Elektrické autá prinášajú nové riziká. Havarijné poistenie je takmer nevyhnutnosťou

Elektrické autá prinášajú nové riziká. Havarijné poistenie je takmer nevyhnutnosťou
Elektrické autá prinášajú nové riziká. Havarijné poistenie je takmer nevyhnutnosťou
7.11.2025 Poistný trh

S rastúcim počtom elektromobilov a hybridov na cestách sa objavujú aj nové riziká a škody, ktoré klasické „spaľováky” nepoznali.

Ich majitelia musia počítať s citlivými komponentmi ako sú batérie a nabíjacie zariadenia, s drahšími opravami aj horšou dostupnosťou náhradných dielov. „Kto jazdí na elektromobile bez havarijného poistenia, riskuje skutočne veľa. Pri týchto vozidlách by malo byť skôr nevyhnutnosťou než len voľbou,“ radí odborníčka Juliana Arvaiová zo spoločnosti FinGO.sk. 

Slovenský trh s elektromobilmi rastie aj napriek tomu, že štát momentálne neposkytuje žiadnu dotáciu na ich nákup. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu k 30. júnu 2025 po našich cestách jazdilo už viac ako 20-tisíc čisto elektrických áut. Za prvý polrok zároveň pribudlo o 86 % viac elektrovozidiel než v rovnakom období minulého roka. 

Investícia, ktorá sa môže vrátiť už pri jednej škode

Odborníci zdôrazňujú, že prevádzka elektromobilov si vyžaduje poistenie, ktoré zvládne pokryť aj špecifické situácie a vyššie náklady. 

„Havarijné poistenie pri elektromobiloch a hybridoch nekryje len škody na vozidle, ale aj na batérii, nabíjacích kábloch, wallboxoch či iných komponentoch – či už ide o požiar, vandalizmus, krádež, živelné udalosti alebo technické poruchy ako prepätie či skrat.

Havarijné poistenie je pri tomto type vozidiel investíciou, ktorá sa môže vrátiť už pri jednej nečakanej škodovej udalosti. Napríklad k najnákladnejším komponentom patrí batéria a iba jej poškodenie môže stáť tisíce eur,“ komentuje Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie v spoločnosti FinGO.sk.


Mohlo by vás zaujímať: Pokusy o podvody v UNIQA SK vzrástli o 40 %, uchránená hodnota stúpla o 83 % na 1,43 mil. eur.


Havarijné poistenie je vo všeobecnosti vhodné najmä pre nové vozidlá, ale aj pre staršie, najmä elektroautá a hybridy, ktorých cena klesá pomalšie. Dôležité je tiež zvážiť, kto auto šoféruje. „Odporúčam havarijne poistiť najmä nové vozidlá, autá financované leasingom či úverom, ale aj tie, ktoré denne jazdia v hustej mestskej premávke. Práve v mestách totiž podľa štatistík vznikajú až dve tretiny škôd. K havarijnému poisteniu by mali pristupovať obzvlášť zodpovedne aj menej skúsení vodiči,“ radí odborníčka.

Čo všetko kryje havarijné poistenie elektromobilu?

Základné riziká:

  • havária
  • živel
  • vandalizumus
  • krádež

Ďalšie riziká, ktoré si môžete pripoistiť:

  • poškodenie nabíjacej výbavy (káble, adaptéry, nabíjačky)
  • škody na vysokonapäťovej batérii (požiar, výbuch, krádež, skrat)
  • poškodenie wallboxu, aj keď je len prenajatý - proti rizikám náraz vozidla, vandalizmus, krádež, explózia a samovznietenie, skrat, prepätie, vada izolácie, indukcia spôsobená bleskom, živelná udalosť, mráz, konštrukčná vada, vada materiálu a výrobná vada

„Cenový rozdiel medzi havarijným poistením elektromobilov a spaľovacích áut pri základnom krytí nie je výrazný. Ale ak chce mať klient kryté aj ďalšie riziká súvisiace vyslovene s batériou ako sú napríklad skrat, prepätie, alebo poškodenie nabíjacích káblov vplyvom prevádzkových chýb počas nabíjania, v niektorých poisťovniach sa celkové poistné môže navýšiť aj o niekoľko stoviek eur,”  vysvetľuje odborníčka.

Rozdiely v cene poistenia sú výrazné 

Rozdiely v cenách poistky pre ten istý elektromobil bývajú medzi poisťovňami prekvapivo veľké. „Ak sa pozrieme napríklad na havarijné poistenie pre elektromobil Tesla Model 3 rok výroby 2019 s poistnou sumou 50 000 eur, tak 25-ročný bezškodový vodič za havarijné poistenie v rôznych poisťovniach zaplatí približne od 1 880 eur do 5 520 eur ročne.

Pre staršieho, 50-ročného skúseného vodiča, bude cena výrazne nižšia a pohybuje sa od 1 016 eur do 2 560 eur ročne,” vyčíslila Arvaiová. 


Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa: „Deň poistenia so zľavou podľa najazdených kilometrov“ i na Slovensku


Rozdiely v cenách poistenia vznikajú aj politikou konkrétnych poisťovní, výškou spoluúčasti či zvolenými pripoisteniami. Každá poisťovňa má totiž vlastnú stratégiu, koho chce poistiť a za akých podmienok.

„Napríklad mladí vodiči v niektorých poisťovniach môžu naraziť na vysoké poistné, zatiaľ čo inde im ponúknu prijateľnejšiu cenu. Rozhoduje aj typ auta. Niektoré poisťovne dokonca odmietajú kryť vozidlá špeciálnych značiek bez autorizovaného predajcu na Slovensku, historické vozidlá alebo modely, ktoré patria medzi najčastejšie kradnuté,” priblížila Arvaiová. 

Pri lízingu a úvere je havarijná poistka povinná

Odborníčka upozorňuje, že havarijné poistenie je povinnosťou v prípade, ak je vozidlo financované na lízing alebo na úver. Vtedy ho vyžaduje leasingová alebo úverová spoločnosť a ak sa stane poistná udalosť, plnenie putuje priamo veriteľovi.

„Kvalitné poistné krytie majiteľom vozidiel šetrí nielen peniaze, ale aj stres. Hoci je porovnanie ponúk od viacerých poisťovní v súčasnosti jednoduché a dostupné online, pri špecifických vozidlách sa oplatí poradiť so skúseným finančným maklérom, ktorý má prehľad o podmienkach všetkých poisťovní na trhu, pozná všetky detaily aj výnimky,” dodáva Juliana Arvaiová zo spoločnosti FinGO.sk.

Zdroj: FinGO

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články