Kontrola vozidla pred zimou by sa však nemala ohraničiť len na zmenu jeho „obutia“.
Vonkajšia teplota už začína výraznejšie klesať, skracujúce sa dni a sychravé počasie dávajú jasne najavo, že je najvyšší čas pripraviť na chladné dni aj vozidlo. Tým prvým krokom je výmena zimných pneumatík, no ďalšie by mali nasledovať.
„Týka sa to aj príležitostných vodičov, ktorí na cesty vychádzajú len občas, pretože bez pravidelnej kontroly a servisu sú rizikom nielen prestarnuté pneumatiky, možné praskliny, ale aj stav iných častí auta, ako batérie, svetiel a podobne,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.
Mohlo by vás zaujímať: INSIA: Personalizovaná video kampaň v majetkovom poistení spustená
Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre fyzické aj právnické osoby. Poradíme vám, na čo nezabudnúť a prečo je zimná údržba pre vozidlo nevyhnutná.
Správne načasovanie
Ak je vozidlo pravidelne servisované u spoľahlivého servisného partnera, malo by byť na zimu zodpovedne pripravené.
Ak však s vozidlom nechodíte na pravidelný servis, prípadne nevyužívate operatívny lízing, či firma profesionálnu správu vozidlového parku, je potrebné, aby ste na kontrolu technického stavu a prevádzkových kvapalín vozidla mysleli včas, podľa lokality, kde jazdíte.
Niektoré úkony dokážete spraviť aj vo vlastnej réžii, niektoré však treba radšej zveriť do rúk odborníkovi. „Výhodou objednania sa do servisu je, že popri samotnej výmene pneumatík servis vykoná aj kontrolu stavu pneumatík či vizuálnu kontrolu bŕzd, prípadne kontrolu geometrie a kontrolu celkového technického stavu vozidla,“ spresňuje Vladimír Guštafik.
Mohlo by vás zaujímať: Allianz hlási nárast odhalených podvodov, v niektorých oblastiach padli celoročné rekordy
Nečakajte až na prvý sneh, nápor na pneuservisy a servisy už môže byť vysoký a komplikácia s termínom by mohla ohroziť prípravu vozidla na zimné podmienky.
Výhody zimného obutia
Hoci naša legislatíva nepredpisuje presný termín, zimné obutie je zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu. Teda bez rozdielu, či sa tak stane v neskorú jeseň alebo až v zime. Zimné prezutie sa však odporúča už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia.
Takáto teplota je v mnohých regiónoch Slovenska častá už teraz. „Dôležitosť zimných pneumatík spočíva jednak v inej zmesi použitej gumy a tiež v hĺbke lamiel v dezéne pneumatiky. Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer, a vďaka mäkšej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik. Tým majú v zimných podmienkach výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto lepšie udržať na ceste.
Skontrolujte praskliny
Ak máte zimné pneumatiky z uplynulej sezóny alebo staršie, je potrebné skontrolovať hĺbku dezénu, ale aj ich stav – možné praskliny a pod., ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody na ceste v prípade prasknutia. Podľa legislatívy nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén, avšak z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať viac ako 4 mm. To je asi polovičná hĺbka z dezénu novej, komerčnej pneumatiky pre osobné vozidlá.
Nezabudnite na tlak
Pred zimou je dôležité skontrolovať aj tlak v pneumatikách. „V prípade prehustenej pneumatiky sa totiž pneumatika dotýka vozovky len stredom dezénu. Nemá tak ani potrebnú trakciu a pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut hrozí šmyk,“ podotýka Vladimír Guštafik. Pri nesprávne nastavenej geometrii zase hrozí „plávanie“ vozidla, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom, a to najmä pri starších vozidlách. Nastavenie geometrie však zverte vždy odborníkom.
Skontrolujte brzdy
Ak máte vozidlo pravidelne servisované, nemusíte pred zimou za každú cenu kontrolovať brzdy. Ak neservisujete pravidelne alebo jazdíte menej, treba sledovať prejavy vozidla. Ak brzdy pri brzdení škrípu alebo sa vozidlo pri brzdení správa nestabilne, riziko dopravnej nehody sa výrazne zvyšuje a návštevu servisu neodkladajte. Funkčnosť bŕzd skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia, ktorý by na potrebu výmeny včas upozornil.
Pozor na sklon svetiel
V rámci prípravy vozidla na zimu nezabudnite skontrolovať funkčnosť a správne nastavenie sklonu svetiel vrátane hmloviek, keďže skracujúce sa dni a rýchlejšie stmievanie sťažujú viditeľnosť a vy budete svetlá používať výraze častejšie ako v letných mesiacoch. Pri jazde v hmle či hustom snežení totiž denné svietenie nestačí a je potrebné prepnúť na stretávacie svetlá, prípadne hmlovky.
Efektívne kvapaliny
Nezabudnite ani na zimnú kvapalinu do ostrekovačov, aby nedošlo k poškodeniu systému ostrekovania mrazom. Podľa počasia môžete zvoliť buď prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia. „Zimná zmes efektívnejšie odstraňuje aj posypovú soľ z predného skla, čo má opäť vplyv na lepšiu viditeľnosť a teda bezpečnosť jazdy,“ dodáva Vladimír Guštafik.
Lak na karosérii ochráňte voskom
„Posypová soľ je dosť agresívny materiál a má zo svojej podstaty veľmi negatívny vplyv na koróziu kovových častí vozidla vrátane laku. Je preto vhodné pred zimou ošetriť karosériu vozidla vhodným voskom, ktorý pomáha odpudzovať vodu a tým chrániť lak pred účinkami soli,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
Taktiež je potrebné aj počas celej zimy vozidlo pravidelne umývať od nánosov soli a opakovane použiť vosk na ochranu laku. Najmä v zime tiež dochádza počas používania vozidla vplyvom posypových kamienkov k drobným „ďobkám“ v laku, kde vzniká väčšie riziko korózie karosérie.
„Aj keď moderné vozidlá majú väčšinou niekoľkostupňovú ochranu karosérie proti korózii, je vhodné pravidelne sledovať stav laku a v prípade náznaku korózie sa poradiť v servise ohľadne možných ošetrení či odstránení týchto poškodení,“ dodáva odborník Business Lease Slovakia.
Komentáre
Pridať komentár