Letecká doprava hlási oživenie.  Riziká však zostávajú vysoké, tvrdí Coface


			Letecká doprava hlási oživenie.  Riziká však zostávajú vysoké, tvrdí Coface
14.8.2023 Spektrum

Zatiaľ čo globálny makroekonomický výhľad zostáva neistý, sektor dopravy zaznamenal v najnovšom barometri spoločnosti Coface najvyšší počet zlepšení hodnotenia rizika.

Letecká doprava hlási oživenie. Ako vyplýva z najnovšieho Coface Barometra, zlepšenie situácie a zníženie rizika badať najmä v západnej Európe, na Blízkom východe a v Japonsku.

Súvisia najmä s dôsledkami opätovného otvorenia Číny, oživenia cestovného ruchu a vplyvu niektorých verejných politík, napr. železničnej dopravy v Nemecku. „Celkové riziká však zostávajú vysoké v dôsledku vysokých nákladov na energie a pomalého globálneho dopytu,“ upozorňuje analýza Coface. Nadnárodná spoločnosť je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.

Letectvo utrpelo najviac

V rámci odvetvia dopravy je letecká doprava segmentom, ktorý najviac utrpel pandemickou krízou, a preto zažíva najdynamickejšie oživenie.

„Postupné oživovanie ekonomík od druhej polovice roka 2021 skutočne zmenilo situáciu,“ uvádza sa v analýze. Opätovné otvorenie hraníc Číny na začiatku roka 2023 a Japonska koncom roka 2022 sprevádzané uvoľnením podmienok cestovania pre zahraničných turistov (jar 2023) predstavujú dva silné piliere podpory.

Čína potiahla rast

Počet komerčných letov sa zvýšil a v súčasnosti je nad úrovňou spred covidovej krízy, aj keď obsadenosť miest zostáva nižšia. Napríklad ázijsko-tichomorský región zaznamenal v apríli 2023 medziročný nárast celkovej osobnej dopravy o 171 %, a to najmä vďaka Číne. Napriek tomuto výraznému nárastu však dopyt v regióne zostáva nižší ako v roku 2019 (v apríli 2023 to bolo v porovnaní s aprílom 2019 o -18 %).

V západnej Európe a Spojených štátoch zaznamenali oživenie čistých objednávok lietadiel aj spoločnosti Airbus a Boeing. Na rok 2022 ich bolo 774 v prípade spoločnosti Boeing a 820 v prípade spoločnosti Airbus, pričom aj na parížskom leteckom veľtrhu došlo k významným novým oznámeniam: spoločnosť Air IndiGo objednala 500 lietadiel A320 a spoločnosť Air India objednala 250 lietadiel Airbus a 220 lietadiel Boeing. Táto dynamika v leteckom priemysle viedla Coface k rozhodnutiu zlepšiť hodnotenie rizík v tomto sektore v niektorých krajinách, napríklad vo Francúzsku.

Treba tiež poznamenať, že hlavní aktéri tohto odvetvia majú v súčasnosti stratégiu, ktorá zohľadňuje environmentálne otázky. Na jednej strane motivuje výrobcov k inováciám s cieľom vyrábať „čistejšie“ lietadlá a na druhej strane povzbudzuje letecké spoločnosti, aby obnovovali svoje flotily tak, že spotrebujú menej energie,“ podotýka Coface.

Námorná doprava stagnuje

Iná situácia je v námornej doprave, kde po dvoch výnimočných rokoch aktivita mierne klesá. Nižšie sadzby za námornú prepravu, vysoké náklady na energie a stagflácia zaťažujú finančné výsledky námorných prepravcov. Príjmy spoločností Maersk a CMA CGM v 1. štvrťroku 2023 medziročne klesli o 26 %, resp. 30 %, hoci na druhej strane zostávajú výrazne nad úrovňou 1. štvrťroku 2019.

Tieto poklesy príjmov súvisia predovšetkým s cenovým efektom (poklesom prepravných sadzieb), pričom objemy klesli oveľa menej. Index prepravy kontajnerov sa v období január-apríl 2023 medziročne znížil len o 3 %. Tento pokles objemov sa čiastočne prenáša na železničnú a cestnú dopravu, ktoré sa využívajú najmä na prepravu tovaru z prístavov.

Na záver však možno povedať, že nákladná doprava v súčasnosti ťaží z nákladov na energie a palivá, ktoré sú nižšie ako v roku 2022, čo umožňuje námornej, železničnej a cestnej doprave čiastočne kompenzovať nižšie objemy prepravy.

Zdroj: Coface

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články