Zároveň má v hospodárstve nezastupiteľné miesto pre svoj sociálny rozmer (náhrada škôd pri katastrofách, finančné náhrady pre pozostalých a zranených, kompenzácie škôd, zapojenie do dôchodkových systémov a pod.).
Z týchto dôvodov MF SR pozorne sleduje vývoj v poistnom sektore a analyzuje prípadné riziká s ním spojené. Za hlavné riziká, ktorým poistný sektor v súčasnosti čelí, považuje MF SR najmä
-
narastajúci počet prírodných katastrof a s tým spojené riziko stanovenia nízkych sadzieb poistného
-
pokračujúca ekonomická kríza, ktorá má za následok zvýšenie miery odkupov a nárast rušenia poistných zmlúv v sektore životného poistenia
-
pokračujúca finančná kríza prejavujúca sa okrem iného veľmi nízkymi úrokovými sadzbami pre bonitné dlhodobé investície
-
v neposlednom rade aj v dôsledku vysokých plnení v neživotnom poistení potreba detailného monitorovania rizika zlyhania zaisťovateľa.
Globálny prepad v sektore
V dôsledku pretrvávajúcej hospodárskej krízy sme boli v roku 2011 svedkami globálneho prepadu v sektore životného poistenia (-3,3 % priemer krajín OECD). Navyše bol pre vývoj v minulom roku príznačný veľmi nerovnomerný globálny vývoj - nárast bol zaznamenaný najmä v krajinách mimo EÚ (Turecko, Izrael, Mexiko, Japonsko), pričom viaceré členské štáty EÚ zaznamenali prudký pokles (najmä Portugalsko -41,2 %, Fínsko -30,7 %, Taliansko -20,7 % a Francúzsko -14,2 %).
Z grafov (nájdete ich v tlačenej verzii Poistných rozhľadov) vyplývajú pre Slovenskú republiku dve základné skutočnosti:
-
Slovenský poistný trh je na tom v porovnaní s trhmi ostatných krajín EÚ, a v ešte väčšej miere s trhmi krajín eurozóny relatívne dobre (v životnom poistení zaznamenali poisťovne v SR pokles o 2,7 %, v neživotnom poistení predstavoval pokles 3,8 %).
-
Keďže miera investovania slovenských poisťovní do dlhopisov je vyššia ako 80 %, predstavujú tieto subjekty významného inštitucionálneho investora v segmente dlhových cenných papierov.
Slovenské poisťovníctvo stabilné
Na základe uvedeného aj na základe aktuálneho vývoja (v prvom polroku 2012 zaznamenal poistný trh mierny medziročný nárast o 0,8 %, o ktorý sa postaralo životné poistenie) sa domnievame, že najmä vo svetle vývoja v ostatných krajinách eurozóny môžeme hodnotiť slovenský poistný sektor ako stabilný a odolný voči finančnej a ekonomickej kríze. Na druhej strane je však významnou skutočnosťou, že rast v životnom poistení ťahá najmä investičné životné poistenie, pri ktorom na rozdiel od klasického poistenia znášajú riziko poistené osoby. Otázkou je, či takýto vývoj možno považovať za správny a pre klienta prospešný.
MF SR považuje aj do budúcnosti za jednu zo svojich priorít udržanie dobrej kondície slovenského poistného trhu a celkovo slovenského finančného trhu. Za kľúčové úlohy považujeme v tejto súvislosti najmä
-
zabrániť prípadným snahám o zníženie kapitálovej vybavenosti slovenských subjektov
-
minimalizovať prípadné negatívne dopady agendy EÚ so zvláštnym zreteľom na antidiskriminačnú agendu
-
podporovať tvorbu dlhodobých investičných nástrojov v záujme obojstrannej výhodnosti a spokojnosti.
Solvency II a ďalšie regulácie
Napriek tomu, že v oblasti regulácie poisťovníctva sa za uplynulých desať rokov najviac diskutovalo o projekte Solvency II, do činností poisťovní vstupuje v súčasnosti čoraz viac regulácia prichádzajúca z iných oblastí, najmä opatrenia antidiskriminačného a antikrízového charakteru.
MF SR si uvedomuje výrazný vplyv tzv. antidiskriminačnej agendy na fungovanie poisťovacieho sektora. V tejto súvislosti je však potrebné hneď na úvod zdôrazniť, že v prípade antidiskriminačnej agendy nejde o domácu iniciatívu, ale o agendu EÚ. Dokonca v prípade rozhodnutia ESD o uplatňovaní výnimky pri Gender smernici je nutné akceptovať ho bez možnosti členského štátu vyjadriť sa k tomuto rozhodnutiu. Okrem skutočnosti, že táto agenda prichádza z Bruselu, nie je ani v kompetencii MF SR, ale Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. To značne obmedzuje možnosti MF SR vstupovať do negociácií na úrovni Rady EÚ a Európskeho parlamentu. Napriek tomu k nej ministerstvo pristupuje aktívne, pravidelne spolupracuje na príprave domácej legislatívy v tejto oblasti. Pri transpozícii Gender smernice ministerstvo v plnej miere obhajovalo záujmy slovenského poisťovacieho trhu.
Aj pri novom návrhu smernice Rady o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu ministerstvo chápe obavy trhu z negatívnych vplyvov prípadnej smernice na vykonávanie poisťovacej činnosti. MF SR si plne uvedomuje zničujúce dopady, aké by smernica v nezmenenej podobe priniesla pre celý sektor finančného trhu, keďže v porovnaní s Gender smernicou sa predložený návrh uplatňuje na celom finančnom trhu. Slovenské poisťovne si tak môžu byť isté podporou ministerstva v tejto oblasti s cieľom eliminovať negatívne dopady na finančný trh. Do budúcnosti bude MF SR v rámci svojich možností vplývať v tomto duchu na subjekty zodpovedné za prijatie smernice.
JUDr. Vazil Hudák
štátny tajomník Ministerstva financií SR
Snímka: archív
Komentáre
Pridať komentár