Najväčšou spoločnosťou v strednej a východnej Európe podľa obratu za rok 2024 je poľská energetická spoločnosť PKN Orlen. Spoločnosti síce klesol medziročne obrat o viac ako pätinu a zisk o 93 %, no i tak si prvenstvo udržala.
V TOP 10 sú až tri automobilky, medzi nimi aj Volkswagen Slovakia, ktorá si zlepšila postavenie o jedno miesto a medziročne zvýšila nielen obrat, ale aj zisk.
„Slovensko zaznamenalo mierny pokles počtu zastúpených spoločností, a to o dve. Napriek tomuto poklesu slovenské spoločnosti preukázali odolnosť a dosiahli pozoruhodný 13-percentný nárast ziskov. Tieto výsledky podčiarkujú ich schopnosť prispôsobiť sa a prosperovať na konkurenčnom regionálnom trhu,“ konštatuje Rudolf Kypta, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko.
TOP 500 hráčov: mierny rast
Nadnárodná spoločnosť Coface, globálny líder v poistení kreditného rizika firiem a manažovaní ich pohľadávok zostavuje rebríček najväčších firiem v regióne strednej a východnej Európy podľa obratu každoročne od roku 2009. Coface CEE TOP 500 si zároveň všíma aj ich zisk, počet zamestnancov, odvetvie pôsobenia a trhy.
Coface posudzuje firmy z 12 krajín – Poľsko, Maďarsko, Česko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Litvu, Lotyšsko a Estónsko. Z rebríčka sú vylúčené finančné spoločnosti, ako banky, lízingové a poisťovacie spoločnosti a pod. Do tohtoročného 17. vydania sa dostali firmy s ročným obratom vyše 300 miliónov eur.
„V roku 2024 bolo oživenie regiónu strednej a východnej Európy (SVE) ovplyvnené prudkým poklesom inflácie a postupným uvoľňovaním menovej politiky, čo prinieslo určitú úľavu po rokoch zvýšených úrokových sadzieb,“ konštatuje analýza Coface. Zatiaľ čo priemerný rast HDP v krajinách SVE sa stabilizoval na úrovni približne +2 %, celkový obrat najväčších spoločností v regióne klesol o -3,7 %, najmä v dôsledku poklesu v petrochemickom sektore.
Hoci sa priemerné tržby 500 najväčších spoločností zvýšili o +3,1 %, čo signalizuje stabilnejšie podmienky v širšej ekonomike, čisté ziskové marže klesli zo 4 % na 3,2 %, keďže rastúce náklady na pracovnú silu a vyššie finančné náklady ovplyvnili zisky firiem. „Silná spotreba domácností a vlna financovania z fondov EÚ poskytli vítaný impulz, avšak vonkajšie výzvy – najmä pretrvávajúca stagnácia v Nemecku a zintenzívňujúce sa globálne obchodné napätie – naďalej zatieňujú vyhliadky,“ spresňuje Coface.
Domovom najväčších firiem je Poľsko
Poľsko zostáva motorom strednej a východnej Európy so 178 spoločnosťami v rebríčku TOP 500 zamestnávajúcich viac ako 1,2 miliónmi zamestnancov. Jeho podiel v rebríčku však mierne klesol a rast tržieb stagnoval, čo odzrkadľuje výzvy spojené so silným zlotým a nedostatkom pracovnej sily.
Česká republika zvýšila svoje zastúpenie, pričom ťažila z oživenia domáceho dopytu a skorého začatia uvoľňovania menovej politiky. Naopak, Rumunsko, hoci je druhou najväčšou ekonomikou, zostáva v rebríčku TOP 500 nedostatočne zastúpené kvôli pretrvávajúcim štrukturálnym výzvam.
„Slovensko má v rebríčku 25 zástupcov. Ekonomika je silne ovplyvnená automobilovým sektorom, ktorý predstavuje 49 % obratu a 32 % spoločností v rebríčku. Táto silná prítomnosť zdôrazňuje kľúčovú úlohu tohto sektora v slovenskej ekonomike, ktorý významne prispieva k príjmom aj k zastúpeniu spoločností v regióne,“ konštatuje Rudolf Kypta. Našim najsilnejším zástupcom je Volskwagen Slovakia, ktorý skončil na 7. mieste. Do prvej dvadsiatky sa dostala aj KIA Slovakia a na 143. mieste je PCA Slovakia.
Lídri aj skokani
Rebríček za rok 2024 vypovedá o kontinuite i transformácii na vrchole rebríčka. Spoločnosť PKN Orlen si udržala pozíciu najväčšej spoločnosti v strednej a východnej Európe a napriek poklesu tržieb preukázala silnú dominanciu na trhu.
Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa: „Deň poistenia so zľavou podľa najazdených kilometrov“ i na Slovensku
Česká automobilka Škoda Auto si udržala druhé miesto v rebríčku a dosiahla rast tržieb aj zisku, aj napriek tomu, že európsky automobilový sektor čelil významným prekážkam. Trojkou je prevádzkovateľ najväčšieho reťazca obchodov v Poľsku Jeronimo Martins Polska, ktorý dokonca predstihol maďarskú spoločnosť MOL Nyrt, matku našej rafinérie Slovnaft.
