Telemedicína počas pandémie zaznamenala 258 % nárast, tvrdí Union


			Telemedicína počas pandémie zaznamenala 258 % nárast, tvrdí Union

Viac telefonátov, menej fyzických kontaktov. Pandémia zmenila fungovanie všeobecných lekárov, aj lekárov špecialistov.

Zdravotníci s pacientmi stále viac komunikujú aj prostredníctvom hovoru, emailu alebo sms správy. Union zdravotná poisťovňa začala  už v počiatkoch pandémie preplácať výkony spojené s telemedicínou a záujem o ňu stále rastie.

„Kým v roku 2020 vyplatil Union za výkony telemedicíny 279 917 eur, vlani to už bolo 1 003 872 eur. Ide teda o 258% nárast, ktorý sa len tak nevidí,“ uvádza hovorkyňa Unionu Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

V rámci telemedicíny sú lekárom preplácané napríklad konzultácia zdravotného stavu cez email, telefonický hovor alebo sms, ďalej konzultácia stavu pacienta cez videohovor, výkon predpisu elektronického receptu a tiež krízová psychoterapeutická intervencia. Za dva roky eviduje Union zdravotná poisťovňa takmer 2 188 000 preplatených výkonov, z toho v súvislosti s diagnózou COVID-19 išlo o  314 236 výkonov.

Najväčší záujem o telemedicínu bol v Košickom a Prešovskom kraji

Kým v Žilinskom kraji bol počet výkonov v rámci telemedicíny za dva roky 149 817, pre porovnanie, v Košickom išlo až o 414 102 výkonov. Elektronicky so svojimi lekármi často komunikovali aj Prešovčania (395 630 výkonov) a Banskobystričania (260 988 výkonov). Naopak, najmenej túto medicínsku formu styku preferovali v Trenčianskom (120 002 výkonov) a v Trnavskom kraji (130 420 výkonov za dva roky pandémie).

Označenia riadkov

2020

2021

Počet výkonov spolu

 

Banskobystrický kraj

100 102

160 886

260 988

Bratislavský kraj

74 004

126 221

200 225

Košický kraj

156 439

257 663

414 102

Nitriansky kraj

76 419

119 217

195 636

Prešovský kraj

147 783

247 847

395 630

Trenčiansky kraj

46 339

73 663

120 002

Trnavský kraj

50 874

79 546

130 420

Žilinský kraj

56 630

93 187

149 817

(prázdne)

2 319

4 540

6 859

Telemedicínu využívajú hlavne praktickí lekári

Pacienti podľa dostupných štatistík využívali telemedicínu predovšetkým pre komunikáciu svojho zdravotného stavu so všeobecným lekárom, alebo lekárom pre deti a dorast, resp. pediatrom.

Telefonická, emailová alebo sms-ková komunikácia je však využívaná aj v ambulanciách rôznych špecialistov. Pre ochorenie COVID-19 ju najčastejšie využívaju pacienti pri komunikácii s pneumológom, klinickým imunológom a alergológom a infektológom. 

Mimo ochorenia COVID-19 sú to gynekologické a pôrodnické ambulancie, klinický imunológ a alergológ, psychiater, diabetológ či neurológ. „Telemedicína odbremeňuje ako ambulancie, tak aj pacientov a prispieva k efektívnejšiemu manažmentu starostlivosti. Ale samozrejme zdôrazňujeme, že telemedicína nie je vhodná pre každého pacienta a nemôže byť využívaná na úkor kvality zdravotnej starostlivosti”, poznamenala na záver hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne, Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Zdroj: Union

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články