Ceny jazdených dieslov budú pozvoľna klesať

Ceny jazdených dieslov budú pozvoľna klesať
Ceny jazdených dieslov budú pozvoľna klesať
20.3.2018 Produkty

Zákaz vjazdu dieslových áut do nemeckých miest môže vyvolať ich „výpredaj“ v krajinách strednej a východnej Európy.

Očakávajú to experti z TÜV SÜD Slovakia, ktorí hodnotia možné dopady aktuálneho rozhodnutia Nemeckého spolkového správneho súdu o tom, že zavedenie zákazov je prípustné v mene ochrany životného prostredia. Zlacňovanie jazdených aut s naftovým pohonom však bude iba postupné.

Koncom februára Nemecký spolkový správny súd rozhodol, že mestá môžu zakázať vjazd áut s naftovým pohonom, aby znížili znečistenie ovzdušia. Odborníci očakávajú, že prvé zákazy sa môžu objaviť už v tomto roku. Podľa dostupných údajov až 70 miest v Nemecku prekračuje povolené limity znečistenia.

Rozhodnutie nemeckého súdu je súčasťou širších aktivít v Európskej únii, ktorá postupne sprísňuje emisné normy stanovujúce povolené množstvá vypúšťaných splodín - najmä oxidu uhoľnatého (CO), uhľovodíkov (HC), oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc (PM). „Nebude veľkým prekvapením, keď podobný postoj zaujme napríklad Francúzsko alebo Veľká Británia,” odhaduje prevádzkový riaditeľ TÜV SÜD Slovakia Martin Tichý.

Plošné zákazy nehrozia

Prípadné zákazy dieslov v nemeckých a iných európskych samosprávach neprídu naraz. Aj samotný nemecký súd vo svojom rozhodnutí upozorňuje na zásadu proporcionality a požaduje prechodné obdobia a výnimky pre priemysel pri zavádzaní zákazov. „Úplný zákaz vjazdu dieselových vozidiel do miest nie je v najbližších rokoch reálny. Ich podiel vo vozových parkoch jednotlivých štátov EU je stále vysoký," dodáva Martin Tichý.

Rýchly zákaz by mestá paralyzoval – napríklad zásobovanie sa deje poväčšine naftovými úžitkovými a nákladnými autami, vysoký podiel majú aj naftové mestské autobusy. „Očakávam, že v najbližšej budúcnosti budeme svedkami zavádzania nových poplatkov, či mestských daní zaťažujúcich tento druh pohonu, obzvlášť u starších vozidiel. Zvyšovanie prevádzkových nákladov urýchli vývoj alternatívnych pohonov a zmení preferencie zákazníkov pri nákupe nových vozidiel,” myslí si  Martin Tichý.

Jazdené diesle skončia aj u nás

Martin Tichý neočakáva davové zbavovanie sa naftových áut v západnej Európe. Ojazdené naftové autá sa však budú postupne presúvať zo západnej Európy do nášho regiónu a následne ďalej na východ, respektíve do krajín Balkánu. Krajiny v strednej a východnej Európe sú omnoho miernejšie v tlaku na obmedzovanie dieslov.

Prípadná zvýšená ponuka jazdených naftových áut u nás prirodzene bude tlačiť na ich cenu. „Ceny dieselových áut môžu klesať, v najbližších rokoch však len pozvoľne. Medzi ojazdenými autami je stále veľký záujem o tie s naftovým motorom. V niektorých kategóriách – ako napríklad SUV – mnohé automobilky ani benzínovú, či hybridnú, o elektrickej ani nehovoriac, alternatívu neponúkajú,” podotkol Tichý.

Ktorý pohon je najekologickejší?

Odborníci z TÜV SÜD zároveň poukazujú na fakt, že najmodernejšie motory spĺňajúce aktuálnu emisnú normu Euro 6 vypúšťajú do ovzdušia nízke množstvo škodlivých látok bez ohľadu na druh paliva. Vozidlá s týmito motormi majú podľa TÜV SÜD menší dopad na životné prostredie, než vozidlá na hybridný alebo elektrický pohon.

„Aktuálna popularita elektromobilov nemá veľa spoločného s ekológiou. Najmä ak hodnotíme škodliviny a účinnosť v širšom kontexte ´well-to-wheel´, teda od zdroja až po kolesá,” myslí si Tichý.

Za najekologickejšie autá Tichý považuje vozidlá na vodíkový pohon za predpokladu efektívnej a čistej výroby tohto nosiča energie. Kým sa však tento pohon dostane do sériovej výroby sú benzínové motory spolu s CNG najšetrnejšou alternatívou.

Zdroj: TÜV SÜD

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS