O čo vlastne šlo v tomto prípade?
Podľa Zuzany Farkasovej z Prezídia hasičského a záchranného zboru v predajni spadlo približne 25 metrov stropu. Kusy sadrokartónu, ktoré padali na zem a ničili tovar aj zariadenie obchodu, mohli spolu vážiť okolo 750 kilogramov. Prípadu sa ujala polícia aj inšpektorát práce.
Spoločnosť Baťa ako majiteľ predajne sa k situácii zatiaľ odmietla vyjadriť. „V tejto chvíli nebudeme poskytovať k udalosti žiadne bližšie informácie. Prípad má už v rukách polícia,“ reagovala hovorkyňa spoločnosti Kateřina Kaňová. Polícia začala trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie.
Ako sa riešia takéto poistné udalosti?
Oslovili sme Artura Šturmankina, špecialistu Odboru firemnej komunikácie Allianz - Slovenskej poisťovne a Zuzanu Eliášovú, hovorkyňu ČSOB Finančnej skupiny. Zisťovali sme, na ktoré faktory bude pravdepodobne prihliadať poisťovňa pri riešení takýchto poistných udalostí.
Aké typy poistenia zvyknú mať uzatvorené obchodné reťazce?
Artur Šturmankin: Vo všeobecnosti je možné konštatovať, že podnikatelia v prvom rade riešia poistné krytie svojho majetku. Teda zásoby a zariadenia predajne, prípadne budovu, ak je v ich vlastníctve. Mnohokrát si neuvedomujú, že výška škody, ktorú môžu spôsobiť svojou činnosť môže vysoko prevýšiť hodnotu ich majetku. Preto je dôležité spolu s poistením majetku dojednať aj poistenie všeobecnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovou činnosťou.
Zuzana Eliášová: Pre takéto prípady si obchody ale aj akýkoľvek nájomcovia uzatvárajú poistenie všeobecnej zodpovednosti z držby nehnuteľnosti (pokiaľ ide o ich vlastnú nehnuteľnosť) alebo poistenie zodpovednosti z prenajatých priestorov, pokiaľ sú v podnájme.
Obchodné reťazce častokrát sídlia v prenajatých priestoroch. Kto zodpovedá za prípadné škody na majetku či zdraví - majiteľ či nájomca?
Artur Šturmankin: V rámci poistenia všeobecnej zodpovednosti za škodu je potrebné zodhľadniť skutočnosť týkajúcu sa prenajatých priestorov už pri dojednávaní poistenia.
Ak podnikateľ vykonáva svoju poistenú podnikateľskú činnosť v prenajatých priestoroch, tak škoda na prenajatej nehnuteľnosti sa pripoistuje v poistení všeobecnej zodpovednosti za škodu. V praxi vyžaduje vlastník nehnuteľnosti, aby si podnikateľ poistil zodpovednosť za škodu na prenajatej nehnuteľnosti, v opačnom prípade mu ani neumožní vykonávať podnikateľskú činnosť vo svojich priestoroch.
Táto povinnosť je takmer vždy zahrnutá v zmluve o nájme. Kto je zodpovedný za škodu, tak toto je najťažšia úloha aj pre nás, podlieha skúmaniu, šetreniu a následne až potom buď poskytne poistovňa náhradu škodu za poisteného alebo zamietne náhradu škody.
Zuzana Eliášová: Pre väčšiu ochranu nájomcu obchodných priestorov je vždy vhodnejšie uzatvoriť si poistenie zodpovednosti z prenajatých priestorov a nespoliehať sa na majiteľa budovy. Poistenie závisí od nájomnej zmluvy. Prenajímateľ môže zaviazať nájomcu, aby si takéto poistenie uzatvoril.
Ako je to v prípade poistnej udalosti pri prepadnutí stropu v poistených priestoroch firmy? Čo všetko poisťovňa môže skúmať?
Artur Šturmankin: V prvom rade sa skúma kto je vlastník stropu, t.j. nehnuteľnosti, kto je zodpovedný za technický stav stropu, či vlastník nehnuteľnosti alebo správca danej nehnuteľnosti.(napr. na základe zmluvy o výkone správy medzi vlastníkom a správcom), komu vznikla škoda a v akom rozsahu.
Pri posudzovaní príčiny vzniku škody sa skúmajú všetky skutočnosti, ktoré mohli mať vplyv na vznik škody. Dôležitú úlohu zohráva aj samotná realizácia stavebných úprav ako aj prevádzka a údržba budovy.
Zuzana Eliášová: Poisťovateľ je povinný vykonať všetky úkony, ktoré smerujú k posúdeniu právneho základu pre poskytnutie poistného plnenia. Tzn. vykonávame všetky úkony potrebné na zistenie príčin vzniku škody a samozrejme rozsahu škody.
Poisťovateľ si v niektorých prípadoch môže prizvať aj experta pre vypracovanie posudku, ak si to okolností prípadu vyžadujú. Pre takýto prípad spadnutého stropu by sme žiadali okrem iného projekt a náležitosti takýchto stavebných úprav, tzn. povolenia a podobne.
Kedy pristupuje poisťovňa k likvidácii poistnej udalosti a ako prebieha?
Artur Šturmankin: Priebeh likvidácie poistnej udalosti sa odvíja od jej primárneho nahlásenia do poisťovne. Na základe hlásenia poistnej udalosti následne likvidátor určuje ďalšie postupy týkajúce sa obhliadky miesta škody a komunikácie s hasičmi alebo políciou, poškodeným, atď. Plnenie alebo náhrada škody sa poskytne až po ukončení šetrenia príčiny vzniku škody a stanovení právneho základu, či je poistený za vzniknutú škodu zodpovedný.
Zuzana Eliášová: Po nahlásení vzniknutej škody poisťovateľ vysiela na miesto škody technika, aby zistil okolností vzniku a priebehu, oboznámil poisteného s postupom, prípadne vyžiadal potrebné doklady potrebné k likvidácii.
Špecifickosť takýchto prípadov je obyčajne v zistení príčin vzniku a určení zodpovednosti, kto je zodpovedný za škodu. Môže to byť projektant, zhotoviteľ, ale aj prevádzkovateľ.
Čaká poisťovňa až do vyriešenia prípadu políciou, alebo môže riešiť škodu okamžite?
Artur Šturmankin: Mnohokrát sa priebeh likvidácie odvíja od záverov vyšetrovania polície, hasičov, súdnych znalcov alebo až na základe rozhodnutia súdu, ktorý napr. určí či poistený je ozaj zodpovedný za vzniknutú škodu a v akom rozsahu. Zvlášť v takýchto prípadoch, kedy vznik a riešenie škody je ovplyvnené množstvom faktorov, ako sú vyššie spomínané vlastnícke vzťahy k nehnuteľnosti, či realizácia stavebných úprav, je nutné mať k dispozícii záverečné vyjadrenia a stanoviská.
Zuzana Eliášová: V takýchto prípadoch je dôležité čakať na výsledky oficiálneho ukončenia vyšetrovania, pretože tie sú jediné relevantné pre naše úkony v spojitosti s odškodňovaním poškodených subjektov
Foto zdroj: aktuality.sk
Komentáre
Pridať komentár