Aký postup dodržať, aby ste si neurobili väčšiu škodu? Tu sú tipy:
1. Odhaľte všetky pozostatky zimy
Aby ste videli, aké všetky stopy zanechala zimná prevádzka na laku a karosérii auta, je potrebné v prvom rade umyť karosériu kvalitným predbežným čistiacim prostriedkom. „Ten odstráni úlomky asfaltu či živice. Dobré je aj použiť odstraňovač vzdušnej korózie, ktorý sa používa na odstránenie vzdušnej náletovej hrdze z karosérie. Až následne treba použiť dobrý šampón, optimálne s voskom. Tým je karoséria z vonku vyčistená,“ vysvetľuje konateľka Würth Slovensko Martina Gaislová. Hoci je často realita taká, že predbežný čistiaci prostriedok nemá doma každý, okrem karosérie si viete samy vyčistiť aj disky, okná a oživiť plasty. Ak používate iba šampón, viete naniesť nanotechnológiu na ošetrenie laku.
2. Umývajte ručne a s neaktívnym šampónom
Pokiaľ chcete mať auto umyté naozaj kvalitne, lepšie je ručné kontaktné umytie. Vyhnete sa tým aj znehodnocovaniu laku na aute. Šampóny uprednostňujte neaktívne, teda klasické. Práve tu platí to príslovečné, nie je ručná umyváreň ako ručná umyváreň! Dopredu si zistite, či ide o kontaktnú alebo nekontaktnú umyváreň. „V ručnej nekontaktnej umyvárni totiž na auto nastriekajú aktívny šampón a po pár minútach ho umyjú prúdom vody,“ upozorňuje Gaislová.
3. Vyblednutý lak či aj ryhy? Rozlišujte
Aj vyblednutému laku na karosérii auta viete vrátiť lesk. No prv, než sa do toho pustíte samy, skontrolujte, či ide len o vyblednutý lak či je aj potrebná náprava rýh, ktoré sú v laku. Ak nájdete aj hlbšie ryhy, prípadne nemáte s leštením skúsenosti a nie ste si istý kompaktnosťou svojpomocného leštenia, radšej to nechajte na odborníka.
„V domácich podmienkach sa dá vyleštiť auto kombinovanou politúrou na vyleštenie laku. V jednom kroku urobíte rozbrúsenie a vyleštenie laku. Pri jemnom zabrúsení do podkladu je lepšie využiť lakové ceruzky. Lakírnik lak rozbrúsi, vyleští a dofinalizuje lesk, pričom na to využije tri rôzne politúry,“ vysvetľuje Gaislová. Domáce leštenie odporúča použiť len na ryhy, ktoré sú v laku. Hlbšie ryhy už vyžadujú lakírnika.
4. Ako zistiť (ne)bezpečnosť škrabanca
Hoci to niekedy vyzerá hrozivo, nie všetky škrabance sú na aute nebezpečné a vyžadujú lakírnika. Použitím leštiaceho prípravku – politúry, prípadne obyčajnou handričkou často odstránite nános farby a „škrabanec“ zmizne.
„Ak je však poškodený lak a farba na väčšej ploche a presvitá základ, treba využiť služby lakírnika. Pre auto sú najnebezpečnejšie škrabance, ktoré už prešli lakom, farbou a aj základným nástrekom až do plechu,“ podotýka Martina Gaislová. Aj preto pri otázke, čo prebrúsiť a čo už pretrieť, treba pozerať na hĺbku poškodenia. „Prebrúsiť odporúčame lak a farbu, pokiaľ ešte nie je vidieť základ. Pokiaľ je už vidieť základ, treba ísť k lakírnikovi,“ dodáva.
5. Preliačiny? Dva druhy, dva postupy
Odfrkujúce kamienky na ceste sa často podpisujú pod jemné preliačiny na kapote auta. Pri ich odstraňovaní sa opäť treba pozrieť, o aký druh preliačiny ide a podľa toho zvoliť postup.
„Prvá, jednoduchšia oprava je bez porušenie laku, kde výberom vhodného plastového adaptéra a lepidla vo forme lepiacej tyčinky vlepíme tento adaptér do miesta preliačiny, necháme chvíľu lepidlo stuhnúť a preliačinu vytiahneme. Použijeme na to špeciálny vyťahovač preliačin, napríklad PinPuller, alebo klzné (posuvné) kladivo,“ vysvetľuje Gaislová. Tieto adaptéry sú v ponuke v rôznom tvarovom prevedení, či už okrúhle alebo oválne, ale aj s rôznym rozmerom podľa priemeru. Takúto opravu preliačin, teda bez porušenia laku, zvládnete aj svojpomocne.
Druhá, komplikovanejšia oprava, ktorá je už s porušením laku, si vyžaduje odborný prístup autoklampiara a následne musí opravovaný diel karosérie prejsť aj lakovňou. Tento druh opravy určite prenechajte autorizovaným značkovým servisom, ktoré vykonávajú aj lakírnické práce, respektíve karosárskym a lakírnickým dielňam.
„Preliačiny s porušením laku sa musia prebrúsiť na holý kov a pomocou naváracích adaptérov sa dá preliačina šikovne vytiahnuť, a to pomocou vyťahovača preliačin, alebo klzným (posuvným) kladivom. K tomu už ale potrebujete zvárací agregát na navárenie elektród,“ spresňuje Martina Gaislová. Napríklad Würth ako dodávateľ pre priemysel, vrátane remeselníkov, má na vyťahovanie preliačin v ponuke Delenlifter a PinPuller. Keďže však oprava je už „s porušením laku“, takýto diel s vytiahnutou preliačinou postupuje do lakírnickej dielne, kde sa musí opticky finálne dokončiť.
Komentáre
Pridať komentár