Firmy sú prísnejšie, zlepšujú svoju pripravenosť a čoraz viac investujú do profesionálneho riadenia pohľadávok. Vyplýva to z najnovších výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov - European Payment Report 2025 (EPR 2025). Prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Intrum, sa zúčastnilo viac ako 9 000 spoločností z 25 európskych krajín, vrátane 240 slovenských podnikov.
„Tohto ročné výsledky nášho prieskumu jasne ukazujú, že slovenské firmy sa stávajú zodpovednejšími a obozretnejšími voči platobným rizikám. Prísnejšie platobné podmienky, väčší dôraz na prevenciu a profesionalizáciu správy pohľadávok sú znakom toho, že podniky chcú byť stabilnejšie aj v čase neistoty, keďže riziko bankrotu je najsilnejšie za posledné roky. Tento trend sledujeme od obdobia pandémie. Verím, že prinesie firmám väčšiu finančnú odolnosť a pomôže im naplno využiť potenciál na ďalší rast,“ uvádza Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.
Zmena platobného správania: firmy sú prísnejšie a obozretnejšie
Roky 2020–2025 priniesli zásadný obrat v platobnej politike slovenských firiem. Obavy o cash-flow a finančnú stabilitu viedli k prísnejšiemu riadeniu pohľadávok a dôslednejšiemu plánovaniu.
Mohlo by vás zaujímať: UNIQA prináša jedinečné poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých
Deje sa tak v hospodárskom prostredí, kde priemerné omeškanie platieb v B2B sektore vzrástlo na 17 dní, v B2C na 11 dní a vo verejnom sektore až na 15 dní. Najväčšiu záťaž pociťujú firmy dodávajúce do verejného sektora, kde čakajú na úhrady v priemere 68 dní.
Podniky už v 27 % prípadov nevyjednávajú o platobných podmienkach a medziročne poklesla ochota poskytovať prehodnotené podmienky až o 12 percentuálnych bodov. Rastie aj trend akceptovať predĺžené lehoty iba s príplatkom alebo po overení bonity klienta.
Prevencia a riešenie oneskorených platieb: Slovensko medzi najlepšími
Slovenské podniky zintenzívnili opatrenia proti oneskoreným platbám – využívajú zálohové platby (48 %), kontrolu bonity (45 %) a čoraz väčší dôraz kladú na prevenciu podvodov (22 % v roku 2025, oproti 10 % v roku 2023). Počet firiem bez ochranných opatrení klesol na minimum.
Platobná disciplína na Slovensku je stále lepšia než vo väčšine európskych krajín – podiel príjmov uhradených s oneskorením je 11,02 % (európsky priemer 11,37 %). Najhoršie výsledky vykazuje priemysel a chemická výroba, najlepšie bankové služby a maloobchod.
Profesionalizácia pohľadávok: Externé riešenia na vzostupe
Prieskum zachytil zmenu v prístupe k vymáhaniu. Správa pohľadávok sa na Slovensku viacej profesionalizuje. Lídri a vrcholoví manažéri očakávajú pokles interného inkasa v prospech externých partnerov a faktoringu, a to najmä v štátnej správe a poisťovníctve. Dôvodom môže byť zníženie efektivity interného vymáhania sledovanom v počte hodín potrebných na zabezpečenie úhrad od meškajúcich zákazníkov.
Vymožiteľnosť internými tímami sa medziročne oslabila. Firmy v roku 2025 venujú vymáhaniu oneskorených platieb v priemere 10,53 hodín týždenne – čo je až 76 dní ročne. V medziročnom porovnaní je to zhoršenie z 10,25 hodín a 73 dní ročne. V celoeurópskom porovnaní je na tom horšie už len Švajčiarsko, kde interným tímom trvá v priemere 10,73 hodín týždenne, t.j. 77 dní ročne, zabezpečiť omeškané platby.
Slovenské podniky sa síce stále viac spoliehajú na interné riešenia než európsky priemer, no trend jasne smeruje k optimalizácii a efektivite.
|
SVK |
EU |
Súčasnosť |
|
|
Vymáhané interne (%) |
66.62 |
63.3 |
Vymáhané externe (špecializované spoločnosti na vymáhanie dlhov) (%) |
24.05 |
28.35 |
Faktoring (predaj dlhu inkasným agentúram/ iným tretím stranám) (%) |
9.33 |
8.35 |
Do 2 rokov |
|
|
Vymáhané interne (%) |
58.66 |
56.3 |
Vymáhané externe (%) |
29.70 |
32.29 |
Faktoring (%) |
11.64 |
11.41 |
Rozdiel |
|
|
Vymáhané interne |
-7.96 |
-7 |
Vymáhané externe |
5.65 |
3.94 |
Faktoring |
2.31 |
3.06 |
Tabuľka 1: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. Európsky
|
SVK |
B2C |
B2B |
B2G |
MSP |
Veľké |
Súčasnosť |
|
|
|
|
|
|
Vymáhané interne (%) |
66.62 |
66.80 |
68.20 |
68.83 |
66.11 |
67.57 |
Vymáhané externe (%) |
24.05 |
23.54 |
23.36 |
21.58 |
24.71 |
22.83 |
Faktoring (%) |
9.33 |
9.67 |
8.44 |
9.59 |
9.18 |
9.61 |
Do 2 rokov |
|
|
|
|
|
|
Vymáhané interne (%) |
58.66 |
59.53 |
60.68 |
62.30 |
60.61 |
55.07 |
Vymáhané externe (%) |
29.70 |
29.50 |
29.45 |
25.92 |
29.79 |
29.54 |
Faktoring (%) |
11.64 |
10.97 |
9.87 |
11.79 |
9.61 |
15.39 |
Rozdiel |
|
|
|
|
|
|
Vymáhané interne |
-7.96 |
-7.27 |
-7.52 |
-6.53 |
-5.5 |
-12.5 |
Vymáhané externe |
5.65 |
5.96 |
6.09 |
4.34 |
5.08 |
6.71 |
Faktoring |
2.31 |
1.3 |
1.43 |
2.2 |
0.43 |
5.78 |
Tabuľka 2: Porovnanie odpovedí na otázku: „Aký podiel z vašich celkových oneskorených platieb
je vymáhaný prostredníctvom interných tímov, externých partnerov alebo faktoringu? Slovenský priemer vs. priemer podľa segmentu pôsobenia vs. priemer podľa veľkosti podnikov.
Komentáre
Pridať komentár