Organizácia Coalition Against Insurance Fraud (CAIF) odhaduje, že podvody stoja americké poisťovne ročne 80 miliárd dolárov. Štatistiky z amerického National Insurance Crime Bureau (NCIB) ukazujú, že medzi rokmi 2009 až 2011 narástol počet podozrivých poistných hlásení o 19 percent.
Poistné podvody sú čoraz rozšírenejšie aj na Slovensku. Napríklad Allianz – Slovenská poisťovňa prešetrovala v prvom polroku 2012 v rámci neživotného poistenia 918 podozrivých škodových udalostí, čo predstavuje medziročný nárast o 63 percent. Fiktívne poistné udalosti a pokusy o navýšenie poistného plnenia pribúdajú aj v iných poisťovniach. V Kooperative sa ich počet vlani medziročne zvýšil zhruba o 20 percent a v Unione za rovnaké obdobie o viac ako tretinu.
V snahe odhaliť čoraz sofistikovanejšie aj organizovanejšie podvody a zabrániť neoprávnenému plneniu i finančným stratám, nasadzujú americké poisťovne do boja proti podvodníkom analytické technológie. Potvrdzuje to prieskum organizácie Coalition Against Insurance Fraud (CAIF) sponzorovaného softvérovou a konzultačnou spoločnosťou SAS, do ktorého sa zapojilo 74 amerických poisťovní.
Viac ako polovica respondentov prieskumu uviedla, že jej analytické technológie pomohli odhaliť komplexné alebo organizované podvody, vrátane podvodov v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti a úrazového poistenia.
„Technológie pre odhaľovanie podvodov rýchlo dozrievajú a poisťovne v ich nasadzovaní pokročili, stále však majú veľký priestor pre zlepšenie," hovorí Hana Kvartová, riaditeľka slovenskej pobočky firmy SAS.
Potenciál sa ukrýva napríklad vo využití sociálnych médií. Najmenej 75 percent dát, ktoré dnes majú organizácie k dispozícii, sú neštruktúrované (napríklad dokumenty, obrázky, videá). Objem takýchto dát naďalej rastie, najmä v súvislosti s popularitou sociálnych médií. „Viac ako tretina amerických poisťovní využíva pri vyšetrovaní podvodov dáta zo sociálnych médií a toto číslo pravdepodobne porastie," uvádza prieskum CAIF.
„Žiadna technológia nedokáže na 100% nahradiť intuíciu likvidátorov škôd ani znalosti, inštinkt a odhad vyšetrovateľov podvodov. Určite však môže pomôcť výrazne zlepšiť prevenciu a celý proces odhaľovania a vyšetrovania," dodáva H. Kvartová.
SAS
SAS je popredným poskytovateľom riešení v oblasti biznis analytiky a odborných služieb. SAS, ktorý má viac ako 13 000 zamestnancov vo viac ako 400 pobočkách v 56 štátoch sveta, využíva celosvetovo viac ako 60 000 organizácií pre zlepšenie svojej výkonnosti pomocou spracovania obrovských objemov údajov, čo vedie napr. k rýchlejším a presnejším strategickým podnikateľským rozhodnutiam, ziskovejším vzťahom so zákazníkmi a dodávateľmi a dodržiavaniu regulačných požiadaviek
Komentáre
Pridať komentár