Proces uzatvárania zmluvy o životnom poistení rozhodne netreba podceňovať. Prvým predpokladom „funkčného“ poistenia je porozumieť všetkým podmienkam zmluvy. Ide najmä o riziká, voči ktorým je klient poistený, o prípadné výluky, ako i ďalšie dôležité parametre.
Zmapovanie situácie klienta je základ
„Uzatvorenie životného poistenia nie je záležitosťou na jedno stretnutie. Na prvom sedení si finančný agent poisťovne či sprostredkovateľskej spoločnosti zmapuje situáciu klienta, aby mu na základe toho vedel ponúknuť tú najlepšiu službu,“ konštatuje Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne.
Finančný agent potrebuje poznať klientove potreby, jeho príjmovú situáciu, očakávania, náhrady príjmov, zdravotný a rodinný stav. Toto by malo prebehnúť na prvom stretnutí. Na základe týchto informácií predloží finančný agent na ďalšom stretnutí návrh ponuky poistenia. Cieľom je, aby klient získal čo najviac informácií.
Vo finálnej fáze dochádza k vyplneniu poistnej zmluvy a podpisu. „Klientom radíme, aby sa čo najviac pýtali. Zároveň majú právo vypýtať si poistné podmienky a návrh zmluvy domov na preštudovanie. Životné poistenie je komplikovaný finančný produkt, takže je nevyhnutné vyvinúť istú snahu na pochopenie všetkých jeho parametrov,“ upozorňuje Peter Brudňák.
Množstvo doplnkových pripoistení
Klient si okrem základného poistenia pre prípad smrti môže vybrať aj z veľkého množstva doplnkových pripoistení a prispôsobiť si tak produkt svojej situácii. „Ak ste limitovaný rozpočtom a váhate, čo si poistiť, sústreďte sa primárne na závažné riziká s dlhodobým dopadom na vás a vašu rodinu,“ radí generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne.
Hoci je dvoj- či trojmesačný výpadok príjmu kvôli chorobe alebo operácii nepríjemný, dá sa prekonať relatívne ľahšie, ako napríklad dlhodobá strata príjmu pre nádorové ochorenie či vážny úraz s trvalými následkami. Dobré životné poistenie by malo kryť najmä invaliditu, kritické choroby, trvalé následky choroby či úrazu.
Dôležitou súčasťou uzatvárania poistnej zmluvy je zistenie zdravotného stavu poisteného. Od toho sa neskôr odvíja jeho prípadné poistné plnenie, a preto treba tomuto bodu venovať dostatok času.
Zdravotný stav sa zvykne posudzovať na základe dotazníka. Aj keď si tento postup vyžaduje menej práce a administratívy, a zdá sa na prvý pohľad výhodnejší, ako doloženie zdravotných záznamov, v skutočnosti tomu tak nie je. Hrozí totiž, že pri ňom vzniknú príčiny budúcich komplikácií pri poistnom plnení.
Optimálne riešenie poistných udalostí
„V niektorých prípadoch sa snažíme od klientov získať zdravotnú dokumentáciu už pri uzatváraní zmluvy. Je totiž oveľa presnejšia ako dotazník a umožňuje nám to hladšie a rýchlejšie riešenie poistných udalostí. Aj na základe tejto praxe môžeme konštatovať, že pri závažných udalostiach vyplácame poistné plnenie až v 98 % prípadov a spoľahlivo do 5 pracovných dní,“ vysvetľuje Peter Brudňák.
Legislatíva pritom poisťovni dáva na vyplatenie mesiac a pol. Rýchla výplata plnenia znamená, že klient nečaká v neistote, môže rýchlo narábať s vyplatenými peniazmi a sústrediť sa na liečbu. Zdravotná história teda môže ovplyvniť rozhodnutie poisťovne o tom, či a za akých podmienok klienta poistí.
Vypláca sa byť úprimný a poctivý. Platiť dlhé roky poistku založenú na nepravdivých údajoch je zbytočné. Nie je nič horšie ako zistiť, že poistka vás nechráni, pretože ste neposkytli poisťovni všetky relevantné údaje, napríklad o závažnom ochorení v mladosti.
Komentáre
Pridať komentár