Elektromobilita: Čo čaká firmy, keď sa rozsvieti zelená?


			Elektromobilita: Čo čaká firmy, keď sa rozsvieti zelená?

Firmy majú záujem o e-fleety z viacerých odvetví, no aj obavy z prevádzky, najmä tiež rizika požiarov a zodpovednosti za ne, ak zamestnanci budú nabíjať firemné autá doma.

Hoci Slovensko má vzhľadom na počet elektromobilov jednu z najhustejších verejných nabíjacích sietí a na trh prichádzajú dostupnejšie modely s vyšším dojazdom, prechod firiem na elektrické flotily stále nie je jednoduchý.

Ako sa ukázalo na stretnutí predstaviteľov E-mobility Ekosystém „Čo firmy čaká, keď sa rozsvieti zelená“, spoločnosti narážajú na množstvo predsudkov aj praktických výziev. Jednou z úloh je potreba edukovať zamestnancov a získať ich podporu pre zelenú flotilu, no problematická je tiež pripravenosť firiem na vlastnú nabíjaciu infraštruktúru.

Firmy veľakrát vidia bariéry v sídlach svojich spoločností, budovy nie sú pripravené na nabíjaciu infraštruktúru, alebo sa boja rizika požiarov. Napríklad, ak by dali zamestnancom elektrické autá s možnosťou nabíjať doma, nechcú ručiť za škody na majetku, ak by došlo k požiaru.

Trápi ich aj cena a celkovo počiatočné investície. Kvôli vládnym konsolidačným balíčkom firmy ťažko plánujú dlhodobo, boja sa investovať, zasiahla ich transakčná daň, pričom je tu limitovaná, resp. žiadna podpora zo strany štátu,“ poukazuje na hlavné prekážky Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia. 

Z čoho majú firmy obavy

Jedna vec sú ciele a potreba zmeny, a druhá obavy či prekážky, ktoré firmám často bránia v plynulom prechode. Mnohé majú napríklad predsudky týkajúce sa slabej verejnej nabíjacej infraštruktúry, no podľa managing partnera GreenWay Petra Badíka tá dávno nie je prekážkou rozvoja elektromobility.

Slovensko je z pohľadu verejnej nabíjacej infraštruktúry „prestavané“. Máme jeden z najnižších pomerov počtu BEV na jednu nabíjačku v EÚ,“ hovorí. Problémy s flexibilitou nabíjania by tak firmy mať nemali. No tie, ktoré sa už rozhodli elektrifikovať, si podľa neho uvedomujú potrebu budovať vlastnú privátnu infraštruktúru, a to nielen z pohľadu efektívnosti prevádzky (“odchádzam z/do práce s nabitým autom“), ale aj z pohľadu nákladov.

Nabíjanie na verejnej infraštruktúre bude vždy drahšie, ako nabíjanie na vlastnej privátnej nabíjačke. Pri väčších elektrifikáciách je tak vlastná infraštruktúra nevyhnutnosť a v ideálnom prípade spracovaná operátorom, ktorý ponúkne aj integráciu s využívaním verejného nabíjania,“ podotýka Peter Badík.


Mohlo by vás zaujímať: Lucia Horňáková: Férovosť a sloboda sú kľúčom k úspechu v maklérskom biznise


Spotreba sa dá optimalizovať aj zariadeniami na výrobu zelenej energie. Za pravdu mu dáva aj Tatiana Tomková, Head of Delivery spoločnosti Eviden Slovakia. „Hlavnou výzvou pri zavádzaní elektromobility bola edukácia našich zamestnancov o tom, ako efektívne využívať elektrické vozidlá. Prechod na elektromobilitu si však vyžaduje nielen technické prispôsobenie, ale aj zmenu v správaní a prístupe,“ dodáva.

Ako prízvukuje Gregor Šiškovič, Business Development Team Manager e-mobility GreenWay Infrastructure, je ideálne, ak si firmy plánujú infraštruktúru na predpokladaný, a nie aktuálny počet áut vo fleete. Online platforma GreenWay Fleet pritom pomáha firmám prehľad o verejnom a súkromnom nabíjaní, správu vodičov, staníc a reporting v reálnom čase, vďaka čomu si vedia optimalizovať náklady a plánovať rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

Aj podľa Marcela Demského, E-mobility Infrastructure manažéra spoločnosti Scania pre Slovenskú republiku, Česko a Maďarsko, je najčastejšou chybou firiem pri prechode na elektrickú flotilu to, že neuvažujú o nabíjaní ako o komplexnom ekosystéme.

