Ako sa darí Insurtechu v Nemecku?

7.2.2017 Technológie

Téma digitalizácie čoraz viac zamestnáva subjekty pôsobiace v poisťovníctve a častejšie je jej venovaná pozornosť v médiách. Objavujú sa seriózne a objektívne, ale aj krajné názory či špekulácie ohľadom budúcej role startupov, poisťovacích sprostredkovateľov a poisťovní. 

Faktom je, že investície poisťovní aj investície do startupov rastú, čo dokladajú údaje z mnohých zdrojov. 

1. Investície poisťovní do digitalizácie

Vybrané kompozitné poisťovne chcú investovať do digitalizačných procesov v najbližších rokoch cca 1,7 mld. eur. Vyplýva to z aktuálnej štúdie poradenskej spoločnosti EY Innovalue (súčasť Ernst & Young GmbH, SRN), ktorá vyhodnotila odpovede 17 poisťovní.

Štúdia odkrýva napríklad značný rozpor medzi vnímaným významom digitalizovaného riadenia škôd a jeho skutočnou implementáciou v poisťovni. Väčšina poisťovní už vytvorila podmienky pre nahlásenie škody cez digitálne kanály. 75 % opýtaných poisťovní prikladá v budúcnosti veľkú dôležitosť automatizovanému overovaniu škody, materiálnej kontrole krytia a skúmaniu znaleckých posudkov, alebo faktúr.

Skorá implementácia takýchto procesov je však podľa štúdie neistá. Napríklad u 69 % opýtaných poisťovní sa vraj ešte v súčasnosti interne diskutuje, či a aké znalecké posudky a faktúry môžu byť vôbec digitálne a automaticky kontrolované. V prípade kontroly krytia diskutuje aplikácii asi jedna polovica opýtaných poisťovní a viac ako jedna tretina ju teraz pokladá za nepotrebnú.

Pokiaľ ide o predaj poistenia, autori štúdie sa zhodujú, že digitalizácia môže viesť k zvýšeniu efektívnosti. Tiež k tomu sú však potrebné investície, rovnako ako pripravenosť zamestnancov na zapojenie a prispôsobenie sa novým procesom, ktorá zatiaľ v mnohých poisťovniach chýba.

2. Startupy v nemeckom poisťovníctve

Nemecký odborný časopis Versicherungswirtschaft nedávno venoval pozornosť úlohe startupov, najmä na nemeckom poistnom trhu. V niekoľkých článkoch prezentoval názory zástupcov poisťovní, poisťovacích sprostredkovateľov, predstaviteľov startupov, aj orgánu dohľadu na ďalší vývoj poistného trhu, týkajúci sa problémov súvisiacich so stále väčším uplatňovaním digitalizácie.

Postrehy z debát:
  • otvorenie priestoru pre predaj cez telefón a / alebo internet viedlo v 90. rokoch minulého storočia tiež k zakladaniu špecializovaných poisťovní, ktoré využívali iba tieto prostriedky komunikácie k uzatváraniu poistných zmlúv. Nasledovali ich poisťovací makléri, ktorí poskytovali zľavy (Discount Brokers). Na nemeckom trhu poistenia sa trvalo etablovalo len niekoľko subjektov, ako napríklad Cosmos Direkt, maklérsky Check24 a priami poisťovatelia ako Ergo Direkt alebo Allsecur. Predpokaldá sa, že podobne zanikne aj rad tzv. Starupov;
  • v roku 2015 získali poisťovacie startupy celosvetovo rizikový kapitál vo výške 2,7 mld. USD, čo je trikrát viac ako v roku 2014;
  • najlepšie šance majú startupy podľa príslušnej štúdie spoločnosti Oliver Wyman a Policen Direkt len ​​vo výklenkoch (niche), t.j. v úzkych segmentoch trhu;
  • silne prevažujúci názor je, že v poisťovníctve vládne princíp ROPO, čo znamená „Research online" (prieskum online) a „Purchase offline" (predaj offline). Klienti poisťovní sú v tomto kontexte označovaní ako hybridní, pretože sa online informujú, ale v prípade komplikovanejších poistných produktov vyhľadávajú osobný rozhovor;
  • je otázkou, ako dlho budú finančne silné poisťovne vedľa seba tolerovať malé digitálne spoločnosti;
  • silná konkurencia je medzi online poisťovacími maklérmi. Nie je jasné, koľko ich prežije. Predpokladá sa, že ich po spotrebovaní kapitálu zmiznú asi dve tretiny. Internetový obchod má podľa autorov článku silný sklon k monopolizácii.
  • Faktom je, že nováčikmi už nie sú na nemeckom poistnom trhu len nejakou raritou, ale sú už určitou alternatívou, čo potvrdzujú nasledujúce fakty.

