Pred dovolenkou si cestovku preklepnite. Musí byť poistená!


			Pred dovolenkou si cestovku preklepnite. Musí byť poistená!
12.3.2013 Poistný trh

V roku 2013 sa doteraz poistilo viac ako 241 cestovných kancelárií, a to u poisťovní UNION, Allianz-Slovenská poisťovňa, Kooperatíva, Európska cestovná poisťovňa. Ing. Stanislav Macko, viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr objasňuje, ako to funguje v praxi.

Plánujete pobyt v cudzine a obávate sa, že kvôli prípadnému krachu cestovnej kancelárie neodcestujete? Poistenie proti úpadku je od roku 2001 povinné zo zákona. Na nepoistenú cestovku zabudnite – znamená to, že koná protizákonne.

 

 

 

 

Cestovné kancelárie a agentúry musia mať podľa zákona uzatvorené poistenie proti úpadku, aby boli ich klienti chránení proti prípadnému úpadku a platobnej neschopnosti cestovnej kancelárie či agentúry. Čo v tomto prípade káže zákon?

Zákonom č. 281/2001 Z. z., v znení zmien a doplnkov, bola do nášho právneho poriadku prevzatá Smernica Rady 90/314/EHS o balíku cestovných, dovolenkových a výletných služieb. Tá založila povinnosť organizátorom zájazdov, v našom prípade cestovným kanceláriám, preukázať svojim klientom (zmluvným partnerom), že v prípade platobnej neschopnosti alebo konkurzu je zabezpečená náhrada zaplatených služieb a repatriácia.

Táto povinnosť bola do citovaného zákona prenesená ako povinnosť cestovnej kancelárie „po celý čas predaja zájazdov mať uzavretú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad jej úpadku (ďalej len „poistenie zájazdu“) alebo bankovú záruku“. U nás dominuje takmer absolútne poistenie zájazdu. Túto povinnosť má každá cestovná kancelária, teda aj nová pri založení, od začatia predaja zájazdov. Doterajšia prax potvrdila správnosť takéhoto postupu.

Koľko cestovných kancelárií je na Slovensku poistených proti úpadku? V akej výške sú poistené - môžu si výšku zvoliť, alebo to majú dané? Môže si cestovka vybrať akúkoľvek z poisťovní na poistnom trhu, alebo ako to funguje?

Doteraz sa v roku 2013 poistilo celkom viac ako 241 cestovných kancelárií a to u poisťovní UNION, Allianz-Slovenská poisťovňa, KOOPERATÍVA, EURÓPSKA CESTOVNÁ POISŤOVŇA. Každá z uvedených poisťovní má ustanovený svoj systém, ktorým si preveruje hospodárenie cestovnej kancelárie v roku, ktorý predchádzal roku, v ktorom má záujem o poistenie. Výšku poistnej sumy teda určí poisťovňa.

Minimálna výška poistnej sumy je definovaná zákonom ako „25 % ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov“, a tu treba poznamenať vlastných zájazdov, ktoré organizuje, ponúka a predáva! Cestovná kancelária sa môže uchádzať u niektorej z uvedených poisťovní, prípadne u ďalšej, ktorá má v portfóliu tento druh poistenia.  

Čo všetko dokáže poistka proti úpadku CK pokryť v prípade insolventnosti či iných problémov cestovky? K akým problémom v praxi najčastejšie dochádza?

Z poistenia zájazdov pre prípad úpadku cestovnej kancelárie možno hradiť objednávateľom, účastníkom zmluvy o zájazde, len zákonom jednoznačne určenú službu, ktorou je repatriácia a rovnako zákonom určené finančné prostriedky ktoré vynaložil na kúpu nerealizovaného zájazdu, alebo finančné prostriedky za neúplne poskytnuté služby, ak zájazd bol zrealizovaný len z časti.

Za uplynulých 11 rokov sme na Slovensku zaznamenali len ojedinelé prípady, kedy klientom cestovných kancelárií v úpadku neboli vrátené všetky financie, na ktoré mali zo zákona nárok. Mohlo sa tak stať pre podpoistenie alebo pre vysoké náklady na repatriáciu. Doterajšie skúsenosti ukazujú, že „spolupráca“ poisťovní a cestovných kancelárií je u nás na veľmi dobrej úrovni. Kiež by som to neuriekol!