„Kľúčové je navrhnúť celý systém s ohľadom na rozdielne potreby PHEV a BEV, vrátane firemného, domáceho a verejného nabíjania, ako aj na budúci rozvoj flotily a zvyšovanie nabíjacieho výkonu. Firmy by nemali zanedbať potrebu automatizácie, zberu dát, voľby inteligentných nabíjačiek či energetického manažmentu,” konštatuje.

V neposlednom rade je pre vodičov komfortnejšie zabezpečiť jednoduchý prístup ku každému typu nabíjania cez jednotnú RFID kartu a nepodceniť kvalitné zaškolenie obsluhy. „V prípade využitia externých zdrojov je dôležité zvoliť pre realizáciu a správu celého systému skúseného partnera,” dodáva Marcel Demský.

Obavy z požiarov

Veľmi dôležitá je aj požiarna bezpečnosť. Podľa odborníčky na požiarnu ochranu a prevenciu Simony Kalinovskej, zakladateľky spoločnosti 3MON  sa slovenské garáže a parkovacie domy nachádzajú v rôznom štádiu pripravenosti na prechod k elektromobilite.

Staršie objekty, ktoré neboli projektované s ohľadom na požiadavky súvisiace s nabíjaním elektromobilov a ich batériami, často nespĺňajú dnešné štandardy z hľadiska detekcie, hasiaceho systému a zariadenia na odvod dymu a tepla. Na druhej strane, čoraz viac nových stavieb, najmä väčšie developerské projekty, už počítajú s integráciou moderných prvkov protipožiarnej ochrany,“ podotýka.


Mohlo by vás zaujímať: Aj bicykel si môžete chrániť poistením. Pozrite sa, čo sa radia INSIA profesionáli


Nová legislatíva však umožňuje hasičom lepšiu pripravenosť a vedomosť o hasení elektromobilov.  Treba si tiež uvedomiť, že prípadov požiarov elektromobilov nie je viac než pri autách so spaľovacími motormi a to ani v takých krajinách, ako napríklad Nórsko, kde je podiel elektromobilov na cestách už 50 %. 

Ako na negatívnu kritiku

Práve zmena negatívneho imidžu by mala rozvoju e-mobility pomôcť. „Prvá vec, ktorú si mnohí predstavujú pri slovnom spojení "elektrické auto", sú ťažkosti spojené s jeho prevádzkou. Musím priznať, že som patrila medzi týchto skeptikov. Je však dôležité, aby všetci zamestnanci rozumeli výhodám elektromobilov a uvedomili si, že na konci dňa to pre nich môže byť aj finančne výhodnejšie. Navyše, jazda na elektrických autách môže byť skutočným zážitkom pre každého automobilového nadšenca,“ hovorí Michaela Balogová.

S tým súhlasí aj Tatiana Tomková, podľa ktorej bolo tiež dôležité vysvetliť zamestnancom výhody elektromobility, ako sú nižšie prevádzkové náklady či ekologický prínos. Práve vedenia firiem sú tak často ambasádormi podpory elektromobility.

Pozitívnou správou je legislatívna zmena, ktorá ovplyvňuje čistý príjem zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu a plug-in hybridu aj na súkromné účely. Od 1. januára 2025 sa znížila sadzba zdanenia takéhoto nepeňažného príjmu z 1 % na 0,5 %. Zamestnanec tak môže oproti spaľováku skutočne usporiť, a to mesačne až 50 eur. Na odvodoch zamestnávateľa sa dá ušetriť na 1 auto v hodnote 40 000 eur s DPH až 2 300 eur za 4 roky.

Porovnateľná cena? Prichádza Elroq a možnosť testovania na 3 dni do firmy

Hoci celkové náklady na vlastníctvo (TCO Total Cost of Ownership) sú v prípade elektromobilov často výhodnejšie, vstupná investícia bola doteraz vyššia. S pozitívnou správou prichádza Škoda Auto Slovensko, ktorej model Škoda Enyaq je najpredávanejším elektromobilom na našom trhu a dominuje aj v e-fleetoch na Slovensku.

