„Čím lepšie sú podklady pre poisťovňu pripravené, tým rýchlejšie sa klient dočká poistného plnenia z PZP aj z havarijného poistenia,“ vysvetľuje Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie spoločnosti FinGO.sk. Ako správne nahlásiť škodu a čo všetko vodiči zanedbávajú?
Aj keď sa vodiči po nehode snažia konať zodpovedne, v praxi často robia chyby, ktoré spomaľujú celý proces likvidácie poistnej udalosti. Niektoré z nich vznikajú z nepozornosti, iné z nevedomosti. Poisťovne pritom upozorňujú, že v prípade nesprávneho postupu sa celý proces môže natiahnuť na dlhé týždne a v niektorých prípadoch môže klient prísť aj o peniaze, na ktoré má nárok.
Chýbajúce dokumenty, nepresný popis, nesprávne fotky
Na aké chyby si teda dať pozor? „Často sa stáva, že klienti pošlú nedostatočnú fotodokumentáciu poškodeného vozidla alebo namiesto odfoteného vodičského preukazu pošlú občiansky preukaz. Prípadne doručia len jednu stranu technického preukazu namiesto oboch,“ opisuje obvyklé nedostatky Juliana Arvaiová zo spoločnosti FinGO.sk.
Neraz sa stáva aj to, že poškodený nahlási poistnú udalosť do svojej poisťovne, hoci škoda sa hradí z PZP vinníka – v takom prípade by ju mal nahlásiť práve vodič, ktorý spôsobil nehodu.
Na proces likvidácie vplýva aj to, či je popis nehody úplný a či sú k nemu doložené vhodné fotografie dokumentujúce, čo sa stalo. Ak nie, poisťovňa musí overovať ďalšie skutočnosti, prípadne pristúpiť k rekonštrukcii nehody, čo výrazne predlžuje celý proces.
Polícia? Volajte ju radšej aj pri ťuknutí
Pri menších ťuknutiach vodiči často váhajú, či privolať políciu. V prípade, že ide o škodovú udalosť a nie o dopravnú nehodu, to ani nie je povinné. Škodovou udalosťou je napríklad nehoda, pri ktorej nedošlo k žiadnemu zraneniu a škoda vznikla len na vozidlách.
„Odporúčame volať políciu aj pri zdanlivo menších nehodách. Často nie je možné ihneď po nehode odhadnúť vzniknutú škodu na majetku. Navyše, záznam polície má váhu pri riešení sporných prípadov,“ vysvetľuje odborníčka.
Pozor na prípadné zranenie, bolesti prichádzajú často až neskôr
Z povinného zmluvného poistenia (PZP) si poškodení môžu uplatniť nielen škody na vozidle, ale aj škody na zdraví. Mnoho ľudí o tom netuší alebo po nehode zľahčuje situáciu, že sa vlastne nič nestalo. „
Ak vás bolí krk alebo hlava, nečakajte. Vyhľadajte lekársku pomoc a dajte si vyhotoviť lekársku správu. Bez nej si neskôr nebudete vedieť uplatniť úrazové nároky, lieky či PN-ku,“ upozorňuje Arvaiová.
Dôvody zamietnutia poistného plnenia
Nie každé hlásenie škody vedie automaticky k vyplateniu poistného plnenia. Poisťovne často zamietajú poistné udalosti z opodstatnených dôvodov. Medzi najčastejšie prípady patria škody spôsobené pod vplyvom alkoholu, ktoré sú automaticky vylúčené z poistného krytia. Poisťovňa nepreplatí ani škodu, ktorá sa týka výlučne pneumatík po defekte.
„Zamietnutie môže nastať aj v prípade, ak bolo vozidlo poškodené ešte pred vstupom do poistenia a klient sa následne snaží túto škodu uplatniť. Rovnako problematické sú prípady, keď si klient uplatní rovnaké poškodenie najskôr v jednej poisťovni a potom aj v ďalšej,“ vysvetľuje Arvaiová.
Dôležité je aj dodržať správny postup. Poisťovňa môže krátiť plnenie, ak klient nedoručí kalkuláciu na odsúhlasenie pred opravou a predloží až hotovú faktúru. V takom prípade môže dôjsť ku kráteniu z dôvodu nedodržania počtu normohodín.
Najčastejšie poistné udalosti
V rámci PZP patria medzi najčastejšie prípady nedobrzdenie za iným vozidlom, kolízie pri parkovaní a tzv. „nestrety“, keď sa vodič vyhne kolízii, no narazí do inej prekážky.
V zime sú časté nehody pre šmykľavú vozovku, v lete zasa vodiči riskujú kvôli rýchlejšej jazde, menšej ostražitosti a dovolenkám. Najvyššie poistné plnenia sa vyplácajú za škody na zdraví, najmä ak ide o vážne telesné poškodenie.
Pri havarijnom poistení dominujú strety s iným vozidlom alebo pevnou prekážkou, nasledujú škody spôsobené zverou, vandalizmom či živelnými udalosťami. „Najvyššie plnenia poisťovne vyplácajú pri totálnych škodách na drahších vozidlách alebo pri krádežiach. Niektoré poisťovne dokonca určité modely áut pri krádeži ani nepoisťujú,“ dopĺňa odborníčka z FinGO.sk.
Komentáre
Pridať komentár