Radí Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie FinGO.sk:
Bezpečnosť na prvom mieste
Ihneď po nehode zastavte vozidlo na bezpečnom mieste, vypnite motor a zapnite výstražné svetlá. Oblečte si reflexnú vestu ešte pred vystúpením z vozidla a uistite sa, že ju majú aj ostatní spolucestujúci. Zo zákona ste povinný mať v aute aspoň jednu reflexnú vestu, odporúčam však mať pripravené vesty pre všetkých cestujúcich. Umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti za vozidlom – v obci aspoň 50 metrov, na diaľnici 100 metrov.
Skontrolujte zdravotný stav účastníkov
Overte, či niekto pri nehode neutrpel zranenia. Ak áno, okamžite volajte záchrannú službu na čísle 155 a poskytnite prvú pomoc podľa svojich schopností.
Kontaktujte políciu
Políciu odporúčame volať pri každej dopravnej nehode, a to aj v prípade, že sa na prvý pohľad nič vážne nestalo. Neskôr sa totiž môžu objaviť skryté poškodenia, ktorých oprava bude nákladná. Polícia vyhotoví oficiálny záznam, ktorý má väčšiu váhu pri riešení poistnej udalosti a výrazne pomáha v prípade sporu. Policajti sú povinní prísť aj k menším nehodám, ak o to účastníci požiadajú.
Zdokumentujte miesto nehody
Pred presunutím vozidiel na bezpečnejšie miesto zhotovte fotografie, ktoré zachytávajú polohu vozidiel po nehode, vzniknuté škody a situáciu na ceste. Ak je to bezpečné, ponechajte vozidlá na mieste až do príchodu polície alebo do ukončenia dokumentácie.
Vyplňte záznam o nehode
Vo vozidle by ste mali mať formulár „Správa o nehode“. Spolu s ostatnými účastníkmi nehody ho vyplňte pravdivo a podrobne, vrátane nákresu priebehu nehody. Obe strany by mali formulár podpísať a ponechať si jednu kópiu.
Získajte údaje od ostatných účastníkov a svedkov
Zaznamenajte si meno, adresu, telefónne číslo, evidenčné číslo vozidla, typ a značku vozidla, číslo poistnej zmluvy a názov poisťovne ostatných účastníkov. Ak sú prítomní svedkovia, požiadajte ich o kontaktné údaje.
Kontaktujte asistenčnú službu poisťovne
Ak je vaše vozidlo nepojazdné, obráťte sa na asistenčnú službu vašej poisťovne. Telefónne číslo nájdete na asistenčnej karte alebo v poistnej zmluve. Asistenčná služba vám môže zabezpečiť odťah vozidla, náhradné vozidlo alebo ubytovanie.
Nahláste škodu poisťovni
Vinník nehody je povinný nahlásiť škodu svojej poisťovni do 15 dní (alebo do 30 dní, ak sa nehoda stala v zahraničí).
Uplatnite si nároky na úrazové poistenie
Ak ste pri nehode utrpeli zranenie a máte životné úrazové poistenie, navštívte lekára a nechajte si vystaviť lekársku správu. Túto dokumentáciu predložte poisťovni pri uplatňovaní nároku na poistné plnenie.
Sledujte priebeh likvidácie poistnej udalosti
Po nahlásení škody komunikujte s poisťovňou a sledujte stav vybavovania vašej poistnej udalosti. V prípade potreby poskytnite dodatočné informácie alebo dokumenty, ktoré poisťovňa vyžiada.
Dodržiavaním týchto krokov zabezpečíte hladký priebeh riešenia poistnej udalosti a minimalizujete možné komplikácie pri vyplácaní poistného plnenia.
Komentáre
Pridať komentár