Profesionálne riadenie pohľadávok naberá na dôležitosti. Firmy reagujú na dynamické zmeny

Profesionálne riadenie pohľadávok naberá na dôležitosti. Firmy reagujú na dynamické zmeny
Profesionálne riadenie pohľadávok naberá na dôležitosti. Firmy reagujú na dynamické zmeny
21.5.2025 Poistný trh, Produkty

Slovenské podniky zažívajú v oblasti platobného správania a správy pohľadávok dynamické zmeny.

Firmy sú prísnejšie, zlepšujú svoju pripravenosť a čoraz viac investujú do profesionálneho riadenia pohľadávok. Vyplýva to z najnovších výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov - European Payment Report 2025 (EPR 2025). Prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Intrum, sa zúčastnilo viac ako 9 000 spoločností z 25 európskych krajín, vrátane 240 slovenských podnikov.

„Tohto ročné výsledky nášho prieskumu jasne ukazujú, že slovenské firmy sa stávajú zodpovednejšími a obozretnejšími voči platobným rizikám. Prísnejšie platobné podmienky, väčší dôraz na prevenciu a profesionalizáciu správy pohľadávok sú znakom toho, že podniky chcú byť stabilnejšie aj v čase neistoty, keďže riziko bankrotu je najsilnejšie za posledné roky. Tento trend sledujeme od obdobia pandémie. Verím, že prinesie firmám väčšiu finančnú odolnosť a pomôže im naplno využiť potenciál na ďalší rast,“  uvádza Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.

Zmena platobného správania: firmy sú prísnejšie a obozretnejšie

Roky 2020–2025 priniesli zásadný obrat v platobnej politike slovenských firiem. Obavy o cash-flow a finančnú stabilitu viedli k prísnejšiemu riadeniu pohľadávok a dôslednejšiemu plánovaniu.


Mohlo by vás zaujímať: UNIQA prináša jedinečné poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých


Deje sa tak v hospodárskom prostredí, kde priemerné omeškanie platieb v B2B sektore vzrástlo na 17 dní, v B2C na 11 dní a vo verejnom sektore až na 15 dní. Najväčšiu záťaž pociťujú firmy dodávajúce do verejného sektora, kde čakajú na úhrady v priemere 68 dní.

Podniky už v 27 % prípadov nevyjednávajú o platobných podmienkach a medziročne poklesla ochota poskytovať prehodnotené podmienky až o 12 percentuálnych bodov. Rastie aj trend akceptovať predĺžené lehoty iba s príplatkom alebo po overení bonity klienta.

Prevencia a riešenie oneskorených platieb: Slovensko medzi najlepšími

Slovenské podniky zintenzívnili opatrenia proti oneskoreným platbám – využívajú zálohové platby (48 %), kontrolu bonity (45 %) a čoraz väčší dôraz kladú na prevenciu podvodov (22 % v roku 2025, oproti 10 % v roku 2023). Počet firiem bez ochranných opatrení klesol na minimum.

Platobná disciplína na Slovensku je stále lepšia než vo väčšine európskych krajín – podiel príjmov uhradených s oneskorením je 11,02 % (európsky priemer 11,37 %). Najhoršie výsledky vykazuje priemysel a chemická výroba, najlepšie bankové služby a maloobchod. 

Profesionalizácia pohľadávok: Externé riešenia na vzostupe

Prieskum zachytil zmenu v prístupe k vymáhaniu. Správa pohľadávok sa na Slovensku viacej profesionalizuje. Lídri a vrcholoví manažéri očakávajú pokles interného inkasa v prospech externých partnerov a faktoringu, a to najmä v štátnej správe a poisťovníctve. Dôvodom môže byť zníženie efektivity interného vymáhania sledovanom v počte hodín potrebných na zabezpečenie úhrad od meškajúcich zákazníkov.

Vymožiteľnosť internými tímami sa medziročne oslabila. Firmy v roku 2025 venujú vymáhaniu oneskorených platieb v priemere 10,53 hodín týždenne – čo je až 76 dní ročne. V medziročnom porovnaní je to zhoršenie z 10,25 hodín a 73 dní ročne. V celoeurópskom porovnaní je na tom horšie už len Švajčiarsko, kde interným tímom trvá v priemere 10,73 hodín týždenne, t.j. 77 dní ročne, zabezpečiť omeškané platby.

Slovenské podniky sa síce stále viac spoliehajú na interné riešenia než európsky priemer, no trend jasne smeruje k optimalizácii a efektivite.

 

SVK

EU

Súčasnosť

 

 

Vymáhané interne (%)

66.62

63.3

Vymáhané externe (špecializované spoločnosti na vymáhanie dlhov) (%)

24.05

28.35

Faktoring (predaj dlhu inkasným agentúram/ iným tretím stranám) (%)

9.33

8.35

Do 2 rokov

 

 

Vymáhané interne (%)

58.66

56.3

Vymáhané externe (%)

29.70

32.29

Faktoring (%)

11.64

11.41

Rozdiel

 

 

Vymáhané interne

-7.96

-7

Vymáhané externe

5.65

3.94

Faktoring

2.31

3.06

Tabuľka 1: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
 je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. Európsky

 

SVK

B2C

B2B

B2G

MSP

Veľké

Súčasnosť

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne (%)

66.62

66.80

68.20

68.83

66.11

67.57

Vymáhané externe (%)

24.05

23.54

23.36

21.58

24.71

22.83

Faktoring (%)

9.33

9.67

8.44

9.59

9.18

9.61

Do 2 rokov

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne (%)

58.66

59.53

60.68

62.30

60.61

55.07

Vymáhané externe (%)

29.70

29.50

29.45

25.92

29.79

29.54

Faktoring (%)

11.64

10.97

9.87

11.79

9.61

15.39

Rozdiel

 

 

 

 

 

 

Vymáhané interne

-7.96

-7.27

-7.52

-6.53

-5.5

-12.5

Vymáhané externe

5.65

5.96

6.09

4.34

5.08

6.71

Faktoring

2.31

1.3

1.43

2.2

0.43

5.78

Tabuľka 2: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
 je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. priemer podľa segmentu pôsobenia vs. priemer podľa veľkosti podnikov.

Zdroj: Intrum Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články