Trhová aktivita startupov v poisťovníctve

D2C

  • Priamy obchod podporovaný call centrom. Ponúkajúcimi subjektami sú zväčša poisťovací makléri. Etablovaní konkurenti sú Cosmos Direkt alebo Huk24.
  • Konkurenčné startupy: Assona, Community Life, Fairr, Fibur.

Špecializované porovnávacie portály

  • porovnávací portál so zameraním na jeden druh poistenia a medzi nimi aj na push produkty (t.j. produkty s podporou predaja)
  • Konkurenčné startupy: Autoversicherung.de, Check24, Comparon, Covomo, Cyberinsurance24, Vorsorgekampagne.

Pridružená integrácia

  • online poistný produkt je viazaný na iné hlavné plnenie (napríklad nákup mobilu). Ponúkajúcimi subjektami sú poisťovací agenti, ktorí spolupracujúci s viacerými poisťovňami. Ako partneri fungujú prevádzkovatelia obchodov napríklad s elektroprístrojmi
  • Konkurenčné startupy:  MassUp, Simplesurance / Schutzklick

Agregáty / finančné portály

  • správa všetkých účtov a depozitov. Preskúmanie finančnej situácie a investičnej stratégie. Poverenie makléra nie je požadované.
  • Konkurenčné startupy: sFeelix, Fidor Bank, Moneymeets, Rentablo, Treefin

B2C-Online-maklér

  • starostlivosť so splnomocnením makléra; pri zistení medzier v poistení budú ponúknuté nové poistné zmluvy
  • Konkurenčné startupy: Asura, Clark, Financefox, Getsafe, Knip, TED

B2B-Online-maklér

  • porovnávacia kalkulačka pre slobodné povolania, živnostníkov a malé a stredné podniky. Zaistenie výberu prostredníctvom poradenstva cez telefón je pravidlom
  • Konkurenčné startupy:  BrokingX, Finanzchecks24, Finanzchef 24, Gewerbeversicherung24, Versicherungscheck24

Digitalizácia dokumentov

  • digitalizácia a opatrovanie všetkých dokumentov v cloude
  • Konkurenčné startupy:  Fileee, Gini, Vertragium, USA: Dropbox, Evernote, iCloud (Apple)

Překladač Google

Spoločné vyhlásenie nemeckých startupov

Podľa príslušnej tlačovej správy sa nedávno prvýkrát stretli zástupcovia 26 nemeckých Insurtechs a podpísali v Berlíne digitálnej vyhlásenie, ktoré možno charakterizovať ako katalóg požiadaviek na poisťovateľa.

Na zozname je požiadavka urýchliť prevod poistného kmeňa na nových hráčov na trhu, teda Insurtechs. Väčšina startupov sú čistí online makléri. Je však nepravdepodobné, že by si poisťovatelia nechali diktovať tempo digitalizačných procesov.

Aby sa presadili ako digitálni makléri, musia Knip, Asura a ďalšie Insurtechs, všetky poistné zmluvy klientov, ktoré dostanú poštou od poisťovateľov, najskôr naskenovať. Na tom sa až dodnes takmer nič nezmenilo. Ako „vodcovia" digitalizácie v poisťovníctve chcú Insurtechs tento nevyhovujúci stav odstrániť zoznamom požiadaviek na poisťovateľov a dúfajú, že politická sféra túto ich vlastnú iniciatívu podporí.

Pritom ich vyhlásenie možno chápať podľa danej správy ako zúfalý pokus získať si trochu porozumenia na trhu a zachrániť podnikateľský model. V ich vyhlásení sa okrem iného uvádza, že poisťovatelia majú urýchliť rozširovanie svojej digitálnej infraštruktúry, aby znížili dobu na spracovanie relevantných údajov.

Je zrejmé, že Insurtechs majú výrazný problém ohľadom závislosti na veľkých hráčoch. Títo veľkí hráči zase nechápu nové prírastky ako konkurenciu, ale dojednávajú s nimi obchodné partnerstvo, alebo preberajú naraz celý Startup.

Poznámka redakcie: Insurtechs je skratka zo slov „insurance" (poistenie) a „technology" (technológie). Cieľom podnikateľov je využiť technologické inovácie, aby oproti súčasnému podnikateľskému modelu v poisťovníctve docielili úspory a zvýšenie efektívnosti.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články