Firmy čaká od nového roka s ich fleetom tvrdšia realita. Ak využívajú osobné autá alebo motocykle aj na súkromné účely, od roku 2026 už musia počítať s paušálnym odpočtom DPH vo výške 50 %, a teda aj dopadmi na obstarávanie, mesačné náklady a interné procesy.
„V prípade nadobudnutia vozidla do majetku môže ísť o rozdiel v porovnaní s rokom 2025 v tisíckach eur. V prípade obstarania vozidla na operatívny lízing však tento rozdiel môže byť len v stovkách eur,“ konštatuje finančný riaditeľ Business Lease Slovakia Rastislav Kitta. Spoločnosť je popredným poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre právnické aj finančné osoby.
Obmedzenie odpočtu
Parlament schválil legislatívu, ktorá od nového roka zavádza pre firmy paušálny odpočet DPH vo výške 50 % pre osobné motorové vozidlá kategórie M1 a motocykle kategórií L1e a L3e, ak sa nepoužívajú výlučne len na podnikateľské účely.
„Obmedzenie odpočtu platí aj pre všetky súvisiace náklady, teda servis, PHM, pneumatiky, umývanie a pod., a to bez ohľadu na moment nadobudnutia vozidla – teda aj pre autá obstarané alebo prenajaté pred 1.1.2026,“ spresňuje Rastislav Kitta. Zmena sa však nevzťahuje na krátkodobý prenájom trvajúci maximálne 30 dní. Nové pravidlá majú byť v platnosti od 1. januára 2026 do 30. júna 2028.
Hlbšie do vrecka
Akú finančnú záťaž to pre firmy reálne prinesie? V spolupráci s daňovými poradcami LeitnerLeitner Tax sa Business Lease Slovakia pozrela na dopady na firmy, ktoré vozidlá využívajú v podnikaní a aj na súkromné účely.
„Ako príklad sme zobrali osobné vozidlo s nadobúdacou cenou 30 tisíc eur obstaranou firmou do majetku a na operatívny lízing, ktoré by firma používala v pomere 20 % aj na súkromné účely,“ podotýka odborník.
Mohlo by vás zaujímať: Nová mobilná aplikácia DOMOV od INSIE
Ak by si firma takéto vozidlo obstarala v roku 2025, v prípade kúpy by zaplatila s 23 % DPH (čo je 6 900 eur) celkovú sumu 36 900 eur, no s odpočtom DPH 80 % by ju vozidlo reálne vyšlo na 31 380 eur.
V budúcom roku však môže za rovnaké vozidlo odpočítať DPH len vo výške 50 %, čo predstavuje reálnu cenu 33 450 eur. Budúci rok tak náklady na obstaranie vozidla do majetku vzhľadom na zmenu odpisu DPH firme vzrastú o 2 070 eur a počítať musí aj s vyššími nákladmi na správu vozidla, ktorých sa nová úprava tiež týka (servis, PHM, pneumatiky, umývanie a pod.).
Menšia záťaž pri operáku
„V prípade operatívneho lízingu firma vozidlo nevlastní. Využíva mobilitu a služby s tým súvisiace, pričom v rovnomerných mesačných platbách platí len rozdiel medzi obstarávacou cenou vozidla na začiatku a zostatkovou hodnotou vozidla po ukončení nájmu, teda len reálne využitý čas,“ vysvetľuje Rastislav Kitta.
Ak by si teda firma obstarala rovnaké vozidlo na operatívny lízing ešte tento rok, vypočítaná mesačná platba za užívanie vozidla a všetkých služieb s tým spojených by ju vyšla na 550 eur bez DPH a spolu s 23 % DPH (126,50 eura) na 676,50 eura mesačne, resp. 8 118 eur ročne.
Pri terajšom odpise DPH (80 %) by reálna cena predstavovala 6 903,60 eura. „Budúci rok pri možnosti nižšieho odpisu DPH (50 %) budú náklady aj v prípade operatívneho lízingu síce vyššie, ale stále atraktívnejšie, než pri nákupe vozidla do majetku,“ upozorňuje Rastislav Kitta.
[30080]
Reálna cena za rok totiž dosiahne 7 359 eur, takže nárast ročných nákladov oproti roku 2025 bude len 455,40 eura. Pohonné hmoty nie sú zahrnuté v mesačnej platbe operatívneho lízingu. Tá zahŕňa náklady na servis, pneuservis, diaľničnú známku, poistenie a pod., ak nie je dohodnuté inak, napríklad, že si chce klient riešiť aj správu vozidlového parku sám. Atraktívnosť však spočíva v dĺžke odpočtu.
„Pri obstaraní vozidla formou operatívneho lízingu firma kráti DPH jednak z menšej sumy, než pri kúpe vozidla, a jednak predbežne len v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2028,“ upozorňuje Rastislav Kitta.
Stráženie kilometrov
A to nie je jediná výhoda. Ako podotýka Rastislav Kitta, Business Lease napríklad umožňuje firmám poskytovať firemné benefity v mobilite aj naďalej. Je tu možnosť zachovať súkromné využitie vozidla a zároveň udržať poriadok v DPH. Pre tých, ktorí používajú vozidlo na podnikanie menej než 50 %, je nová úprava s obmedzením odpočtu DPH výhodnejšia.
„Na základe údajov z GPS systému napríklad vieme klientovi pripraviť informáciu o pomere podnikateľského a súkromného využitia vozidla. Vďaka tomu možno určiť trhovú cenu prenájmu zamestnancovi pri modeli „Prenájom vozidla zamestnancovi“ a udržať nastavenie v súlade s pravidlami DPH,“ podotýka odborník Business Lease.
Spoločnosť vie pomôcť firmám aj v prípade, ak potrebujú preukázať, že vozidlá neslúžia na súkromné jazdy a teda sa na nich obmedzenie odpočtu DPH nevzťahuje.
Nová legislatíva sa nevzťahuje na prípady ďalšieho predaja/prenájmu/lízingu vozidla, na taxislužby, autoškoly, predvádzacie a testovacie vozidlá, ako aj náhradné vozidlá počas doby servisovania.
Zároveň však pribúdajú firmám, ktoré majú vozidlá v majetku, s novou legislatívou aj ďalšie nové povinnosti, a to oznamovacia povinnosť voči Finančnej správe na mesačnej báze (nový formulár) a vedenie podrobných elektronických záznamov (na vyžiadanie).
Príklad dopadu zmeny odpisov DPH
Kúpa vozidla 2025 vs. 2026 – osobné vozidlo používané v pomere 20% aj na súkromné účely, cena 30 000 € (ZD) + 6 900 € (23 % DPH) = 36 900 €.
- Rok 2025: odpočet DPH = 80 %, reálna cena = 31 380 €.
- Rok 2026: odpočet DPH = len 50 %, reálna cena = 33 450 €. Rozdiel: + 2 070 € vyššie náklady na vozidlo a vyššie náklady na správu vozidla.
Operatívny leasing 2025 vs. 2026 – osobné vozidlo používané v pomere 20% aj na súkromné účely, mesačná splátka 550 € (ZD) + 126,50 € (23 % DPH) = 676,50 € x 12 = 8 118 €/ročne.
- Rok 2025: odpočet DPH = 80 %, reálna cena = 6 903,60 €.
- Rok 2026: odpočet DPH = len 50 %, reálna cena = 7 359 €. Rozdiel: + 455,40 € vyššie ročné náklady na vozidlo a vyššie náklady na správu, ak nie sú zahrnuté v splátke.
Komentáre
Pridať komentár