Desať krokov k úspešnej implementácii Solvency 2 v poisťovniach


			Desať krokov k úspešnej implementácii Solvency 2 v poisťovniach
19.6.2012 Poistný trh

S nezadržateľne sa blížiacim termínom implementácie režimu Solvency 2 v poisťovniach stoja pred každým poisťovateľom / zaisťovateľom vlastné a unikátne výzvy spojené s optimalizáciou riadenia rizík a kapitálovej štruktúry. Pre úspešnú realizáciu tohto projektu sa musí každá spoločnosť alebo skupina zamerať na všetky tri piliere Solvency 2 (ako kvantitatívne parametre ukazovateľov solventnosti - MCR a SCR, tak aj kvalitatívne aspekty vlastného riadenia rizík, spôsobu riadenia spoločnosti, interných kontrol a prípravy ORSA, v neposlednom rade aj na požiadavky vykazovania a informovanosti).

 

Nasledujúce body upozorňujú na kľúčové úlohy a napomôžu projekt v spoločnosti úspešne zvládnuť:

  1. Riadenie technickej implementácie - v žiadnom prípade túto úlohu nie je možné jednoducho delegovať na špecialistov IT, tvorcov modelov a ďalších technických odborníkov; je zodpovednosťou vrcholového vedenia určiť, ktoré organizačné zložky alebo spoločnosti môžu pracovať so štandardným modelom a v ktorom prípade je nevyhnutný model interný. Plne funkčný systém musí byť aktívny začiatkom 2013, aj keď posledné správy o vlastnom formálnom začatí sa vzhľadom k oneskoreniam schvaľovacieho procesu pravdepodobne presunú až od januára 2014.
  2. Príprava na užívateľské testy - pred tým, ako nová regulácia nadobudne platnosť, spoločnosti budú nútené demonštrovať svojmu príslušnému regulátorovi / dohľadu, že interné procesy bezchybne fungujú a že parametre Solvency 2 sú v praxi používané pre rozhodovanie a činnosť spoločnosti.
  3. Formulovanie rizikovej stratégie - podľa Solvency 2, proces vlastného posúdenia rizika a solventnosti (ORSA) vyžaduje, aby sa kľúčovým prvkom rozhodovacieho procesu poisťovateľov stalo posúdenia rizika a jeho vplyv na spoločnosť. Stanovenie limitov rizikového apetítu a tolerancie predstavuje prvý dôležitý krok. Zatiaľ ale len málo poisťovateľov je schopných odpovedať na otázku, aké riziká sú ochotní akceptovať a ako ich využijú na získanie konkurenčnej výhody, aký veľký je ich rizikový apetít, či poznajú desať najväčších rizík svojej činnosti, či všetky rozhodnutia robia na báze výsledkov očistených o riziko.  
  4. Ustanovenia úloh riadenia rizika - určenie a ustanovenie nových rozhodovacích úloh a právomocí pre všetky kľúčové riziká a riadenie kapitálu, a to vrátane "užívateľského testu". Poisťovatelia musí rozhodnúť, aké úlohy budú rozdelené medzi CFO, CRO a ďalších manažérov a definovať proces a systém výkazníctva pri riadení rizík.
  5. Objasnenie rozloženia zodpovedností pri riadení rizík - poisťovatelia musia jednoznačne definovať, ako sú úlohy risk managementu rozložené medzi jednotlivé organizačné zložky, materskú spoločnosť a písomne ​​uviesť, ako bude risk management zapracovaný do rozhodovacích procesov.
  6. Optimalizácia procesu riadenia rizík, postupov, smerníc a limitov - zavádzanie Solvency 2 ponúka príležitosť určiť a zaviesť procesy riadenia rizík pre všetky kľúčové skupiny rizík - od poistného až po operačné.
  7. Vybudovanie štandardného systému výkazov - požiadavka Solvency 2 na riziká a kapitálovú štruktúru významne zvyšuje zložitosť činnosti. K tomu, aby sa správne informácie dostávali k správnym ľuďom a prebiehala zodpovedajúce koordinácia medzi jednotlivými úsekmi, je nutné, aby tok informácií prebiehal synchronizovane naprieč celou spoločnosťou.
  8. Vzdelávanie odborníkov Solvency 2 - každý systém je natoľko dobrý, ako kvalitní sú ľudia, ktorí ho prevádzkujú. Preto je kľúčové, aby každý poisťovateľ zabezpečil dostatočné vzdelávanie a tréning špecialistov a vedúcich pracovníkov, ktorí perfektne zvládnu svoje nové úlohy. K tomu patrí aj výchova nového spôsobu komunikácie všetkých zamestnancov, aby potenciálne problémy boli zachytené vo svojej ranej fáze. Inými slovami firemná kultúra poisťovateľa musí umožniť komunikáciu problémov zdola nahor k vedeniu spoločnosti.
  9. Zabezpečenie otvorenej komunikácie s dozornými orgánmi - aj keď sú poisťovatelia zvyknutí komunikovať s orgánmi dohľadu, Solvency 2 významne zvýši ich interakciu, rovnako tak tomu bude aj smerom k ratingovým agentúram na témy optimalizácie rizika a kapitálu.
  10. Zriadenie projektového tímu pre Solvency 2 - rovnako ako každý komplexný projekt, aj Solvency 2 vyžaduje zriadenie centrálneho riadiaceho tímu, ktorý bude dohliadať na implementáciu projektu. Len tak možno zabezpečiť, aby celá rada súbežných úloh bola plne v termínoch a promptne budú identifikované otázky, ktoré by mohli priviesť oneskorenie. Zastúpenie vrcholového vedenia, vrátane zástupcov predstavenstva a kľúčových funkcií (CEO, CFO, CIO, interný audit, aktuár a ďalšie) umožní kvalitnú implementáciu systému Solvency 2.

Vladimír Pulchart

Zdroj: Vladimír Pulchart

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS