Jednorázovo platené poistné


			Jednorázovo platené poistné
1.11.2012 Poistný trh

Jednorázovo platené poistné je veľmi nestabilným prvkom z pohľadu udržania alebo vylepšenia tržného podielu. Preto je iba dobre, keď nedosahuje ani 25 % celkového objemu ŽP, hoci sa tento ukazateľ mierne zvyšuje. Takmer výhradne ide o sporiace poistné s malou alebo žiadnou ziskovosťou, a teda poisťovniam veľa neprináša. Tzv. jednorázy sú tvorené dvoma zložkami: samostatnými jednorázmi (na základe poistnej zmluvy, ktorá má stanovenú jednorázovú splatnosť) a mimoriadnym poistným (nepravidelný vklad na bežne platenú zmluvu). Žiaľ, dostupné štatistiky SLASPO obsahujú podľa nášho názoru nepresnosti v rozdelení medzi tieto dva typy poistného (niektoré poisťovne nereportujú mimoriadne poistné, hoci to ich produkty pripúšťajú, iné nereportujú samostatné jednorázy hoci také produkty majú atď.). Preto sme oba čiastkové výstupy spojili a posudzujeme iba jednorázy ako celok. Nasledujúce prehľady obsahujú takto spočítané objemy novej produkcie za 1. polrok a bežný rok („Poistné“ v tisícoch €, kolónka „%” určujú podiel na trhu, ďalší stĺpec poradie podľa podielu).

 

Okrem poradia a podielov poisťovní sú zreteľné aj nestabilné ročné výsledky. V tomto roku došlo napríklad k rastu o 10 %, no vlani objem poklesol o 3,5 % a rok predtým o 35 % vzrástol. Dominantnou poisťovňou je Kooperativa. Jednorázy majú však tu nepríjemnú vlastnosť, že dosiahnuté objemy nemajú žiadnu zotrvačnosť. To značí, že pre udržanie pozície je nevyhnutné mať rovnako obchodne úspešný každý rok. A to je nesmierne ťažké. V praxi to znamená, že poisťovne s vysokým zastúpením jednorázov sú najviac ohrozené z pohľadu možnej straty ich tržného podielu. A to nielen v životnom poistení, ale aj celkovo. Zaujímavosťou výsledkov za 1. polrok je to, že iba sedem spoločností malo väčší tržný podiel ako 1 %. Môže to ukazovať na určité profilovanie a špecializáciu jednotlivých poisťovní. Pohľad na produkciu jednorázov za dlhšie obdobie prináša nasledujúci prehľad obsahujúci výsledky za bežný rok.

5) šiesta bola ING Životná poisťovňa (17 435 tis , 8,0%)

Z výsledkov to nie úplne zrejmé (lebo neobsahujú rok 2007-2008), ako poklesol záujem o jednorázy v období hospodárskej kríze v letoch 2008 a 2009. Je to zaujímavý prvok, pretože v iných krajinách naopak v tejto dobe popularita tohto spôsobu sporenia rástla (napríklad v Českej republike, Francúzsku, Nemecku, Taliansku a Luxembursku). Na Slovensku sa však nejedná o rast v rámci celého trhu, ale o navýšenie produkcie má na „svedomí“ iba jedna spoločnosť – Kooperativa. Preto nie ja ani prekvapením, že v jednorázoch je výrazne najsilnejšia skupina VIG.

Kateřina Lhotská

NESS Czech s.r.o.

Zdroj: NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články