Jozef Baček z oddelenia metodiky likvidácie poistných udalostí, Allianz - Slovenská poisťovňa
Rozhodne odporúčame poškodenie čelného skla nepodcenovať. Ak čelné sklo v dôsledku poškodenia nespĺňa podmienky technickej spôsobilosti vozidla, môže polícia zadržať osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie, v prípade vážneho poškodenia zadržať tabuľky s evidenčným číslom.
Počty škodových udalostí
V roku 2012 bolo registrovaných približne 30-tisíc škodových udalostí v PZP, z tohto počtu bolo až 3732 škôd na čelnom skle. Čelné sklá tak tvorili približne 13 percent z celkového počtu poistných udalostí v PZP. Tento rok je zatiaľ vývoj podobný, máme registrovaných celkovo 15-tisíc škodových udalostí v PZP do konca júla 2013. Z uvedeného počtu je registrovaných 1384 škôd na čelnom skle, takže tieto škody tvoria 9 percent z celkového počtu.
V minulom roku sme mali nahlásených 3732 škôd na čelnom skle v PZP, z čoho sme vybavili až takmer 2600 poistných udalostí s plnením. Podiel poistných udalostí s plnením tak dosiahol takmer 70 percent, čo je viac ako dve tretiny zo všetkých takýchto škôd. Spolu sme len na čelných sklách z PZP vyplatili v minulom roku takmer 900-tisíc eur, pričom priemerná škoda dosiahla výšku 338 eur. Allianz - SP sa nevyhýba plneniu škôd na čelných sklách z PZP.
Toto sú najčastejšie podvody:
Medzi najčastejšie patria podvody v oblasti povinného zmluvného poistenia pri čelných sklách. Poškodení, ktorí nemajú svoje auto havarijne poistené, sa snažia svoju škodu na čelnom skle kompenzovať z PZP iného vozidla. Poškodený sa vo väčšine prípadov dohodne s nejakou blízkou osobou a táto formálne uzná, že škodu na poškodenom motorovom vozidle spôsobila. Jedná sa o prípady, ak sa poškodený a škodca dohodnú o priebehu vzniku škody.
Novinky:
V rámci havarijného poistenia vozidla je poistením kryté aj poškodenie alebo zničenie všetkého zasklenia vozidla, vrátane čelného skla. V prípade, že poškodené čelné sklo je možné opraviť, je takáto oprava krytá v plnej výške, teda neodpočítava sa spoluúčasť. Včas vykonaná oprava čelného skla obnoví všetky jeho vlastnosti, a hoci je to menší servisný zásah ako výmena skla, jej včasné vykonanie je volným okom takmer neviditeľné a výrazne zastaví ďalšie poškodenie skla. Momentálne stále sledujeme požiadavky klientov a v pripravovanej produktovej ponuke poistenia vozidiel ich budeme v krátkom čase reflektovať.
Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel
Najčastejšie majú majitelia áut problémy s drobnými prasklinami na čelnom skle. Žiaľ, vodiči mnohokrát nevedia, že takéto praskliny je dobré nechať opraviť čo najskôr. V podstate sú dve najčastejšie príčiny poškodenia čelného skla, náraz auta alebo príliš studená alebo príliš horúca voda pri jeho ošetrovaní. Náraz, ako aj veľké tepelné rozdiely zvyšujú jeho krehkosť.
Takýto bol uplynulý rok
Povedal by som, že ohľadne čelných skiel bol rok priemerný. Aj keď bola dlhšia zima, správa ciest už bola zväčša vyčerpaná a tak sa kamienkov objavilo menej v porovnaní s dĺžkou zimy. Tým, že bolo počasie náročnejšie,viac sme sa stretávali s poškodením skla z dôvodu zrážky s iným vozidlom. Havarijné poistenie máme v ponuke zatiaľ veľmi krátko, takže tu je ešte príliš skoro na hodnotenie. Všetky ohlásené a uzatvorené poistné udalosti, pri ktorých bolo poškodenie čelného skla, sme vyplatili.
Ako kryjeme škodové udalosti
V rámci Havarijného poistenia SOS kryjeme klientovi poškodenie všetkých skiel. V prípade, že si dá klient sklo opraviť, neplatí žiadnu spoluúčasť. Uplatníme si ju iba pri výmene skla. V ostatných prípadoch platí bežnú spoluúčasť 5 %, min. 166 €.
Pri miniHavarijnom poistení, ktoré je lacnejšie ako PZP (už od 30 €/rok), má klient nárokna krytiepoškodeného skla, ktoré nastalo zrážkou s iným vozidlom. Pri tomto poistení nie je žiadna spoluúčasť.
Najčastejšie podvody v praxi
Základným ochranným prvkom je prevencia. My uplatňujeme prísne bonusy a malusy a každý náš klient vie, že sa mu neoplatí podvádzať. Pri obhliadke poškodených vozov a preskúmaní okolností tiež môžete zistiť, či niekto niečo skúša. Radšej klientom poradíme poistenia, ktoré takéto škody kryjú, alebo im vybavíme zľavy u partnerov, aby prípadné opravy mohli mať lacnejšie.
Trendy do budúcnosti
Poškodenie čelného skla nevyžaduje nejaké špeciality. Už dnes je kryté v rámci Havarijného poistenia SOS alebo miniHavarijného poistenia. Samostatné pripoistenia čelného skla môže byť z pohľadu klienta atraktívne, menej však už ekonomicky.
Toto je môj názor na riešenie problémov s čelnými sklami
Poslednú dobu sa múti voda pre čelné sklá a preplácanie ich poškodenia z PZP. Poisťovne sú opakovane napádané so zámerom dosiahnuť preplatenie každej škody na čelnom skle. Zákon o PZP stanovuje podmienky, ktoré musia byť splnené preto, aby mohla byť škoda uznaná za poistnú udalosť. Zákon v tomto múdro myslel na to, aby sa zabránilo zbytočným súdnym sporom, minimalizovali sa podvody založené na dohodnutom príbehu a podobne.
PZP by preto malo kryť iba poškodenia, ktoré nastali jasne a preukázateľne v súvislosti s prevádzkou vozidla, resp. priamo vozidlom samotným. Myslím tým náraz vozidla, odletenie časti vozidla predtým zabudovanej alebo pevne pripojenej k vozidlu, vytečenie tekutín z vozidla a podobne. Ostatné škody, ktoré nemá vodič možnosť kontrolovať ani si overiť, že udalosť skutočne spôsobil (odletujúce kamene od zadného kolesa a pod.), by nemali byť predmetom jeho krytia.
oPoisteni.sk
Komentáre
Pridať komentár