M. Búlik, OVB Allfinanz Slovensko: PZP sa zmení, ovplyvní to aj majiteľov silnejších e-kolobežiek


			M. Búlik, OVB Allfinanz Slovensko: PZP sa zmení, ovplyvní to aj majiteľov silnejších e-kolobežiek

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení zavádza do praxe viacero zmien. Viac prezrádza k tejto téme pre portál oPoisteni.sk Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

1/ Národná rada (NR) SR pred pár dňami schválila novelu zákona o PZP. Do slovenského právneho poriadku preberá príslušnú európsku smernicu, zohľadňuje aj podnety z aplikačnej praxe. Čo hovoríte na zmeny, ktoré zavádza do praxe? 

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že kľúčovou pozitívnou zmenou novely je zvýšenie ochrany poškodených účastníkov nehôd, ktorých škody bude pokrývať poisťovňa vinníka z jeho PZP. Minimálne limity sa zvyšujú pri škode na zdraví z 5,24 mil. eur na 6,45 mil. eur a pri škodách na majetku z 1,05 mil. eur na 1,3 mil. eur. Vyššie limity sú dôležité najmä pre reťazové havárie na diaľniciach, pri ktorých vinníkovi hrozí aj súdna žaloba a vymáhanie škody napriek platnému poisteniu.

Ďalšou dobrou správou je zmiernenie postihov pri neskorom nahlásení škody z PZP a pri oneskorenej úhrade poistného. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že poisťovne budú môcť finančne trestať motoristov pri meškaní v menšej miere ako doteraz.

Konkrétne, ak klient nenahlási poistnú udalosť do 30 dní, ale urobí tak v termíne dodatočných 15 dní, regres (sankcia) od poisťovne nebude môcť prekročiť 30 % samotnej škody. Aj keď klient nestihne ani dodatočnú lehotu 15 dní, regres nemôže byť vyšší ako 50 %. Je to pozitívna zmena pre ľudí, ktorí majú objektívne dôvody na meškanie, napríklad zdravotné problémy či pobyt v nemocnici.


Mohlo by vás zaujímať: Prekročili sme hranicu 10 000 klientov INSIA s autorizáciou aplikácie AutoMobil


Zároveň si však nemyslím, že by v praxi bolo veľa poškodených motoristov, ktorí by sa neponáhľali nahlásiť škodu na vlastnom aute spôsobenom iným autom, čiže pre väčšinu nahlásených škôd sa nebude nič meniť.

Podľa novely majú byť aj majitelia áut, ktorí nemajú uhradené poistné v termíne, ďalej plne chránení s platnou zmluvou. Doteraz mohla poisťovňa na spôsobené poistné udalosti v čase po termíne splatnosti poistného uplatniť regres na poistné plnenie až vo výške 100 %, čiže v praxi mu mohla kompletne zamietnuť plnenie. Tento posun je dobrou správou pre časť motoristov, ale môže zároveň spôsobiť na trhu zásadný problém.

Na Slovensku je odhadom vyše 200-tisíc nepoistených vozidiel napriek povinnosti mať uzavreté PZP. Vďaka tejto zmene je reálne očakávať zvýšenie počtu ľudí, ktorí nebudú mať uhradené PZP. To znamená, že z rezervného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov SKP sa bude potenciálne hradiť viac škôd, čo vytvorí tlak na zvýšenie príspevkov poisťovní do fondu, a tým pádom rýchlejšie zvyšovania cien PZP. To je dopad, ktorý sa rozhodne nebude páčiť žiadnemu motoristovi na Slovensku.


Mohlo by vás zaujímať: Poisťovací ombudsman v Česku pomáha 5 rokov. Viedol viac ako tisíc spotrebiteľských sporov


Novela síce prináša vyššie sankcie za neuzavretie PZP zo strany okresného úradu, je však veľkou otázkou, či to niečo zmení na veľkom počte majiteľov áut bez poistenia. Okresné úrady totiž argumentujú nedostatočnou personálnou kapacitou aj pri súčasných počtoch neplatičov. Doteraz mohli okresné úrady uložiť za porušenie zákonnej povinnosti uložiť pokutu od 16,60 eura do 3 319,40 eura, po novom to bude od 50 až 5 000 eur.

Výška minimálnej sumy pokuty sa tak zvýši trojnásobne. Keďže sa zvýši možnosť neplatiť poistné tým, že zmluva bude ďalej platiť, obávam sa, že okresné úrady nebudú zvládať vyšší nápor neplatičov. Nehovoriac o tom, že pokuty budú smerovať do štátnej kasy a nie do rezervného fondu SKP, ktorý bude mať najväčší problém s predpokladaným zvýšeným objemom vyplácaných škôd.

Marian Bulik

2/ Na čo sa budú musieť poisťovne a na druhej strane ich klienti, či bežní ľudia pripraviť v najbližších týždňoch či mesiacoch, keď novela začne postupne platiť?  

Jediný okamžitý finančný dopad je vyššia potenciálna pokuta, ktorú by majiteľ auta bez platného PZP mohol dostať od okresného úradu. Z praxe však vieme, že úrady málokedy využívali celý rozsah výšky pokút, v praxi tak pravdepodobne hrozí, že majiteľ auta dostane pokutu 50 eur namiesto 16,60 eura.

Vzhľadom na zahltenie okresných úradov a nízku mieru pokutovania som však skeptický, či vyššie pokuty skutočne budú motivovať ľudí plniť si svoju povinnosť. Skôr očakávam ešte vyšší počet ľudí  bez poistenia, keďže ich zmluva zostane platná, aj keď nebudú mať uhradené poistné na aktuálne poistné obdobie.

Dôležité je upozorniť majiteľov silnejších elektro kolobežiek, jednokoliek a golfových vozíkov s hmotnosťou nad 25 kg a maximálnou rýchlosťou nad 14 km/h, že od júla budú povinní uzavrieť si povinné zmluvné poistenie. Táto povinnosť vychádza z európskej smernice.

Nie je však vôbec jasné, ako sa bude táto povinnosť na Slovensku vynucovať. Keďže kolobežky nie sú opatrené evidenčnou značkou, jediná šanca na kontrolu bude pri cestnej kontrole. Predpokladám, že veľká väčšina majiteľov elektro kolobežiek o tejto povinnosti nevie a poistenie si neuzavrie. Bude zaujímavé sledovať, či prípady škôd z praxe bez poistenia pomôžu zvýšiť informovanosť o povinnosti a v konečnom dôsledku prinesú viac poistených kolobežiek a jednokoliek.


Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa oslavuje dvojnásobný miliardový úspech


Novela zákona o PZP prináša aj jednotný doklad o bezškodovom priebehu poistenia ako transpozíciu európskej smernice. Je to bezpochyby pozitívny krok, keďže sa občas stávalo, že poisťovne z členských štátov medzi sebou bežné potvrdenia neakceptovali. Na druhej strane si nemyslím, že by išlo o výrazný a rozšírený problém.

Aj bez jednotného európskeho vzoru boli motoristi schopní preukázať bezškodový priebeh, ak im slovenská poisťovňa vystavila anglické tlačivo, čo väčšina bez problémov robí. Faktom však je, že potvrdenie o bezškodovom priebehu poistenia môže motoristom, ktorí doteraz nevedeli cezhranične preukázať bezškodový priebeh, priniesť výraznú úsporu.

Napríklad cena PZP aj s cestnou daňou na vozidlo nižšej strednej triedy je v susednom Rakúsku bežne vo výške 1 300 eur a pri maximálnej zľave 50 % s potvrdením môže klesnúť na 650 eur.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články