Z koľkých poisťovní za posledné roky boli odškodnení klienti - skúste to zosumarizovať. Zažil trh cestovných kancelárií nejaké prekvapenia? Postupujú zvyčajne klienti správne, alebo v čom robia chyby?

Od roku 2002 do minulého roku sme zaznamenali celkom 12 prípadov úpadku, z toho jedna cestovná kancelária bola dcéra českej kancelárie a jedna kancelária nebola poistená . Vo väčšine prípadov sa jednalo o malé cestovné kancelárie. Odškodnenie realizovali všetky vyššie uvedené poisťovne. Akým podielom nesledujeme! Dotknutých klientov spravidla usmerňujú poisťovne bezprostredne po poistnej udalosti. Najväčším problémom býva vyčíslenie všetkých sprievodných nákladov a zosumarizovanie požiadaviek klientov. Čakanie na vrátenie finančných prostriedkov môže vyvolať nervozitu medzi klientmi.

Pred časom ste upozorňovali, že na trhu je viac malých hráčov, ktorí predávajú pobyty za podozrivo nízke ceny. Ktoré faktory môžu naznačovať, že cestovná kancelária môže mať problémy napríklad v tejto sezóne?

Netrúfam si vymenovať faktory, ktoré by mohli označiť problematickú kanceláriu. To sa podľa mňa ani vopred nedá. Pravdou ale je, že predaj zájazdov za podozrivo nízke ceny môže signalizovať problémy predajcu. Osobitne by som tu upozornil na praktiky, kedy sprostredkovatelia predaja zájazdov ponúkajú zájazdy za výrazne nižšie ceny, ako ich predávajú ich organizátori – cestovné kancelárie. Každý predajca, či už je to cestovná kancelária - organizátor, alebo sprostredkovateľ musia klienta informovať o poistení zájazdu a tu je namieste informovať sa o výške poistenia, ktorá môže naznačiť jej objektívnosť.

Ako sa má zachovať klient, ak CK vyhlási insolventnosť v čase, ak má zakúpený zájazd, ale ešte naň nenastúpi, prípadne ak už sa nachádza na mieste pobytu. Skúste poradiť.

Každý jednotlivý prípad úpadku aj doteraz mal svoje osobitosti. Iné podmienky boli pri autobusových zájazdoch, iné pri leteckých. V zásade treba postupovať podľa pokynov poisťovne, ktorá buď priamo, alebo cez svojho partnera organizuje repatriácie a pokiaľ ide o vrátenie peňazí, treba každý prípad poisťovni zdokumentovať. Spravidla poisťovne usmerňujú svojich klientov bezprostredne po poistnej udalosti.

Poslednou zmenou, ktorá sa týkala služieb cestovných kancelárií, bola zmena zákona č. 136/2010 Z. z., účinná od 1. júna 2010. Služba sprostredkovania ubytovania bez ďalších poskytnutých služieb nemusí byť krytá poistením proti úpadku. Poškodilo to klientov, alebo sú v legislatíve ešte nejaké ďalšie novinky, na ktoré by ste radi upozornili?

Je pravdou, že citovaná novela zákona o zájazdoch zrušila povinnosť poisťovať predaj jednej služby – ubytovania. Taký stav je vo všetkých štátoch EÚ, s ktorými sme o veci komunikovali, a keďže niektoré z nich podnikajú aj na Slovensku, považujem toto riešenie za správne.

To však nebráni cestovnej kancelárii a ani poisťovni, aby uzavreli poistnú zmluvu, ktorá túto jednotlivú službu bude riešiť. V súčasnosti prebiehajú diskusie o novele smernice EÚ a je predčasné komentovať jej pracovný návrh, určite sa budeme zaujímať o jej transformáciu do nášho právneho poriadku.

oPoisteni.sk

 

Profil spoločnosti

Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr bola založená v auguste roku 1991. Je dobrovoľným, nezávislým združením cestovných kancelárií, cestovných agentúr a ďalších firiem a inštitúcií, ktoré sa zaoberajú cestovným ruchom.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS