Automobilka GE v roku 2001 zistila, že do veľkej časti ich nových vozidiel bolo zabudované zapaľovanie s konštrukčnou chybou. Tá spôsobovala, že počas jazdy zapaľovania samovoľne vyplo motor. S tým sa však vypli aj ďalšie pomocné systémy ako posilňovač riadenia, posilňovač bŕzd a centrum ovládania airbagov. Výsledkom bolo 124 mŕtvych a 275 zranených.
So stúpajúcim tlakom verejnosti sa celý prípad znovu otvoril a dohľadové orgány zistili, že firma sa o ťažkostiach s prepínačmi dozvedela už v roku 2001, ale zvolávať autá k oprave začala až vlani vo februári. Vtedy bolo stiahnutých do servisov 30 miliónov automobilov.
Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) v roku 2014 udelil GM za oneskorené zvolávanie vozidiel s chybným zapaľovaním maximálnou možnou pokutu 35 miliónov dolárov. Firma navyše kvôli problémom so zapaľovaním čelila už viac ako dvom stovkám civilných žalôb, uviedla agentúra Reuters.
Automobilka vytvorila fond pre odškodnenie obetí nehôd spôsobených problémy so zapaľovaním. Firma na odškodné vyčlenila 625 miliónov dolárov a za každé úmrtie by mala rodinným príslušníkom obete vyplatiť najmenej milión dolárov.
Aby firma General Motors celú aféru čo najskôr uzavrela a predišla trestnému vyšetrovaniu, dohodla sa s Ministerstvom spravodlivosti Spojených štátov na ukončení vyšetrovania výmenou za vyplatenie pokuty vo výške 900 miliónov dolárov. GE hrozilo vyšetrovanie z podozrenia úmyselného zatajenia skutečnosíi o technickom probléme ich automobilov.
Komentáre
Pridať komentár