Profesionálne riadenie pohľadávok naberá na dôležitosti. Firmy reagujú na dynamické zmeny


			Profesionálne riadenie pohľadávok naberá na dôležitosti. Firmy reagujú na dynamické zmeny
21.5.2025 Poistný trh, Produkty

Slovenské podniky zažívajú v oblasti platobného správania a správy pohľadávok dynamické zmeny.

Firmy sú prísnejšie, zlepšujú svoju pripravenosť a čoraz viac investujú do profesionálneho riadenia pohľadávok. Vyplýva to z najnovších výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov - European Payment Report 2025 (EPR 2025). Prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Intrum, sa zúčastnilo viac ako 9 000 spoločností z 25 európskych krajín, vrátane 240 slovenských podnikov.

„Tohto ročné výsledky nášho prieskumu jasne ukazujú, že slovenské firmy sa stávajú zodpovednejšími a obozretnejšími voči platobným rizikám. Prísnejšie platobné podmienky, väčší dôraz na prevenciu a profesionalizáciu správy pohľadávok sú znakom toho, že podniky chcú byť stabilnejšie aj v čase neistoty, keďže riziko bankrotu je najsilnejšie za posledné roky. Tento trend sledujeme od obdobia pandémie. Verím, že prinesie firmám väčšiu finančnú odolnosť a pomôže im naplno využiť potenciál na ďalší rast,“  uvádza Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.

Zmena platobného správania: firmy sú prísnejšie a obozretnejšie

Roky 2020–2025 priniesli zásadný obrat v platobnej politike slovenských firiem. Obavy o cash-flow a finančnú stabilitu viedli k prísnejšiemu riadeniu pohľadávok a dôslednejšiemu plánovaniu.


Mohlo by vás zaujímať: UNIQA prináša jedinečné poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých


Deje sa tak v hospodárskom prostredí, kde priemerné omeškanie platieb v B2B sektore vzrástlo na 17 dní, v B2C na 11 dní a vo verejnom sektore až na 15 dní. Najväčšiu záťaž pociťujú firmy dodávajúce do verejného sektora, kde čakajú na úhrady v priemere 68 dní.

Podniky už v 27 % prípadov nevyjednávajú o platobných podmienkach a medziročne poklesla ochota poskytovať prehodnotené podmienky až o 12 percentuálnych bodov. Rastie aj trend akceptovať predĺžené lehoty iba s príplatkom alebo po overení bonity klienta.

Prevencia a riešenie oneskorených platieb: Slovensko medzi najlepšími

Slovenské podniky zintenzívnili opatrenia proti oneskoreným platbám – využívajú zálohové platby (48 %), kontrolu bonity (45 %) a čoraz väčší dôraz kladú na prevenciu podvodov (22 % v roku 2025, oproti 10 % v roku 2023). Počet firiem bez ochranných opatrení klesol na minimum.

Platobná disciplína na Slovensku je stále lepšia než vo väčšine európskych krajín – podiel príjmov uhradených s oneskorením je 11,02 % (európsky priemer 11,37 %). Najhoršie výsledky vykazuje priemysel a chemická výroba, najlepšie bankové služby a maloobchod. 

Profesionalizácia pohľadávok: Externé riešenia na vzostupe

Prieskum zachytil zmenu v prístupe k vymáhaniu. Správa pohľadávok sa na Slovensku viacej profesionalizuje. Lídri a vrcholoví manažéri očakávajú pokles interného inkasa v prospech externých partnerov a faktoringu, a to najmä v štátnej správe a poisťovníctve. Dôvodom môže byť zníženie efektivity interného vymáhania sledovanom v počte hodín potrebných na zabezpečenie úhrad od meškajúcich zákazníkov.

Vymožiteľnosť internými tímami sa medziročne oslabila. Firmy v roku 2025 venujú vymáhaniu oneskorených platieb v priemere 10,53 hodín týždenne – čo je až 76 dní ročne. V medziročnom porovnaní je to zhoršenie z 10,25 hodín a 73 dní ročne. V celoeurópskom porovnaní je na tom horšie už len Švajčiarsko, kde interným tímom trvá v priemere 10,73 hodín týždenne, t.j. 77 dní ročne, zabezpečiť omeškané platby.

Slovenské podniky sa síce stále viac spoliehajú na interné riešenia než európsky priemer, no trend jasne smeruje k optimalizácii a efektivite.

 

SVK

EU

Súčasnosť

 

 

Vymáhané interne (%)

66.62

63.3

Vymáhané externe (špecializované spoločnosti na vymáhanie dlhov) (%)

24.05

28.35

Faktoring (predaj dlhu inkasným agentúram/ iným tretím stranám) (%)

9.33

8.35

Do 2 rokov

 

 

Vymáhané interne (%)

58.66

56.3

Vymáhané externe (%)

29.70

32.29

Faktoring (%)

11.64

11.41

Rozdiel

 

 

Vymáhané interne

-7.96

-7

Vymáhané externe

5.65

3.94

Faktoring

2.31

3.06

Tabuľka 1: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
 je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. Európsky

 

SVK

B2C

B2B

B2G

MSP

Veľké

Súčasnosť

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne (%)

66.62

66.80

68.20

68.83

66.11

67.57

Vymáhané externe (%)

24.05

23.54

23.36

21.58

24.71

22.83

Faktoring (%)

9.33

9.67

8.44

9.59

9.18

9.61

Do 2 rokov

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne (%)

58.66

59.53

60.68

62.30

60.61

55.07

Vymáhané externe (%)

29.70

29.50

29.45

25.92

29.79

29.54

Faktoring (%)

11.64

10.97

9.87

11.79

9.61

15.39

Rozdiel

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne

-7.96

-7.27

-7.52

-6.53

-5.5

-12.5

Vymáhané externe

5.65

5.96

6.09

4.34

5.08

6.71

Faktoring

2.31

1.3

1.43

2.2

0.43

5.78

Tabuľka 2: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
 je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. priemer podľa segmentu pôsobenia vs. priemer podľa veľkosti podnikov.

Zdroj: Intrum Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články