NOZ kladie dôraz na ľudskú slobodu: každý môže usilovať o svoje šťastie, ale musí pritom brať ohľady na ostatných. Navyše musí konať poctivo. Poslaním NOZ je nielen ochrana spotrebiteľa , ale aj ochrana slabších a duševne chorých. Na poňatí poistnej zmluvy sa nič nemení, je v nej len viac voľnosti.
Komentár právnika
"Ak klient uzavrie zmluvu iným spôsobom, bude aj tak platná. Stranám sa necháva možnosť upraviť si proces vzniku zmluvy podľa vlastných predstáv, " povedal webe oPojištění právnik, ktorý nechcel byť menovaný. Dodal, že významný je paragraf 1728, ktorý hovorí o tzv. predzmluvnej zodpovednosti. Ide v podstate o informačnú povinnosť oznámiť potenciálnemu klientovi všetko, čo je potrebné plniť . V praxi to znamená, že už od začiatku rokovaní musia strany vystupovať transparentne a ak by otvorenosť nebola dodržaná, mohlo by to viesť k náhrade škody.
"Hĺbka a rozsah informácií bude záležať na rôznych okolnostiach. Pokiaľ ide o poisťovne, tie sa budú musieť postarať o to, aby ľudia dostali kompletné a zrozumiteľné informácie, " dodal právnik.
Paragraf 555 mení pohľad na výklad zmluvy: tej musí rozumieť každý. Je preto logické, že poisťovne sa na novú situáciu pripravujú už dnes. Uvidí sa, či dokážu "prepísať " poistné zmluvy, ktoré nie sú a ani nemôžu byť stručné, do "čítavej" a zrozumiteľnej podoby a či zabudnú na pasáže, písané malým písmom.
"Zmluva navyše nesmie byť špekulatívna," zdôraznil na jar tohto roka Vladimír Přikryl z českého ministerstva financií. Novinkou je podľa Prikryla poistenie v prospech tretej osoby. Pokiaľ ide o úpravu výšky poistného, tú môže poisťovateľ zmeniť dva mesiace pred dňom splatnosti poistného. Paragraf 2789 vyžaduje, aby potenciálny klient obdržal vždy pravdivé oznámenia. "Nemalo by už dochádzať k nezrovnalostiam medzi ponúkaným poistením a požiadavky záujemcu. Ak by k niečomu takému malo dôjsť , mal by na to poisťovateľ dopredu upozorniť. Ak teda niekto berie 8 000 korún mesačne a sprostredkovateľ ho zaviaže k tomu, aby platil za životné poistenie 4 000 korún mesačne, musí si to od klienta nechať podpísať , " zhrnul Přikryl.
Přikryl tiež upozornil na zmenu poistného rizika, o ktorom sa hovorí v paragrafe 2790. Ak k niečomu takému dôjde, môže poisťovateľ navrhnúť novú výšku poistného. Poisťovateľ na to má 1 mesiac. Paragraf 2796 sa týka šetrenia poistnej udalosti . "Tu je zmena v tom, kto sa pokladá za oprávnenú osobu. Tej totiž musí poisťovateľ písomne zdôvodniť výšku poistného plnenia, " uzavrel Přikryl .
Dagmar Šístková, oPojištění.cz
Komentáre
Pridať komentár