- Prieskum odhalil dôveru i opatrnosť voči autonómnym vozidlám - väčšina očakáva zlepšenie bezpečnosti a vyšší komfort, no obavy z novej technológie, aj túžba mať auto pod kontrolu, pretrvávajú
- Ochrana obetí je kľúčová. Súčasné modely zodpovednosti a PZP vo väčšine krajín EÚ sú podľa Allianz vhodné aj pre autonómne vozidlá
Autonómna mobilita predstavuje transformáciu v oblasti bezpečnosti, pohodlia a dostupnosti, ktorá už prebieha s vozidlami úrovne 3 na európskych cestách a systémom úrovne 4, ktorý funguje v reálnych testovacích poliach. Na 13. ročníku Allianz Motor Day 2025 s témou „HANDS OFF – Prísľub bezpečnosti autonómneho riadenia“, ktorý organizuje Allianz centrum pre technológie (AZT) skúmali potenciál a výzvy autonómneho riadenia, vrátane otázok o bezpečnosti vozidiel, zodpovednosti a inkluzívnejšej mobilite. Allianz už poisťuje testovacie polia v niekoľkých krajinách.
Potenciál autonómnej mobility
Výskum AZT naznačuje pokles frekvencie nárokov na motorovú zodpovednosť vďaka pokročilým systémom asistencie vodiča. Spotrebitelia v Európe stále vnímajú technológiu automatizovaného riadenia ako relatívne netestovanú, hoci očakávajú zlepšenie bezpečnosti a pohodlia.
Tieto zistenia zdôrazňujú transformačný efekt automatizovaných systémov na bezpečnosť cestnej premávky a dynamiku poistenia.
„Autonómna mobilita je viac než len technologický posun. Je to sociálna zmluva pre bezpečnejšie a inkluzívnejšie cesty. Naša úloha je premeniť pokrok na merateľné, overiteľné a transparentné bezpečnostné výsledky,“ povedal člen predstavenstva skupiny Allianz Klaus-Peter Röhler.
Ako líder v inovácii mobility, Allianz obhajuje európsky „vodičský preukaz“ pre autonómne systémy. Certifikačný proces nie je ešte komplexne regulovaný podľa EU 2022/1426. Allianz navrhuje kombináciu digitálnych simulácií, praktických testov a testov v reálnych podmienkach. „Voláme po celoeurópskom vodičskom preukaze pre autonómne vozidlá, aby mohli byť používané aj za hranicami EÚ,“ dodal Röhler.
Výrazný pokles nehôd na obzore
Allianz predpovedá, že automatizácia by mala viesť k výraznému poklesu nehôd spôsobených ľudskou chybou, ako je únava, rozptýlenie alebo nesprávne posúdenie situácie. Počet nehôd v Európe by podľa Allianzu mal do roku 2035 klesnúť o 20 percent a od roku 2060 o viac ako 50 percent.
Autá poháňané pokročilými systémami asistencie vodiča s automatizovaným núdzovým brzdením už dnes predstavujú vysoký bezpečnostný potenciál. Na základe analýzy 20 000 nárokov na poistné plnenie Allianz zistil, že zadné kolízie v plynúcej premávke klesli v priemere o 30 percent po tom, keď sa automatizované núdzové brzdenie začalo inštalovať ako štandard.
Najpokročilejšie systémy znížili nehody pri cúvaní až o 66 percent. Menej nehôd bude znamenať menej poistných nárokov. Hodnota každého nároku sa však zvýši, keď sa autonómne vozidlá stanú technologicky komplexnejšími. Nové formy rizika totiž budú vyžadovať nové druhy krytia.
Prieskum ukázal dôveru aj opatrnosť
Spotrebiteľský prieskum, ktorý Allianz realizovala v siedmich európskych krajinách (Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Švajčiarsko, Česká republika a Spojené kráľovstvo), ukázal dôveru v zlepšenie bezpečnosti, ale aj neistotu ohľadom technologickej zrelosti.
Viac ako polovica respondentov (56 percent) očakáva, že autonómne autá budú bezpečnejšie alebo aspoň rovnako bezpečné ako vozidlá riadené ľuďmi. Spotrebitelia tiež oceňujú benefity v oblasti pohodlia, ako je využitie času cestovania na iné aktivity (50 percent respondentov), ako aj väčšiu mobilitu pre seba (40 percent) a pre ľudí so znevýhodnením a starších ľudí (65 percent).
Zároveň pretrvávajú obavy, keď až 69 percent sa obáva spoľahlivosti systému v neočakávaných situáciách a 72 percent vníma technológiu ako stále „príliš novú a netestovanú“. Traja zo štyroch respondentov by sa cítili pohodlne v autonómnom aute len v prípade, že by mohli nad ním kedykoľvek prevziať kontrolu.
„Náš prieskum o dôvere v autonómne vozidlá ukazuje, že Európania sú zvedaví a dôverčiví, ale tiež opatrní. Autonómne vozidlá by mali byť schválené len vtedy, keď bude technológia fungovať bezpečne a spoľahlivo,“ uviedol Röhler.
Určenie vinníka
Keď sa zodpovednosť za riadenie presunie z ľudí na stroje, určenie zodpovednosti po nehode sa stáva zložitejším. V zmiešanej doprave môže zodpovednosť zahŕňať viaceré strany. „V Allianzi zostáva ochrana obetí v centre nášho záujmu. Sme odhodlaní podporovať obete
prostredníctvom pokračujúceho poistenia zodpovednosti, aby nemuseli sami riešiť spory o zodpovednosť a dostali náhradu škody rýchlo a jednoducho od svojej poisťovne. Tá si následne môže uplatniť regres od výrobcu,“ vysvetlil Röhler.
Poisťovatelia zohrávajú kľúčovú úlohu v rekonštrukcii nehôd a určení zodpovednosti. Allianz vyzýva na celoeurópsku databázu, ktorú by spoločne prevádzkovali výrobcovia, regulátori a poisťovatelia.
Allianz stanovila 3 priority na urýchlenie bezpečného prijatia autonómnej mobility:
- EÚ „vodičský preukaz“ pre automatizované vozidlá: Allianz vyzýva na európsky model schválenia pre autonómne vozidlá s jednotným technickým typovým schválením a testovacími postupmi.
- Celoeurópske jednotné štandardy pre prístup k údajom o nehodách a bezpečnosti vo vozidlách pre poisťovateľov a regulačné orgány.
- Spoločná európska databáza pre kritické dopravné situácie pre autonómne vozidlá.
Komentáre
Pridať komentár