V tejto časti sa budeme zaoberať podrobne najlepšími desiatimi poisťovňami. Ako referenčný považujeme rebríček podielu na trhu v celkovom technickom poistnom za bežný rok 2011 – 2012 po 3. štvrťroku (Október 2011 – September 2012). Oproti minulej analýze sa tak zmenilo zloženie tejto „elitnej“ desiatky, keď Poisťovňu Slovenskej sporiteľne vystriedala AXA Životní poisťovňa. V jednotlivých tabuľkách uvádzame objemy poistného po štvrťrokoch a potom aj spolu za celý bežný rok (Október – September). V stĺpci „Poistné“ je príslušný objem technického poistného, stĺpec „%“ obsahuje podiel na trhu, v kolónke „±“ nájdete medziročnú zmenu v percentách nasledovaný poradím na trhu v príslušnom poistnom (Spolu, ŽP, NŽP) a v danom období. Čas plynie smerom zhora dolu a zľava doprava, ako naznačuje nasledujúca schéma (červené šípky) s popisom obdobia, ktoré sa v danom políčku nachádza.
Allianz – Slovenská poisťovňa
Allianz-SP je lídrom slovenského poistného trhu. Ide o kompozitnú poisťovňu s prevahou v neživotnom poistení. Ťaží aj z kmeňov získaných spojením s bývalým monopolným poistiteľom Slovenskou poisťovňou, hoci k fúzii došlo už pre 10 rokmi. V súčasnosti súperí s Kooperativou o pozícii jednotky. Zatiaľ úspešne. No rozdiel medzi oboma sa postupne skracuje, keď Allianz-SP mierne stráca (trend sa však spomaľuje) a jej konkurencia kolíše.
Poisťovňa predstavila v 1. štvrťroku novinky v poistení Farbička určenému pre deti. Vedľa možnosti vkladať mimoriadne poistné to bolo aj pripoistenie pobytu dieťaťa v nemocnici, či poskytnutie konzultácie so zahraničným lekárom. U detských poistení je vždy najdôležitejšie dobré poistné krytie rodičov, prípadne nákladov v súvislosti s liečením detí. Z tohto pohľadu sa javí ako najzaujímavejšia práve posledná novinka.
V súvislosti s povinnosťou podnikateľov zabezpečiť finančne krytie zodpovednosti za environmentálnu škodu, predstavila poisťovňa vo nasledujúcom období produkt zameraný práve na tieto poistné nebezpečenstvá. Kryjú sa náklady podnikateľa na predchádzanie vzniku škody, ako aj na nápravu už spôsobených environmentálnych škôd. Ďalej uviedla na trh poistenie záhrad pred prírodnými katastrofami, požiarom a výbuchom, pádom predmetu alebo lietadla. Poistiť je možné úrodu ako aj okrasné rastliny, ovocné stromy, skalku a podobne.
V 3. štvrťroku sa Allianz venovala predovšetkým skvalitňovaní svojich služieb. S tým súvisí aj možnosť hlásiť poistné udalosti z cestovného poistenia cez tzv. „chytrý telefón“.. Došlo tak k rozšírení stávajúcej služby hlásenia škôd z havarijného a majetkového poistenia.
Na začiatku roku zasiahli klientov Allianz-SP vo väčšej miere škody z ťarchy snehu a mrazu. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bol takmer dvojnásobok počtu udalostí s objemom škôd o 50 % vyšším. Poisťovňa prezentovala aj úspechy v boji s poistným podvodom.
Allianz-SP má pravidelne najlepšie prvé štvrťroky. To korešponduje s celým poistným trhom, ktorý dosahuje najvyšší objem poistného takisto na začiatku roka. V 2. a 3. štvrťrok 2011 dosiahla poisťovňa zlepšenie, inak priebežne stráca. No vývoj v životnom a neživotnom poistení nebol rovnaký, ako dokladajú nasledujúce prehľady.
V životnom poistení je poistné rozložené rovnomernejšie ako v celkovom poistnom, no na začiatok a koniec roka sú objemy poistného predsa len vyššie ako vo zvyšku roka. Od Apríla 2011 do Marca 2012 sa Allianz-SP podarilo dokonca rásť, hoci práve v tomto období sa najviac vyrovnal súboj s Kooperativou o pozíciu lídra. Tento rast bol tak významný, že zapríčinil po dva štvrťroky nárast aj celkového objemu poistného, ako bolo zrejmé z predchádzajúceho prehľadu. V neživotnom poistení však bola situácia úplne odlišná.
V neživotnom poistení dosahuje Allianz-SP v 1. štvrťroku zhruba tretiny celkového ročného objemu poistného. Poisťovňa tu má aj oveľa dominantnejší postavenie, hoci trhový podiel sústavne stráca. Priebežne jej klesá aj objem poistného.
Vývoj podielu na trhu za sledované obdobie dokumentuje nasledujúci graf. Z neho je zrejmé, ako Allianz-SP postupne klesá trhový podiel. Lepšie sa jej darí iba v produkcii neživotného poistenia. No v životnom sa jej naopak v produkcii darí čim ďalej menej.
Obr. 1 - vývoj trhového podielu od roku 2008
Kateřina Lhotská, NESS
Komentáre
Pridať komentár