V TOP regionálnej desiatke je aj ďalší maloobchodný reťazec poľská spoločnosť Lidl, ktorá skočila zo 14. na 9. miesto. Ďalším zaujímavým skokanom je Vilniaus Prekyba, prevádzkovateľ maloobchodných reťazcov ako Maxima v pobaltských štátoch, ktorý si polepšil o 4 priečky na 13. miesto a odzrkadľuje strategickú expanziu v kontexte integrácie elektronického obchodu a optimalizácie dodávateľského reťazca.
Slovenská TOP 10
Počet slovenských spoločností v rebríčku síce klesol, no tie zostávajúce preukázali odolnosť a dosiahli až 13-percentný nárast ziskov.
„Rok 2024 bol rokom stabilizácie ekonomík Českej republiky a Slovenska po silnom energetickom a komoditnom šoku a dvojcifernej inflácii v predchádzajúcich rokoch. Väčšina priemyselných odvetví stagnovala alebo klesala.
Stavebníctvo klesalo v oboch krajinách. Spotrebiteľské výdavky začali opatrne rásť. „Neistota“ bola najčastejšie používaným slovom na opis hospodárskeho výhľadu. Vzhľadom na toto prostredie môžeme s hrdosťou konštatovať, že české a slovenské spoločnosti uspeli. 66 z 96 českých a slovenských spoločností si v našom rebríčku zlepšilo svoju pozíciu,“ podotýka Rudolf Kypta.
V slovenskej TOP trojke je okrem Volkswagen Slovakia aj ďalšia automobilka KIA Slovakia a rafinéria Slovnaft (celkové 28 miesto). Štvrté a piate miesto slovenskej TOP 10 patria zástupcom energetiky Slovenským elektrárňam (celkovo 58. miesto) a SPP (94.).
Šieste je U.S. Steel Košice (97.), nasledujú maloobchodný reťazec Lidl Slovenská republika (130.), automobilka PCA (143.). Na 9. mieste slovenskej TOP desať je dodávateľ pre automobilku KIA Slovakia - Mobis (146.) a desiatku uzatvára maloobchodný reťazec Kaufland Slovenská republika (159.).
Štafetu preberá nešpecializovaný obchod
Aj vzhľadom na stagnáciu a pokračujúci rusko-ukrajinský konflikt dochádza k premiešavaniu sektorových lídrov. Hoci priemyselný sektor opierajúci sa o odvetvia nerastných surovín, chemikálií, ropy, plastov a farmaceutického priemyslu, ako aj automobilového a dopravného sektora naďalej dominuje, pod tlakom vonkajších vplyvov a štrukturálnych závislostí stagnuje.
Mohlo by vás zaujímať: Pokusy o podvody v UNIQA SK vzrástli o 40 %, uchránená hodnota stúpla o 83 % na 1,43 mil. eur.
Naopak, nešpecializovaný obchodný sektor sa stal motorom rastu, poháňaný oživením spotreby domácností a zvýšením kúpnej sily v dôsledku rastu miezd. Obrat vzrástol o 6,2 % a zisky o 25 %, aj keď čisté ziskové marže zostali nízke. Sektor IKT a elektrických zariadení vykazoval rozdielny vývoj, pričom digitálne služby prosperovali, zatiaľ čo výrobný segment zaostával.
Sektor verejných služieb zaznamenal pokles v dôsledku stabilizácie energetických trhov po kríze a sektor poľnohospodárskych potravín si udržal stabilnú pozíciu vďaka odolnému dopytu a podpore EÚ. Výrobcovia kovov čelili nepriaznivým vplyvom klesajúcich svetových cien a sprísňovania klimatických predpisov EÚ.
Tieto trendy podčiarkujú prechod regiónu od priemyselnej závislosti k rastu založenému na spotrebe a inováciách, čo zdôrazňuje potrebu strategickej diverzifikácie a politickej podpory.
Trh práce a trendy v zamestnanosti
Rast zamestnanosti v rebríčku CEE TOP 500 sa spomalil na približne 0,8 %, čo odzrkadľuje širšie trendy v EÚ. Miera nezamestnanosti zostala na historicky nízkej úrovni, pričom napätý trh práce posilnil vyjednávaciu pozíciu pracovníkov.
Reálne mzdy výrazne vzrástli, najmä vo východnej Európe, čo pomohlo obnoviť kúpnu silu stratenú v dôsledku predchádzajúcej inflácie.
Mohlo by vás zaujímať: Aj malý dron môže spôsobiť veľké škody: Rekreačné drony kryje poistenie domácnosti
V oblasti zamestnanosti viedol sektor nešpecializovaného obchodu, zatiaľ čo priemyselné odvetvia, ako je chemický a automobilový priemysel, naďalej poskytovali intenzívnu pracovnú silu. „Najväčšie spoločnosti na Slovensku sú naďalej významným zamestnávateľom, keď aj vlani zamestnávali 2,7 % celkovej pracovnej sily,“ dodáva Rudolf Kypta.
Výhľad do budúcnosti pre región strednej a východnej Európy je opatrne optimistický, ale zahalený neistotou.
„Predpokladá sa, že rast HDP bude pokračovať miernym tempom, poháňaný domácou spotrebou a investíciami financovanými EÚ, pričom dodatočnú podporu poskytuje uvoľňovanie menovej politiky,“ podotýka na záver Mateusz Dadej, hlavný ekonóm Coface pre región strednej a východnej Európy. Oživenie však môže spomaliť pretrvávajúca slabosť Nemecka, ako aj prípadné ďalšie narušenia globálneho obchodu.
Komentáre
Pridať komentár