Novinka v podobe kompaktného SUV Škoda Elroq zaujme nielen atraktívnym dizajnom, ale aj cenovou dostupnosťou porovnateľnou s ekvivalentnými modelmi so spaľovacím motorom.

Zároveň sa vyznačuje nadštandardným dojazdom až 580 km, rýchlym nabíjaním z 10 % na 80 % iba za 24 minút, najväčším vnútorným priestorom v triede či veľkorysým batožinovým priestorom. Jeho výhodou je aj spoľahlivosť, nízke prevádzkové náklady, komfort a praktickosť, ako aj výhodné celkové náklady na vlastníctvo vozidla, a to vrátane zrýchleného odpisu či zníženia dane z nepeňažného príjmu o 50 % pri využívaní služobného elektromobilu aj na súkromné účely,“ hovorí výkonný riaditeľ Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog.

Možnosť dlhšej testovacej jazdy v reálnych podmienkach užívania bola jednou z tém, ktorú potencionálni zákazníci často v prieskumoch zmieňovali. Preto Škoda Auto Slovensko pripravila  pre zákazníkov s uvedením nového modelu Škoda Elroq špeciálny projekt „Elroqna3dni.sk“, kde si firemní klienti môžu zapožičať Elroq vrátane predplatenej nabíjacej karty v sieti partnera EES Greenway na viacdňové testovanie.

Znížiť náklady pomôže operák

Vstupné, ako aj prevádzkové náklady pritom dokáže firmám ešte znížiť operatívny lízing, ktorého výhodou je aj komplexnosť služieb.

„Operatívny lízing zahŕňa kompletný balík – od servisu, poistenia až po správu nabíjania, čo odbremeňuje firmy od starostí,“ vysvetľuje Linda Bednáriková, Senior Business Development Manager Business Lease Slovakia. Business Lease dokonca prostredníctvom nástroja e-quick scan pomáha klientom už pri výbere vhodných modelov, optimalizácii fleetovej politiky a nastavení firemnej infraštruktúry.

Cez EV quick-scan porovnávame celkové prevádzkové náklady na súčasnú flotilu a následne na elektrifikovanú. Odporúčame, pri ktorých vozidlách má zmysel elektrifikovať. Porovnávame náklady na palivo, elektrinu a celkovo porovnávame emisie,“ dopĺňa Lucia Čišková. Výhodou, ktorú firmám prináša operatívny lízing, je aj transparentnosť nákladov.

Klienti získavajú vďaka operatívnemu lízingu jasný prehľad o celkových nákladoch na prevádzku elektromobilov, čo im pomáha pri rozhodovaní,“ dodáva Linda Bednáriková. Vďaka ďalšiemu partnerovi EES, spoločnosti Eurowag, má firma zvládnuté aj účtovníctvo elektrikovaného fleetu. 

Technológia Webdispečink umožňuje automatizovanú identifikáciu domáceho, firemného alebo iného nabíjania vozidla, zjednodušuje procesy a na základe užívateľom nastavených hodnôt umožňuje výpočet nákladov za domáce nabíjanie, ako aj evidenciu nabíjania na firemnú kartu.

Najčastejšie obavy firiem

  • Nedostatočná infraštruktúra nabíjania: Firmy sa obávajú, že nabíjacie stanice nie sú dostatočne dostupné, najmä mimo veľkých miest alebo pri dlhších trasách.
  • Dojazd elektromobilov: Častá otázka znie, či elektromobily zvládnu každodenný pracovný režim – napr. dlhšie trasy bez potreby častého nabíjania.
  • Vyššia obstarávacia cena: Hoci celkové náklady na vlastníctvo (TCO) môžu byť výhodnejšie, vstupná investícia do elektromobilov je stále vyššia.
  • Zložitosť v správe a optimalizácii flotily: Firmy často nemajú skúsenosti s prevádzkou elektromobilov, čo môže byť odstrašujúce.
  • Legislatívne zmeny a dotácie: Nejasnosti ohľadom budúcich regulácií a štátnej podpory.

 

Zdroj: Business Lease Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články