Podľa dát Eurostatu využíva tento spôsob dopravy viac než 60 % ľudí. Chorvátsko, Taliansko, Rakúsko, Maďarsko či Česko – to sú každoročné destinácie, kam sa Slováci vyberajú vo vlastnom vozidle kvôli komfortu, slobode pohybu aj nižším nákladom.
Napriek tomu však veľká časť vodičov podceňuje riziká, ktoré ich môžu čakať za hranicami. „Mnohí vyrážajú na cestu autom nepripravení. Väčšinou nemajú havarijné poistenie, často nepoznajú rozsah svojej technickej asistencie a svoje možnosti a v prípade poruchy alebo nehody nevedia, na koho sa v nepríjemnej situácii obrátiť. Dovolenka sa tak môže nečakane predražiť o stovky až tisíce eur,“ upozorňuje Vladimír Cvik, country manager online porovnávača Superpoistenie.sk.
Bez poistenia môže jeden problém stáť stovky eur
Väčšina slovenských vodičov má len zákonné PZP, no už výrazne menej z nich disponuje havarijným poistením. Dáta najväčšieho slovenského porovnávača poistenia hovoria, že až 75 % vozidiel na Slovensku nie je havarijne poistených. Práve havarijné poistenie však máva širší rozsah asistenčných služieb a pomoci i vyššie limity plnenia v zahraničí v porovnaní so základnou asistenciou v povinnom zmluvnom poistení.
Oprava na mieste, odťah a úschova vozidla, doprava do servisu, zabezpečenie náhradného auta, peniaze na pokračovanie v ceste alebo ubytovanie, ak sa v ceste nedá pokračovať, podpora v núdzových situáciách, právne zastupovanie a tlmočenie – to je len niekoľko okolností, pri ktorých asistencia poisťovne v zahraničí pomôže.
Mohlo by vás zaujímať: Lucia Horňáková: Férovosť a sloboda sú kľúčom k úspechu v maklérskom biznise
Pre tých, ktorí havarijné poistenie nemajú, existuje jednoduché riešenie – uzatvoriť si spolu s cestovným poistením aj pripoistenie technickej asistencie pre vozidlo, ktoré je alternatívou komplexných asistencií k havarijnému poisteniu alebo niektorým variantom PZP.
„Ide o finančne nenáročný a pritom veľmi praktický doplnok. Najmä pri starších autách alebo cestách na rodinnú dovolenku je to niečo, čo dokáže výrazne znížiť stres aj naše výdavky v krízovej situácii,“ dodáva Cvik.
Pozor na limity, vek auta aj požičané vozidlá
Aj v poistení technickej zahraničnej asistencie je možný výber z viacerých poisťovní, a preto nezaškodí venovať pozornosť podmienkam poistenia a limitom za jednotlivé úkony.
Niekde je možné poistiť auto bez ohľadu na jeho vek, v inej poisťovni môže byť vek auta ohraničený na 15 rokov. Podstatné rozdiely nájdeme v šírke poistného krytia aj v limitoch, napr. na opravu, odťah, ubytovanie osôb, poskytnutí náhradného vozidla alebo právnej pomoci.
Môžeme si poistiť aj asistenciu vozidla, ktoré nám nepatrí, ale pre vozidlá z autopožičovne takúto asistenciu nedojednáme. V takom prípade je nevyhnutné overiť, či má dané vozidlo havarijné poistenie platné aj v zahraničí. Bez neho môže byť akýkoľvek problém v zahraničí extrémne nákladný.
Príprava na cestu nie je len o balení kufrov
Cvik upozorňuje, že pred cestou je dôležité nielen poistenie, ale aj technický stav vozidla. Vodiči by si mali skontrolovať platnosť STK a EK, overiť funkčnosť bŕzd, pneumatík, chladiaceho systému a svetiel. Samozrejmosťou je zelená karta – doklad o PZP, ktorý je nevyhnutné v niektorých krajinách mať vždy so sebou, a to buď v papierovej alebo elektronickej forme, aj keď niekde zelenú kartu policajti už nevyžadujú.
Mohlo by vás zaujímať: Dve tretiny Slovákov v cudzine platia kartou, hotovosť ich vyberá čoraz menej
Dôležité je mať uložené aj číslo na asistenčnú službu. V prípade nehody či poruchy sú vodiči často dezorientovaní a spanikária. Mať po ruke kontakt, kde vám poradia čo robiť, je v takých chvíľach na nezaplatenie. V Českej republike napríklad funguje špeciálna linka pomoci vodičom 1224, ktorá podľa Cvika dobre ilustruje, ako by takáto služba mohla pomáhať aj na Slovensku.
Koľko v skutočnosti stojí porucha za hranicami?
Ceny služieb v zahraničí sú väčšinou vyššie ako tie, na ktoré sme zvyknutí doma. Odťah auta z diaľnice do servisu v Rakúsku či Taliansku môže stáť 150 až 300 eur, oprava defektu či výmena kolesa vyjde na 100 – 150 eur a ak si auto vyžiada zložitejšiu opravu alebo náhradný diel, výdavky rýchlo porastú. Nocľah pre štvorčlennú rodinu v núdzi stojí v sezóne určite viac než 200 eur za noc, repatriácia nepojazdného vozidla a náhradná doprava domov sa tiež rátajú v stovkách eur.
„Poistenie technickej asistencie a dovolenky autom na týždeň stojí od 16 do 26 eur, teda často menej než obed pre jednu osobu v prímorskej reštaurácii. V porovnaní s možnými starosťami a výdavkami je to investícia, ktorú by som odporučil každému, kto vyráža za hranice vlastným autom a nemá komplexné asistenčné služby vo svojom autopoistení,“ uzatvára Cvik.
Komentáre
Pridať komentár