Prípadov s cieľom vylákať od nich citlivé bankové údaje medziročne výrazne pribudlo, čo deklaruje 47 percent ľudí. Až 16 percent opýtaných sa osobne stretlo s takýmto pokusom dokonca viac ako 10-krát za rok.
Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, až osem z desiatich si myslí, že podvody sú premyslenejšie ako v minulosti, podviesť sa ale nechali len štyria zo sto. Rovnaké heslá pre účty na sociálnych sieťach a v internetovom bankovníctve však používa až pätina Slovákov. Najviac pokusov o finančné podvody prichádza mailom, nesledujú SMS a sociálne siete.
Z roka na rok narastá počet podvodných praktík s cieľom vylákať od ľudí citlivé údaje týkajúce sa ich bankového účtu a okradnúť ich. Takmer polovica Slovákov (47 %) sa v prieskume pre spoločnosť Home Credit, ktorý realizovala agentúra Ipsos, vyjadrila, že takýchto pokusov je výrazne viac ako pred rokom. Ďalšia takmer štvrtina hovorí, že ich je trochu viac a 15 percent to vníma medziročne rovnako. Len šiesti zo sto respondentov si myslia, že podvodov je menej.
Veľavravným ukazovateľom je aj to, že až osem z desiatich Slovákov hovorí, že podľa nich sú podvody premyslenejšie a sofistikovanejšie ako v minulosti, z toho pre rovných 50 percent je to tento rozdiel až výrazný.
„Ako ukázali dáta z prieskumu, až 16 percent opýtaných sa za uplynulých 12 mesiacov stretlo s pokusom o podvod viac ako 10-krát, ďalších 14 percent viac ako 5-krát, viac ako 3-krát ďalšia skoro pätina ľudí a podobný počet bol s rovnými troma pokusmi o finančný podvod , čo sú naozaj vysoké čísla. Tri a viac podvodných pokusov teda zaznamenali až siedmi z desiatich opýtaných,“ hodnotí analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.
Koľko pokusov o podvod ste mali za posledných 12 mesiacov?
Najviac podvodov prichádza cez emaily
Keď sa pozrieme na to, akým spôsobom sa snažili podvodníci vylákať od ľudí dôverné informácie, tak najviac takýchto pokusov bolo prostredníctvom emailov, čo deklarovalo až 45 percent ľudí.
Nasledovali SMS (33 %), sociálne siete (30 %), telefonáty (29 %) a kombináciu viacerých spôsobov uviedlo 14 percent respondentov. Informácie z prieskumu hovoria o tom, že drvivá väčšina Slovákov sa podvodníkom nenechala nachytať.
„Väčšina ľudí, a to až dve tretiny, takéto praktiky ignorovala a neposkytli žiadne citlivé údaje. Ďalšia veľká skupina (44 %) zablokovala dané telefónne číslo, email či profil. Banku kontaktovalo 13 percent, no a podviesť sa nechali štyria zo stovky Slovákov,“ približuje Jaroslav Ondrušek.
Ako ste postupovali pri pokuse o podvod?
Čo robiť v prípade, že sme reagovali v podvodnej komunikácii a poskytli údaje?
Najdôležitejšie je čo najrýchlejšie konať. „V prípade finančných záležitostí treba okamžite kontaktovať danú finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť obdržanými pokynmi. V týchto prípadoch je rýchlosť skutočne kľúčová, pretože v mnohých prípadoch ovplyvňuje samotnú výšku škody spôsobenú podvodníkom.
V prípade, keď ste sa už stali obeťou podvodu, môžete vždy podať trestné oznámenie. Základným aspektom obrany je každopádne ostražitosť. Pri nákupoch netreba podliehať klamlivým, na prvý pohľad extra výhodným ponukám či súťažiam, nekonať emotívne, ale vždy s rozvahou,“ radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.
Mnohí majú rovnané heslá pre sociálne siete aj banky
Dôležitým aspektom v ochrane pred podvodmi vo svete online financií je aj správne využívanie hesiel do internetového a mobilného bankovníctva. „Dôležité je si zvoliť bezpečné heslo a PIN, pre každý účet ich mať určite odlišné a po čase je potrebné ich aj obmieňať,“ dodáva Miroslav Zborovský.
Podľa vyjadrení respondentov v prieskume majú tri štvrtiny ľudí ku každému jednému účtu, či už na sociálnych sieťach alebo v online bankovníctve, iné heslo. Na druhej strane je tu 20 percent takých, ktorí používajú rovnaké heslá aj pre viaceré účty. Aspoň raz ročne si mení heslo v internetovom či mobilnom bankovníctve 28 percent opýtaných, rovnaný počet ľudí ho má stále rovnaké a nemení si ho vôbec, štyria z desiatich si ho menia podľa potreby.
*Reprezentatívny prieskum od 21. do 26. 5. 2025 na vzorke 1011 respondentov realizovala agentúra Ipsos, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Komentáre
Pridať komentár