Stanislav Macko, SACKA: Poisťovne sa maximálne prispôsobujú potrebám dovolenkárov


			Stanislav Macko, SACKA: Poisťovne sa maximálne prispôsobujú potrebám dovolenkárov
29.8.2016 Poistný trh

Bezpečnostná situácia v niektorých Slovákmi obľubovaných dovolenkových destináciách ovplyvnila záujem najmä o Turecko, aj o Egypt a Tunis. Ako teda možno hodnotiť túto dovolenkovú sezónu očami experta z praxe?

Pokles záujmu najmä o Turecko, Egypt aj Tunis, prinútil naše cestovné kancelárie k opatreniam. Viac prezrádza v rozhovore Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).


Ako sa vyvíja trh s dovolenkami v tomto roku? Prekvapil vás v niečom slovenský či zahraničný trh?
Predaj zahraničných zájazdov v letnej sezóne 2016 bol štandardný v tom zmysle, že spotrebitelia, naši klienti, sa orientovali na nákup zájazdov v osvedčených destináciách, ktoré považovali za bezpečnejšie. Rovnaký presun záujmu sme zaznamenali aj vo viacerých štátoch EÚ, vychádzajúc z dostupných informácií od našich kolegov, členov ECTAA (Združenie národných asociácií cestovných kancelárií a cestovných agentúr v rámci Európskej únie).

Ovplyvnili rôzne teroristické útoky či situácia v Európe, vrátane Turecka, záujem dovolenkárov o dané destinácie?
Bezpečnostná situácia v niektorých Slovákmi obľubovaných destináciách ovplyvnila záujem najmä o Turecko, ale aj berúc do úvahy rezíduá „arabskej jari", aj o Egypt a Tunis. Pokles záujmu o tieto destinácie prinútil naše cestovné kancelárie k opatreniam. Slovenskí touroperátori na túto situáciu reagovali tak, že začiatkom apríla výrazne znížili objednané letecké kapacity. Išlo o viac než 90.000 sedačiek. Tento „výpadok“ nahrádzali zvýšením kapacít v obľúbených destináciach Stredozemného mora a Čierneho mora.

Kým v predchádzajúce roky sa objavili častejšie krachy cestovných kancelárií, tento rok je na tom celkom dobre. Ako ho hodnotíte – môžeme očakávať v tomto smere nejaké turbulencie?
Je pravdou, že sme v tomto roku doposiaľ nezaznamenali úpadok ani jednej cestovnej kancelárie. Prípady ojedinelého nepoistenia cestovných kancelárií pre prípad insolventnosti sa v priebehu sezóny doriešili aj k spokojnosti kontrolných a dozorných orgánov a tak chcem veriť, že tento rok prebehne bez úpadku. Ale pred nami je ešte takmer päť mesiacov, tak to nechcem „zakríknuť“...

Sú na dovolenkách u nás či v zahraničí vidieť nejaké zaujímavé trendy – aký typ dovolenkového pobytu preferujú Slováci v zahraničí?
Priznám sa, že nepozorujem nové trendy v dovolenkách, ponuky našich cestovných kancelárií sú už tak pestré, že mi je ťažko vybrať „nový trend“. Ale je potešujúce, že stále viacej Slovákov má záujem o poznávacie zájazdy, čo svedčí o záujme poznávať nové destinácie. V zahraničí populárne mestské zájazdy, či zájazdy na predĺžené víkendy si u nás ešte hľadajú svoje miesto.

Ako vnímate cestovné poistenie dovolenkárov na Slovensku v porovnaní s cudzinou?
Poisťovne, majúce v portfóliu cestovné poistenie, by najlepšie vedeli zhodnotiť záujem Slovákov o uzatváranie poistných zmlúv pred cestou do zahraničia. Cestovné kancelárie majú spravidla v ponuke komplexné cestovné poistenie pre zahraničné zájazdy, ktoré má svoje špecifické položky. Mám za to, že poisťovne sa svojimi produktmi maximálne prispôsobujú potrebám klientov, a to nielen pre zájazdy, ale aj pre všetky druhy zahraničných ciest či adrenalínových športov. Som presvedčený, že ponúkané služby u nás sú identické so službami v zahraničí.

V posledných týždňoch rozprúdili diskusie zájazdy Hechter Slovakia, ktorý si neplatil poistenie proti úpadku, a preto mu Allianz vypovedala zmluvu. Je toto poistenie pre cestovky takou finančnou záťažou, aby to ovplyvnilo ich aktivity? Ako to vlastne funguje...
Povinnosť cestovnej kancelárie mať po celý čas predaja zájazdov  uzavretú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad jej úpadku je v platnosti od roku 2001, takže nie to nič nové. Neprichádza mi hodnotiť mieru zaťaženia pre cestovnú kanceláriu, ktorá musí vedieť pri príprave novej sezóny čo si naplánovala a čo ju čaká. Poistenie je uzákonené v celej EÚ, nie sme výnimkou. Jeho prvoradým cieľom je ochrana spotrebiteľa a tá má v EÚ výsadné postavenie. Tak to musíme všetci rešpektovať.

Všetky zájazdy a celé produktové portfólio nitrianskej cestovnej kancelárie prevzal jej dlhoročný zahraničný obchodný partner, ktorý má uzatvorené poistenie pre prípad úpadku. Je tento postup v poriadku – nebudú mať tendenciu riešiť to rovnako aj iné cestovky?
Nie je ojedinelým prípadom, že slovenský subjekt predáva zájazdy zahraničného obchodného partnera (cestovnej kancelárie), ktorá má uzatvorené poistenie v domovskom štáte. V takýchto prípadoch by nemali byť spotrebitelia – dovolenkári znepokojení. Mali by sa však vždy presvedčiť, či organizátor zájazdu je poistený, a to by im mala cestovná agentúra (sprostredkovateľ predaja zájazdu) vždy preukázať. Či zvolia obdobný postup viaceré slovenské cestovné kancelárie, mi neprichodí dnes hodnotiť.

Aké odhadujete ďalšie mesiace roka 2016 a 2017?
To je otázka skôr pre vizionárov! 

Zdroj: oPoistení.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články