „netypickou“ štatistikou je občas skrytý nejaký podvod alebo nekalý úmysel. Systém dokáže vyhodnotiť dáta a upozorniť na anomálie,“ vysvetľuje Poes. Následne sa do procesu zapája tím interných špecialistov, ktorý na základe podnetov preveruje konkrétne prípady.
O poistnom aj zdravotných výnimkách rozhoduje elektronický underwriting
Súčasťou dojednania zmluvy je dnes aj automatický úpis rizík, tzv. elektronický underwriting. Systém využíva individualizovaný dotazník, ktorý sa dynamicky mení podľa odpovedí klienta, čím sa presnejšie určuje miera rizikovosti.
„Otázky v dotazníku sa vetvia ako rozhodovací strom na základe predchádzajúcich odpovedí, takže nejde o jeden fixný formulár, v ktorom je dopredu určený počet otázok. Čím ďalej sa v rozhodovacom strome systém dostane, tým presnejšie je ocenení rizík a vyššia miera individuálneho posúdenia každého žiadateľa o poistenie. Systém teda automaticky u potenciálneho klienta vyhodnocuje, či je „všetko v poriadku“ alebo treba urobiť odchýlku od bežných podmienok,“ opisuje Poes.
Celý proces dojednania zmluvy sa odohráva v digitálnej podobe vrátane kontroly všetkých prijatých dokumentov a súborov. Ani tu však nie je ľudský faktor úplne vyradený z hry.
„Niekedy je zdravotný stav žiadateľa na základe rôznych kombinácií diagnóz natoľko komplikovaný, že musí prísť ľudský zásah. Počítač v takom prípade povie, že sa nedokáže rozhodnúť ďalej a nie je schopný situáciu adekvátne vyhodnotiť,“ tvrdí Poes.
U väčšiny žiadateľov však vyhodnotenie, cenu poistného aj prípadné prirážky či výnimky navrhuje automat na základe sofistikovaného algoritmu, do ktorého vstupuje veľa faktorov.
Budúcnosť: personalizácia služieb aj real-time reakcia
Technológie budú v poisťovníctve hrať stále dôležitejšiu rolu, najmä čo sa týka tzv. „okamihov pravdy“. Všetky poisťovne chcú klientom umožniť urobiť výplatu poistného plnenia čo najrýchlejšie, aby celý proces odrážal očakávania, ktoré majú z iných odvetví.
„Likvidácia poistných udalostí sa bude v nasledujúcich rokoch ešte viac zjednodušovať a hlavne zrýchľovať. Takže ďalším trendom, kam odbor bude smerovať, je reakcia v reálnom čase. Už teraz sa v jednoduchých prípadoch bavíme o rádovo niekoľkých desiatkach minút a pôjde to ešte ďalej,“ potvrdzuje Poes.
Mohlo by vás zaujímať: Zadajte hodnotu vozidla. Získate lepší prehľad o jeho cene, radí INSIA
Moderné technológie zohrajú dôležitú rolu aj v oblasti personalizácie služieb. „V spoločnostiach, ktoré majú milióny klientov, je ťažké vyvolať pocit, že firma klienta pozná. AI môže v tejto oblasti fungovať výrazne lepšie, vykonávať identifikáciu zákazníkov a komunikovať s nimi tou najlepšou možnou formou,“ uzatvára Poes.
Komentáre
Pridať komentár