Republic v spolupráci s výskumnou agentúrou STEM/MARK*, ktorý sa zameral na finančnú gramotnosť mladých ľudí vo veku 12 až 16 rokov. Prieskum tiež ukázal, že polovica slovenských respondentov (54 %) považuje investovanie za zaujímavú tému, ale len 28 % z nich skutočne rozumie, čo investovanie znamená.
Záujem rastie, porozumenie zaostáva
Približne 29 % mladých Slovákov už má nejaké skúsenosti s investovaním, najčastejšie za nich investujú rodičia (9 %) alebo si založili stavebné či dôchodkové sporenie. Radi tiež nakupujú veci, o ktorých veria, že ich hodnota časom porastie (11 %).
Mohlo by vás zaujímať: Pozor na detské úrazy na trampolínach. Poisťovne evidujú zvýšený počet úrazov, varuje INSIA
K modernejším formám investovania, ako sú podielové fondy alebo kryptomeny, si tínedžeri nachádzajú cestu pomalšie. Chlapci tiež vykazujú lepšie pochopenie investovania ako dievčatá, pričom 36 % chlapcov uviedlo, že presne vie, čo investovanie znamená, v porovnaní s iba 20 % dievčat.
„Zvýšený záujem mladých ľudí o investovanie je pozitívnym signálom. Svedčí to o ich túžbe prevziať kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou. Výsledky prieskumu však zároveň naznačujú, že mnohým z nich chýba vzdelanie potrebné na prijímanie informovaných rozhodnutí a efektívne riadenie svojich financií,“ hovorí Markéta Jelínková, portfólio manažérka Amundi. Spoločnosť Amundi by rada podporila finančné vzdelávanie mladých ľudí a pomohla im pochopiť, ako spravovať svoje peniaze.
„Pripravujeme knihu pre deti, ktorá sa zameriava na základné informácie, napríklad odkiaľ peniaze pochádzajú, ako sa ich hodnota zvyšuje alebo znižuje, a poskytuje základy investovania. Naším cieľom je budovať u mladých ľudí povedomie o investovaní už od útleho veku a dosiahnuť, aby investovanie vnímali ako bežnú súčasť života,“ dodáva Markéta Jelínková.
Prieskum tiež preukázal že respondenti len zriedka vyhľadávajú informácie o peniazoch, sporení alebo investovaní. Iba 3 % respondentov sa o tieto témy aktívne zaujíma, zatiaľ čo 14 % ich sleduje pasívne. Väčšina sa o tieto informácie nezaujíma, čo oslabuje ich schopnosť účinne chrániť svoje financie pred rizikami. To potvrdzuje aj zistenie, že len 18 % respondentov vie, ako chrániť svoje peniaze pred infláciou.
Vreckové ako prvý krok k finančnej nezávislosti
Jedným z prvých krokov k rozvoju finančnej gramotnosti mladých ľudí môže byť vreckové. Prieskum ukázal, že 59 % slovenských tínedžerov dostáva pravidelné vreckové, ktoré v priemere predstavuje 16 eur mesačne.
Väčšina (60 %) si ukladá vreckové na bankový účet, čo naznačuje, že prechod na digitálne financie sa začína už v ranom veku. „Chceli by sme, aby si mladí ľudia otvárali investičné účty rovnako automaticky ako bežné účty a mali tak väčšiu kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou,“ hovorí Markéta Jelínková.
Zatiaľ čo 30 % mladých ľudí takmer všetky svoje vreckové minie, ďalším 30 % sa podarí väčšinu peňazí ušetriť. „Vreckové je skvelým nástrojom, ako tínedžerov naučiť základy finančného plánovania a zodpovedného hospodárenia s peniazmi. Ak k tomu pridáme základy investovania, môžu si vybudovať zdravé finančné návyky až do dospelosti,“ dodáva Jelínková s tým, že kľúčovú úlohu v tomto procese zohrávajú rodičia, ktorí by mali so svojimi deťmi otvorene diskutovať o peniazoch.
Mohlo by vás zaujímať: UNIQA spustila predaj PZP pre e-kolobežky a e-bicykle, ktoré musia byť povinne poistené od 1. 8.
Prieskum zároveň ukázal, že väčšina mladých ľudí (76 %) má nejaký konkrétny sen, ktorý sa najčastejšie týka budúceho zamestnania, cestovania alebo vlastného bývania. „Najťažšou úlohou je presvedčiť deti, že investovanie má zmysel. Ukázať im, že odkladanie časti vreckového každý mesiac im môže pomôcť priblížiť sa časom k ich cieľom a snom, či už ide o vlastné bývanie alebo vysnívanú dovolenku. Na trhu existuje mnoho nástrojov, ako to dosiahnuť a my v Amundi ponúkame niekoľko produktov vhodných na pravidelné investovanie, kde je možné investovať už od malých súm,“ dodáva Jelínková.
Na otázku, čo by urobili so sumou 40 000 eur, odpovedali rôzne. Najčastejšie by investovali peniaze do vlastného domu alebo do kúpy nehnuteľnosti. Peniaze by použili aj na osobné výdavky, napríklad na dovolenku, kúpu auta alebo pomoc rodine. Len menšina by peniaze použila na nákup akcií alebo podielových fondov. Investovanie je teda pre mnohých mladých Slovákov atraktívne, ale väčšina z nich stále uprednostňuje okamžitú spotrebu pred dlhodobým zhodnocovaním.
* Výskum STEM/MARK, august 2024, n=610
Komentáre
Pridať komentár