Väčšina firiem považuje digitalizáciu za strategickú prioritu, no posledné hospodárske problémy ich nútia byť opatrnými. Rovnako k tomu prispievajú aj zjavné riziká a výzvy v AI. V oblasti riadenia pohľadávok podniky vsádzajú na prevenciu. Výhody AI vnímajú, ale dvere jej zatiaľ naplno neotvárajú.
Spoločnosť Intrum, popredný európsky líder v správe a vymáhaní pohľadávok, odhaľuje prístup slovenských firiem k riadeniu platieb a využívaniu umelej inteligencie (AI). Publikované analýzy sú založené na najnovšom a najväčšom európskom prieskume platobného správania podnikov – Intrum European Payment Report 2024.
Digitalizácia a využívanie umelej inteligencie ako kľúč k rastu
V poslednom desaťročí sa organizácie snažili o digitálnu transformáciu prostredníctvom technológií ako cloud, mobilné technológie, sociálne siete a Big Data. V súčasnosti sa pokročilé technológie umelej inteligencie (AI) stávajú základom inovačných riešení.
Generatívna AI má potenciál enormne zefektívniť prácu, znížiť náklady, optimalizovať procesy a uvoľniť tak čas pre inovácie a lepšiu zákaznícku skúsenosť. Napriek tomu, že je stále v počiatočných fázach vývoja, jej transformačný potenciál je značný.
Na Slovensku je digitalizácia kľúčovou strategickou prioritou pre 25% firiem, pričom celkovo 73% firiem uvádza, že digitalizácia je jednou z ich strategických priorít. Približne 66% potvrdilo, že v rozvoji nových digitálnych obchodných modelov vidí v nasledujúcich dvoch až troch rokoch reálnu príležitosť.
Napriek tomu, že digitalizácia a AI revolúcia na Slovensku napredujú, prieskum ukázal, že hlavnou prioritou podnikov je naďalej úspora nákladov a zvyšovanie efektivity, aj keď viac ako polovica firiem (58%) tvrdí, že ich hlavnou prioritou je rast.
„Rok 2024 otvoril nové možnosti využitia AI pre organizácie všetkých veľkostí a odvetví. Predpokladá sa, že AI v nasledujúcich rokoch dramaticky ovplyvní väčšinu trhov. Podniky budú nútené investovať do týchto technológií, aby zostali konkurencieschopné.
V našom prieskume štyri z desiatich firiem potvrdili problémy udržať krok s inováciami v oblasti platieb, a ak nebudú schopné zaviesť nástroje AI do back-office procesov, budú zaostávať za konkurenciou. Zaostávanie v platobných inováciách udáva na Slovensku väčšina firiem v oblasti nehnuteľností, stavebníctva a farmácie a medicíny,“ informuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.
V záujme zachovania konkurencieschopnosti sú 4 z 10 podnikov ochotné pristúpiť v tomto roku k vyššiemu zadlženiu ako zvyčajne Obzvlášť sa to týka spoločností v bankovníctve a finančníctve, ale tiež technológiách a transporte a logistike.
Slovenské firmy vsádzajú na prevenciu. Obmedzuje to potenciál AI?
Drvivá väčšina spoločností (73%) na Slovensku sa v oblasti riadenia rizika oneskorených platieb zameriava na prevenciu a riešenie skorých nedoplatkov. Digitalizáciu a investície do nových technológií na zníženie kreditného rizika využíva len 27% firiem (európsky priemer je 29%).
Súčasne však 43% firiem verí, že pokroky v AI výrazne zvýšia ich schopnosť riadiť oneskorené platby, v porovnaní s 50% v Európe. Najväčší potenciál pre zlepšenie svojich pohľadávok vidia najmä firmy v poisťovníctve (71%), telekomunikáciách (60%) a obchodných službách (60%). Najmenší potenciál tu vidia spoločnosti pôsobiaca vo farmácii a medicínskom sektore (20%), štátny a verejný sektor (22%) a bankovníctvo a finančníctvo (28%).
Najväčší potenciál AI pri správe pohľadávok vidí polovica firiem na Slovensku v identifikácii anomálií v platobných údajoch (46%) a pre zlepšenie spôsobu posudzovania úverovej bonity (44%). Pre 42% by mohla byť AI zaujímavá tiež pre vytváranie personalizovanej komunikácie so zákazníkmi.
Podniky v oblasti maloobchodu (44%), nehnuteľností (43%) a farmácie a medicíny (40%) považujú za kľúčovú výhodu AI aj pri analýze historických údajov o platbách s cieľom identifikovať trendy.
Strach z rizík a pomalá integrácia AI v riadení oneskorených platieb
Napriek tomu, že sa 42% podnikov na Slovensku obáva, že ak nezavedú nástroje AI do svojich back-office procesov, budú zaostávať za konkurenciou, plošné zavádzanie AI technológií v najbližšom období nehrozí. Väčšina firiem na Slovensku (57%) už realizuje alebo plánuje len obmedzené testovanie AI v menšom rozsahu.
Mohlo by vás zaujímať: 5 rád, na čo dávať pozor pri poistení fotovoltiky
Až 64% firiem na Slovensku má problém nájsť interné zručnosti na získanie skutočnej hodnoty z AI, čo je výrazne viac ako európsky priemer (55%). Dve tretiny podnikov (66%) sa obáva, že kvôli nespoľahlivým a nekonzistentným vlastným údajom by AI mohla robiť zlé rozhodnutia, pre porovnanie európsky priemer je 62%.
Súčasne sa 57% slovenských firiem obáva straty osobného kontaktu so zákazníkmi, oproti 62% v Európe, hoci práve v personalizovanej komunikácii vidia zaujímavú výhodu AI.
Väčšina firiem na Slovensku vníma ako riziko integráciu AI s existujúcimi systémami (63%), nespravodlivé rozhodnutia AI na základe historických údajov o zákazníkoch (59%) a nedostatočné pochopenie rozhodovania AI (46%).
Mohlo by vás zaujímať: Dôležitý parameter havarijného poistenia, ktorý ľahko prehliadnete
Plošnú implementáciu AI tak v najbližších rokoch plánuje na Slovensku len 7% podnikov, oproti 5% v Európe. Súčasne 10% neplánuje do AI investovať vôbec, čo je viac ako európsky priemer (7%). Najväčší odporcovia AI sú v Maďarsku a Spojenom kráľovstve (15%). Najrozsiahlejšie už zrealizované implementácie špecifických aplikácií pre jednotlivé úlohy back-office udáva Francúzsko (36%). Na Slovensku tak uviedlo 26% všetkých firiem.
Z pohľadu odvetví je v tomto najpokročilejšie poisťovníctvo (57%), maloobchod (39%) a bankovníctvo a finančníctvo (33%).
Komentáre
Pridať komentár