Spýtali sme sa:
Jana Kolesárová, generálna riaditeľka Sekcie sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia rezortu práce.
V novele sa navrhuje, aby doživotný dôchodok z 1. piliera, resp. úhrn dôchodkov z 1. a 2. piliera bol vo výške najmenej 4 – násobku životného minima, t.j. cca 800 eur. Zvyšné dôchodkové úspory si môže sporiteľ vybrať cez programový výber v postupných splátkach alebo si zakúpiť dočasný dôchodok. Programový výber vypláca dôchodková správcovská spoločnosť, pričom v prípade smrti poberateľa programového výberu je zvyšná nevyplatená suma predmetom dedenia.
Ak svoje zvyšné úspory použije dôchodca na zakúpenie dočasného dôchodku, ktorý vypláca poisťovňa, v prípade smrti nie sú peniaze prevedené do poisťovne predmetom dedenia, o to dlhšie alebo o to vyšší môže však dočasný dôchodok byť. Každý si môže vybrať podľa potrieb a svojej životnej situácie.
Prioritou 2. piliera je zabezpečenie doživotného základného dôchodku v dostatočnej výške. Kritici nášho návrhu na jednej strane tvrdia, že 1. pilier je neudržateľný a že je potrebné 2. pilier posilňovať, aby zabezpečil vyššie dôchodky. Vzápätí však tvrdia, že dôchodcovi, ktorý má doživotný dôchodok z oboch pilierov postačuje doživotný dôchodok vo výške 1,2 násobku životného minima, a zvyšok dôchodkových úspor je potrebné vyplatiť.
Okrem toho, prostredníctvom daní podporujeme existenciu 2. piliera, ako aj to, že odvody sú daňovo zvýhodnené a dôchodky z 1. a 2. piliera sa nezdaňujú. Je potom spravodlivé žiadať od daňovníka, aby nakoniec ešte prispel takému dôchodcovi, ktorý po vyčerpaní programového výberu ďalej žije a s nízkym doživotným dôchodkom bude odkázaný na štát? Náš návrh podporuje udržateľnosť verejných financií. Vyplatenie časti dôchodkových úspor jednorazovo má priestor v doplnkových dôchodkových schémach, ktoré majú dôchodcovi vytvoriť akýsi nadštandard na dôchodku. To však nie je prípad 2. piliera.
oPoisteni.sk
Komentáre
Pridať komentár