Po zmenách v prvom a druhom pilieri vaše ministerstvo plánuje zmeny aj v treťom dobrovoľnom pilieri. V čom vidíte značné rezervy v III. pilieri a možnosti na nápravu?
Doplnkové dôchodkové sporenie v podobe, v akej je dnes upravené platnou legislatívou, neplní účel, na ktorý bolo vytvorené. To znamená umožniť jeho účastníkovi získať doplnkový dôchodkový príjem v starobe a doplnkový dôchodkový príjem v prípade skončenia výkonu niektorých zákonom vymedzených rizikových prác. Namiesto sporenia na starobu sme svedkami zneužívania tohto systému na opakované výbery nasporenej sumy využívajúc, respektíve zneužívajúc benevolentne nastavené podmienky na výplatu tzv. odstupného, a to najmä zo strany tých, ktorí majú do dôchodku ešte veľmi ďaleko. Za problém považujeme predovšetkým nízke výnosy a vysoké odplaty, ktoré v mnohých prípadoch pravidelne pohlcujú nielen zhodnotenie, ale aj v nemalej miere ukrajujú aj z nominálu.
Čo konkrétne chcete zmeniť v III. dôchodkovom pilieri a aké kroky či legislatívne návrhy ste už v tomto smere navrhli?
V 1. polroku 2013 plánujeme predložiť na rokovanie vlády SR novelu zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení s predpokladanou účinnosťou od 1. januára 2014.
Aby sme dosiahli, že doplnkové dôchodkové sporenie bude plniť svoj účel, bude nevyhnutné sprísniť podmienky vyplácania dávok (najmä odstupného). Ďalšou výzvou, v snahe zvýšiť konkurencieschopnosť III. dôchodkového piliera, je prepracovať systém odplát tak, aby motivoval správcov dôchodkových doplnkových spoločností k tvorbe reálnej hodnoty pre klienta. Nový model by mal optimalizovať odplaty uhrádzané účastníkmi.Pripravované opatrenia v oblasti informačných povinností odstránia nadbytočnépožiadavky, ktoré systém predražovali a zabezpečia adresnosť informácií voči klientom. Zámerom ministerstva je takisto zjednodušiť a uvoľniť pravidlá investovania.
Systém doplnkového dôchodkového sporenia tak, ako je nastavený dnes, je výhodný najmä pre tých účastníkov, ktorým prispieva zamestnávateľ. S cieľom zatraktívniť túto formu sporenia pre všetkých, uvažuje ministerstvo o znovuzavedení daňových výhod pre všetkých účastníkov.
Prečo je podľa vás potrebné podporiť vstup ľudí do tohto systému?
Vidíme zmysel doplnkového dôchodkového sporenia (III. pilier) v tom, že tento systém dáva ľuďom možnosť zobrať zodpovednosť za časť svojho dôchodkového príjmu v starobe. Tým sa stanú menej odkázaní na štát, respektíve ich dôchodkový príjem sa zvýši, a tým sa zvýši aj kvalita ich života v budúcnosti.
Koľko ľudí si sporí v III. pilieri a o aké typy sporiteľov ide?
K 31. decembru 2012 sa v systéme doplnkového dôchodkového sporenia nachádzalo približne 693 tisíc účastníkov s nenulovými zmluvami (účastníci, ktorí majú nasporené na svojich osobných dôchodkových účtoch aspoň niečo). Tí sa dajú rozdeliť na účastníkov s príspevkom zamestnávateľa (475 tisíc) a bez príspevku zamestnávateľa (218 tis.)
Ak porovnáte tretí pilier s podobnými dôchodkovými systémami v iných krajinách, v čom je naša hlavná výhoda a v čom naopak zaostávame?
V porovnaní s podobnými dôchodkovými systémami v iných krajinách vidíme najväčšiu prednosť nášho III. piliera v tom, že vytvára podmienky na bezproblémovú vnútroštátnu i cezhraničnú mobilitu pracovníkov, t. zn. pri zmene zamestnávateľa účastník nestráca svoje úspory a nároky na dôchodkové práva.
Jeho najväčšou nevýhodou je už spomínaná vysoká nákladovosť a nízka miera posilnenia zodpovednosti samotného klienta za jeho zabezpečenie sa v starobe (množstvo klientov si vyberá nasporenú sumu ešte pred odchodom na dôchodok, čo degraduje pôvodný účel III. piliera na akési „dočasné sporenie"). Vzhľadom na iniciatívu inštitúcií EÚ, ktorých snaha je v najbližších rokoch umožniť cezhraničnú konkurenciu v systémoch doplnkového dôchodkového sporenia, stoja pred III. pilierom ďalšie výzvy, ktoré si vyžiadajú nastaviť ho tak, aby bol konkurencieschopný a flexibilný vo vzťahu k týmto zmenám.
Ako vidíte budúcnosť III. piliera v slovenských podmienkach?
Každý človek by mal zodpovedne pristupovať ku svojej budúcnosti a myslieť na svoj príjem v starobe už počas aktívneho života. Z tohto pohľadu je vhodná každá forma sporenia na dôchodok, teda aj doplnkové dôchodkové sporenie. Zavedenie tejto formy sporenia zvýšilo zodpovednosť zamestnávateľov za zabezpečenie svojich zamestnancov v starobe, príspevky, ktoré uhrádza zamestnávateľ sa stávajú legitímnou sociálnou politikou podnikov a konkurenčným prostriedkom pri získaní kvalitnej pracovnej sily.
Vaše ministerstvo podľa posledných informácií pripravuje Národný program aktívneho starnutia 2014 - 2020, najmä v oblasti zdravotnej starostlivosti a sociálnych služieb. Aký to bude mať pozitívny vplyv na poistencov?
Národný program aktívneho starnutia na roky 2014-2020 bude mať oveľa širší záber. Zdravotná starostlivosť a sociálne služby budú súčasťou širšieho celku. Národný program aktívneho starnutia 2014-2020 sa v súčasnosti nachádza len v prípravnej fáze, ktorá sa začala na prelome rokov 2012 a 2013.
oPoisteni.sk
Komentáre
Pridať komentár