Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta. Do reklamy investujú len pár percent  

Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta. Do reklamy investujú len pár percent  
Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta. Do reklamy investujú len pár percent  
6.2.2025 Spektrum

Slovenské eseročky a SZČO si za uplynulých päť rokov najčastejšie požičiavali na kúpu auta, pričom na tento účel peniaze použila až tretina z nich.

Následne smerovali ich pôžičky na vykrytie aktuálneho nedostatku financií a na prevádzkové výdavky. Ako ďalej vyplýva z prieskumu pre spoločnosť Home Credit, každý desiaty podnikateľ použil pôžičku na rozbeh svojho biznisu a len 6 percent z peňazí bolo investíciou do reklamy.

Viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem si v rámci poslednej pôžičky požičala do 15 tisíc eur, no jeden z desiatich prekročil hranicu 50 tisíc. Kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky boli podľa nich, okrem úrokovej sadzby, aj výška mesačnej splátky a možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo.


Mohlo by vás zaujímať: Čo robiť, aby vírusy nemali šancu? ALLIANZ radí


Samostatne zárobkovo činné osoby a predstavitelia spoločností s ručením obmedzeným v prieskume pre Home Credit odpovedali na otázku - Na aké účely boli využité vaše pôžičky pre podnikanie alebo firmu za posledných 5 rokov? Dáta ukázali, že suverénne najčastejšie si požičiavali na kúpu auta alebo iného vozidla (33 %), potom to bolo na pokrytie aktuálneho nedostatku hotovosti (23 %) a prevádzkové výdavky (21 %).

Pätina prostriedkov smerovala do vybavenia firmy a rovnako aj do zavedenia nových produktov či služieb a ďalej to boli investície do rozšírenia výroby, a to v prípade 17 percent. Jeden z desiatich respondentov uviedol pôžičku na rozbeh podnikania a len šiesti zo sto ľudí investovali do reklamy a zviditeľnenia svojho podnikania,“ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.  


Mohlo by vás zaujímať: Aplikácia AutoMobil od INSIA je vynikajúco hodnotená.  Je k dispozícii na stiahnutie zadarmo


Keď sa pozrieme na výšku poslednej pôžičky, tak viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem (56 %) si požičala sumu do 15 tisíc eur. Z nich bolo najviac takých (11 %), ktorí potrebovali od 10 do 15 tisíc. Menej ako 2 tisíc eur potrebovalo len 8 percent a rovnaký počet zase od 2 do 4 tisíc eur. Na druhej strane je tu 12  percent tých, ktorí si na podnikanie požičali od 30 do 50 tisíc eur a 10 percent opýtaných, ktorí siahli po viac ako 50-tisícovej pôžičke.      

„Dá sa povedať, že mnohí Slováci – podnikatelia idú, tak povediac, na istotu. Ja zaujímavé, že až tretina opýtaných podnikateľov oslovila na poskytnutie pôžičky len jedného poskytovateľa či banku, s ktorým má už nejakú skúsenosť.

Ďalších 51 percent si porovnalo ponuky viacerých bánk, s ktorými už v minulosti prišli do styku. No a len 15 percent porovnávalo aj ponuky takých poskytovateľov, s ktorými doteraz nemali žiadnu skúsenosť,“ hovorí J. Ondrušek z Home Creditu. Najviac bolo takých (41 %), ktorí si porovnali ponuky od dvoch bánk, ďalších 28 percent zvažovalo finančné produkty troch a 13 percent dokonca štyroch konkurenčných poskytovateľov pôžičiek.            

Podľa čoho si podnikatelia vyberali pôžičky?

Zdrojom informácií o jednotlivých pôžičkách a pre ich prípadné porovnanie boli pre respondentov v najvyššej miere internetové stránky bánk (37 %), následne bankoví poradcovia (28 %) a rovnako tak aj internet banking či mobil banking (28 %). Nasledovali internetové porovnávače (23 %), recenzie na webe (20 %) a finanční poradcovia (19 %).        

A čo najviac vplývalo na to, pre ktorú banku či poskytovateľa sa nakoniec podnikatelia a firmy na Slovensku rozhodli? „Ukázalo sa, kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky v prípade firiem a podnikateľov sú, okrem úrokovej sadzby a ročnej miery percentuálnych nákladov, výška mesačnej splátky a tiež možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo,“ dodáva J. Ondrušek.     

Treba si dať pozor aj na možné sankcie

„Každému dlžníkovi, akejkoľvek pôžičky, v konečnom dôsledku dlžnú sumu môžu poriadne predražiť prípadné sankcie. Hocikomu sa môže stať, že sa so splátkou omešká alebo sa dostane do neočakávaných finančných ťažkostí, a to samozrejme, platí ešte viac u podnikateľov v prípade sezónnych výkyvov tržieb.

Preto by mal každý sledovať aj to, čo nastane v tomto prípade. Niektoré spoločnosti majú sankčné poplatky nastavené veľmi prísne a vysoko. Na trhu, na druhej strane, existujú aj pôžičky, kedy si bežní ľudia aj podnikatelia môžu meniť v rámci vopred daných mantinelov výšku mesačných splátok, odložiť ju alebo predčasne splatiť bez poplatku. Treba si teda všímať aj tieto dôležité parametre," radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.

* Kvantitatívny prieskum, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, realizovala agentúra Perfect Crowd medzi predstaviteľmi SZČO a s.r. o. od 25.11 do 8. 12 2024 v Slovenskej republike.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články