Podľa riaditeľky FinGO reCloud Róberty Meckovej realitní makléri registrujú zvýšený dopyt kupujúcich po bývaní aj po investičných nehnuteľnostiach, čo nahráva do karát predávajúcim, ktorí s predajom vyčkávali. Ako predať nehnuteľnosť čo najvýhodnejšie, na čo slúži home staging a aké provízie si pýtajú realiťáci? Odborníčka prináša tipy z praxe.
V roku 2025 ceny nehnuteľností porastú výraznejšie
Podľa štatistík NBS rast cien nehnuteľností v treťom kvartáli mierne zrýchlil, pričom zdraželi menšie jedno-, dvoj- a trojizbové byty.
[28110]
„Aj vzhľadom na ďalší očakávaný pokles úrokových sadzieb a zvyšujúci sa dopyt kupujúcich trend zdražovania nehnuteľností bude pretrvávať. Veľkú rolu v tomto zohráva aj avizované zvýšenie DPH, keďže ceny pri nových výstavbách automaticky porastú o 3 % a prirodzene na to bude reagovať aj sekundárny trh,” komentuje riaditeľka FinGO reCloud Róberta Mecková.
Odborníčka vedie platformu reCloud, ktorá združuje realitných maklérov z rôznych kútov Slovenska. Podľa jej slov realitné kancelárie naprieč Slovenskom od septembra registrujú zvýšený dopyt záujemcov o bývanie.
„Mnohých kupujúcich naštartovalo znižovanie úrokových sadzieb na hypotékach, iní sa pre kúpu rozhodujú z obavy vyššieho nárastu cien nehnuteľností v budúcom roku. Realitný trh sa už výraznejšie preklápa v prospech predávajúcich, preto ak človek premýšľa nad kúpou a vie nehnuteľnosť zafinancovať, nemal by pridlho otáľať. Už o pár mesiacov za rovnaký typ bytu či domu s najväčšou pravdepodobnosťou zaplatí viac,” radí odborníčka.
Prelom rokov býva uhorkový, už teraz je čas na prípravu
Podľa Meckovej z aktuálneho vývoja majú radosť predávajúci, ktorí v čase hypoútlmu a mierneho poklesu cien nehnuteľností vyčkávali, najmä ak im predaj bytu či domu neponáhľal.
„Kto chce na budúci rok nehnuteľnosť predať čo najvýhodnejšie, mal by sa poobzerať po kvalitnej realitnej kancelárii. Na prelome decembra a januára aj vzhľadom na sviatky a dovolenky záujem kupujúcich štandardne klesá, ale je to vhodný čas na vytvorenie stratégie na predaj a prípravu nehnuteľnosti. Na konci januára sa predaje naplno rozbehnú, pričom ponuka sa môže rozšíriť,” vraví odborníčka.
Mohlo by vás zaujímať: UNIQA má na trhu najlepšie poistenie domova, životné poistenie a sporenie v II. pilieri
Je viac možností, ako pritiahnuť kupujúcich a zvýšiť cenu nehnuteľnosti. „Niekedy pomôže menšia rekonštrukcia, resp. úprava bytu. Veľa kupujúcich nemá predstavivosť alebo ich pri obhliadke odradí stav nehnuteľnosti. Investícia do home stagingu alebo home liftingu sa vyplatí a vždy zvýši cenu nehnuteľnosti o náklady a k tomu o pár tisíc eur navyše. Skúsený realitný maklér vám vopred poradí, akú stratégiu zvoliť,” vysvetľuje odborníčka.
Nájdite si skúseného profíka, inak môžete byť frustrovaní
Výber vhodného realitného makléra je pri predaji nehnuteľnosti kľúčový. „Kúpu alebo predaj nehnuteľnosti mnoho ľudí rieši raz za život. Týmto procesom by ich mal sprevádzať niekto, komu stopercentne dôverujú a jeho schopnosti majú preverené. Inak môžete nehnuteľnosť predať rýchlo, ale pod cenu. Alebo cenu nastaviť priveľmi vysoko, a to môže viesť k frustrácii, ak byt budete predávať celý rok,” radí Mecková.
Pri nastavení vhodnej ceny je podstatné zhodnotenie technického stavu nehnuteľnosti, vybavenia a príslušenstva, ale aj polohy a ďalších externých faktorov. „Niekedy sa viac oplatí predať byt s parkovacím miestom, inokedy je výhodnejšie riešiť to ako dve oddelené transakcie. Inak sa predáva garsónka v novostavbe, inak pozemok za mestom alebo starší rodinný dom,” komentuje odborníčka z FinGO reCloud.
Ani administratíva spojená s predajom nehnuteľnosti nie je najjednoduchšia a riskovať problémy sa neoplatí. Ak má realitný maklér vhodne odprezentovať vašu nehnuteľnosť, musíte byť stotožnený s tým, ako prezentuje seba a ponúkané nehnuteľnosti. „Odporúčam pozrieť si webovú stránku aj sociálne siete a referencie realitného makléra. Ideálne je, ak vám ho odporučí niekto, kto už má s maklérom osobnú skúsenosť.”
Vyššiu províziu neberte ako nevýhodu
Čo sa týka provízií realitných kancelárií, tie sa pohybujú v rôznej výške. „Štandardná provízia realitných maklérov je na úrovni 3 až 5 % z konečnej predajnej ceny nehnuteľnosti. Sú aj realitky s vyššími províziami, no nevnímam to ako nevýhodu.
Provízia je cena za to, že nehnuteľnosť môžete predať výhodnejšie a rýchlejšie. Aj keby ste pri 200-tisícovom byte zaplatili províziu 6 000 eur, so skúseným maklérom ho môžete predať aj o 20-tisíc eur drahšie ako ste predpokladali,” opisuje Mecková.
Maklér sa postará o propagáciu, administratívu, ak mu odovzdáte kľúče, chodí za vás na obhliadky sám a ušetrí vám kopec času. „Mnohokrát je aj vhodnejšie, ak realitný maklér chodí na obhliadky nehnuteľností sám, lebo prítomnosť predávajúceho býva vyrušujúca. Maklér takto s kupujúcim nadviaže dôveryhodnejší vzťah a kupujúci podvedome vníma, že mu môže povedať aj veci, ktoré by pred predávajúcim nepovedal. Kupujúci sú aj smelší s otázkami a diskusia je živšia,” opisuje expertka.
Predaj nehnuteľnosti cez profesionálnu realitnú kanceláriu zvyšuje aj dôveryhodnosť transakcie v očiach kupujúceho.
„Realitná kancelária preverí platné vlastnícke vzťahy, ťarchy, sprocesuje kúpu a predaj, kupujúcemu môže pomôcť aj s financovaním. Dôvera zo strany kupujúceho sa naopak môže vytratiť, ak by sa predávajúci zastupoval sám, sťahoval zmluvy z internetu, neovládal by procesy, trvalo by to dlhšie alebo by sa snažil niečo zahmlievať. To sa pri kvalitnej realitnej kancelárii nestane,” dodáva riaditeľka FinGO reCloud Róberta Mecková.
Komentáre
Pridať komentár