Portál oPoisteni.sk sa zaujíma o jej dopady v praxi z pohľadu viacerých odborníkov. Položili sme viac otázok aj Dalimilovi Hatokovi, predsedovi SAOPP – Slovenskej asociácie na ochranu práv poškodených.
1/ Národná rada (NR) SR nedávno schválila novelu zákona o PZP. Do slovenského právneho poriadku preberá príslušnú európsku smernicu, zohľadňuje aj podnety z aplikačnej praxe. Čo tomuto procesu predchádzalo a ako ho spätne vnímate? Vy ste tam dávali viacero podnetov - s akým výsledkom?
Novú úpravu PZP vnímame rozpačito. Na jednej strane ministerstvo financií (MF SR) deklaruje „prevzatie európskej smernice a zvýšenie ochrany poškodených“, na druhej strane sme plne neprevzali ani len právnu definíciu poškodeného a zákonodarca nezapracoval viacero užitočných návrhov.
PZP sa nemení každý rok, mohli sme mať lepšiu legislatívu pre ľudí a bežnú prax v doprave. Asociácia SAOPP predložila komplexný návrh úpravy PZP, ako jediní sme aktívne zastupovali poškodených a podarilo sa nám presadiť viacero zmien. To jednoznačne považujeme za úspech v záujme adresátov PZP - poškodených.
2/ Aký odhadujete dopad novely na náš tuzemský trh z pohľadu jej prínosov a noviniek, ktoré prináša?
Povinné zmluvné poistenie (PZP) prešlo povinnými a niekoľkými kozmetickými úpravami. V praxi pribudnú poistené „elektro-kolobežky“, zákon po rokoch definuje ujmu ako nárok z PZP (nemajetková ujma), zvýšia sa limity poistného krytia, zjednoduší sa dokladovanie bezškodového priebehu. Ustálila sa tiež elektronická komunikácia s poisťovňou a legislatíva odkazuje pri majetkových škodách priamo na príslušnú vyhlášku. To všetko sú pre trh priaznivé správy.
Nemenej dôležité je, že poisťovniam sa nepodarilo presadiť ich návrh úpravy regresov (poistených – prevádzkovateľov vozidiel). Konečné znenie pre regresy sprehľadňuje pravidlá a nemalo by už nezmyselne „trestať“ poistených za malé omeškanie nahlásenia škodovej udalosti z objektívnych dôvodov alebo pri oneskorení sa s platbou.
Na druhej strane je potrebné počítať s nárastom ceny PZP. Zákonom zvýšené pokuty pre neplatičov a ich výber do štátnej kasy zrejme neprinesú do PZP vyššiu stabilitu a skutočné zníženie počtu nepoistených vozidiel v SR, čo je problém. Neprevzali sme tiež európsky mechanizmus likvidácie poistných udalostí, ktorý by priniesol rýchlejšiu a férovejšiu likvidáciu a náhradu nárokov poškodených.
3/ V čom bude zásadná zmena pre poisťovne i pre klientov z pohľadu praxe a na čo sa majú pripraviť?
Ako sme už uviedli, v praxi sa bežným poctivým motoristom veľa nezmení. Skôr sa úpravy dotknú nových kategórií motoristov (elektro-kolobežky) a špecifických situácií. Tu si musíme počkať na riešenia, ktoré poisťovne nastavia po zavedení legislatívy. Poškodení sa aj po novele v mnohých situáciách budú musieť obrátiť na orgán dohľadu či civilný súd.
Možno to predpokladať pri bežných situáciách, ako je nepriznané poistné plnenie (neuhradené načas alebo neuhradené v uplatnenej a preukázanej výške, krátenie plnenia), určenie rozsahu a výšky nemajetkovej ujmy pre pozostalých alebo pri nesprávne stanovenej výške škody či všeobecnej hodnoty poškodeného vozidla pri majetkových škodách.
4/ Ak porovnáte podmienky pri PZP u nás a v okolitých či ďalších krajinách EÚ, v čom je rozdiel oproti nášmu trhu?
Systém povinného zmluvného poistenia je výborná vec a sme veľmi radi, že v okolitých krajinách i u nás pomerne stabilne funguje.
Už sme spomínali, že stále nedosahujeme európsky štandard v likvidácii poistných udalostí (v novele chýbajú precizované právne definície, ktoré by to následne umožnili v praxi). Zanedbali sme prevenciu i represiu v PZP.
Ktorá poisťovňa či inštitúcia aktívne vysvetľuje zmysel a vychováva k povinnosti povinného poistenia? V zahraničí vidíme preventívne kampane, výchovu mladých vodičov, tréningy defenzívnej jazdy, snahu znižovať počet nehôd pod vplyvom alkoholu. U nás je to skôr sporadické.
Inšpiratívnym smerom sa vydali kolegovia v ČR. Pred časom dobre zvládli zavedenie nového občianskeho zákonníka, ktorý nanovo definoval spôsob a nároky poškodených (2014), zaviedli preventívne opatrenia (tzv. fond zábrany škôd). Majú podstatne nižší počet nepoistených vozidiel a aj to prispieva k pomerne stabilným cenám v posledných rokoch.
Zo zahraničia pochádzal aj náš návrh na dočasné zadržanie vodičského preukazu pre neplatičov PZP (podobnee ako je u nás upravené pri neplatení výživného), poslancom na výboroch sa návrh aj pozdával, napokon ho ale neprijali.
Komentáre
Pridať komentár