Andrea Leskovská, riaditeľka odboru manažmentu produktov Allianz - Slovenská poisťovňa
V praxi pozorujeme zvýšený záujem žien o poistenie. Jedná sa o štandardné ponuky kapitálového životného poistenia, úrazového poistenia, poistenia kritických chorôb a ďalších pripoistení. Hoci gender smernica je účinná od 21. decembra a legislatíva SR bude účinná najskôr od marca 2013, zavádzame tzv. unisex sadzby a podmienky od 15.12.2012. Vo všeobecnosti to znamená, že faktor pohlavia pri výpočte poistného do tohto dátumu už viac zohľadňovať nebudeme. Zmena poistného závisí od druhu poistenia - poistné sa môže mužom, respektíve ženám zvýšiť, ako aj znížiť.
Rozdiely najmä v rizikovom poistení
Ženy a muži sa poisťujú u nás približne v rovnakom počte. Najväčší rozdiel je v rizikovom životnom poistení využívanom napríklad na zabezpečenie úveru, kde je pomer 6:4 v prospech mužov. Sadzby poistného sme upravili pre kapitálové životné poistenie, rizikové životné poistenie, poistenie ušlého zárobku, poistenie kritických chorôb, poistenie denného odškodného pri pobyte v nemocnici v dôsledku choroby. Platné budú od 15. decembra 2012. Zároveň sú okrem nových sadzieb poistného platné aj nové poistné podmienky.
Myslite na vlastné zabezpečenie
Ženy si vyberajú kapitálové životné poistenie (plnenie na dôchodok) vrátane pripoistení pre prípad výpadku príjmu pri chorobe, úraze, invalidite. Každopádne im odporúčame myslieť aj na vlastné zabezpečenie, poistenie muža ako živiteľa rodiny nie je vždy postačujúce.
Branislav Jendroľ, vrchný riaditeľ Úseku životného poistenia Generali Slovensko poisťovňa
V súvislosti s gender smernicou zatiaľ evidujeme jemne zvýšený záujem žien o životné poistenie. V prvom rade budeme rešpektovať legislatívu SR a postupovať v súlade s ňou. K dátumu účinnosti zákona budeme určite používať rovnaké sadzby pre mužov aj ženy. V záujme vychádzať v ústrety klientom a byť pripravení reflektovať zmeny na trhu, aj my prispôsobujeme a prehodnocujeme svoju stratégiu. V našej poisťovni sa uvedená zmena týka len životného poistenia.
Pri skúmaní rozdielov v správaní mužov a žien pri uzatváraní životného poistenia sme zistili výrazný rozdiel v nastavení výšky poistných súm. Z našich štatistík vyplýva, že pre prípad smrti sa muži poisťujú na 3-násobne vyššie poistné sumy ako ženy, a to aj napriek tomu, že ženy platia v súčasnosti za uvedené riziko nižšie poistné ako muži. Počet životných poistiek pripadajúcich na ženy a mužov je pritom dlhodobo približne rovnaký.
Nepristúpime k vyššiemu dorovnávaniu cien
Po zavedení gender smernice ženám zdražie poistné pre riziká smrť, invalidita, závažné ochorenia a oslobodenie od platenia poistného v závislosti od vstupného veku a poistnej doby. Naopak, mužom uvedené riziká zlacnejú. Muži môžu očakávať zdraženie rizík pracovná neschopnosť v dôsledku choroby alebo úrazu a hospitalizácia v nemocnici následkom choroby alebo úrazu, ktoré zasa zlacnejú ženám. Určite však v poisťovni Generali Slovensko nepristúpime k tomu, že by sme cenu dorovnávali na vyššiu zo súčasných cien.
Poistnú ochranu nepodceňujte
Na otázku, aké konkrétne produkty životného poistenia zvyknú ženy využívať, neexistuje odpoveď. Každý má iné potreby a s tým súvisí aj krytie rizík v životnom poistení. Ak žena spláca hypotéku, určite by mala mať kryté riziko úmrtia, PN-ky, invalidity či vážneho úrazu, aby aj v prípade dlhšieho výpadku z práce dokázala splácať úver. To isté však platí aj pre muža. A naopak, ak je muž ekonomicky silnejší z partnerov, mal by mať adekvátnu poistnú ochranu – ak by sa mu čokoľvek stalo, aby poistka dokázala pokryť výdavky rodiny aspoň na tri roky. A rovnako to platí aj pre ženu.
Prehodnoťte potreby raz ročne
Nedá sa explicitne povedať, čo by mal mať poistené muž a čo žena. Každého môže postihnúť úraz, choroba či invalidita. A každého čaká dôchodok. Preto je dôležité pri uzatváraní životnej poistky vychádzať z analýzy potrieb a vyskladať si ju tak, aby pokryla všetky nepredvídateľné situácie, ktoré by zasiahli do rodinného rozpočtu a dojednať si ju tak, aby na dôchodku priniesla toľko peňazí, koľko klient potrebuje. Nezabúdajme však, že dobrá poistka sa v čase mení tak, ako sa menia aj potreby a preferencie ľudí. Preto je dôležité aspoň raz za dva roky – ideálne každý rok, navštíviť svojho poradcu a pozrieť sa na poistku, či stále kryje všetky potreby a požiadavky klienta.
oPoisteni.sk
Komentáre
Pridať komentár