Ilja Sulík, D.A.S.: „Pribúda právnych sporov v rámci životného poistenia. Sme na to pripravení“


			Ilja Sulík, D.A.S.: „Pribúda právnych sporov v rámci životného poistenia. Sme na to pripravení“
30.11.2016 Poistný trh

Na Slovensku sa poistenie ochrany práv najčastejšie využíva pri pracovnoprávnych sporoch, ochrane spotrebiteľov, poistných sporoch a pri náhrade škody, tvrdí v rozhovore JUDr. Ilja Sulík, vedúci úseku likvidácie poistných udalostí pobočky poisťovne D.A.S. Rechtsschutz AG.

V súčasnosti máme viac sporov v rámci životného poistenia. Predpokladáme, že trendy pôjdu týmto smerom aj v ďalších mesiacoch,“  prezrádza  pre portál oPoistení.sk JUDr. Ilja Sulík, vedúci úseku likvidácie poistných udalostí pobočky poisťovne D.A.S. Rechtsschutz AG.

 

Ilja Sulik_DAS

 

Pôsobíte ako vedúci úseku likvidácie poistných udalostí D.A.S. Rechtsschutz AG, pobočka poisťovne z iného členského štátu. Čo ľudia najčastejšie vlani riešili po právnej stránke?

Uplynulý rok sme nezaznamenali dramatický posun, ani čo sa týka štruktúry či počtu poistných udalostí. Úplný vrchol, čo sa týka počtu poistných udalostí, predstavovali roky 2009 a 2010, kedy doznievala finančná kríza a prejavila sa veľkým nárastom pracovno-právnych sporov. O rok neskôr nám narástli poistné prípady týkajúce sa čelného skla v rámci povinného zmluvného poistenia. Štruktúra poistných udalostí sa za posledné roky veľmi nezmenila, tiež spôsob nahlasovania škodových udalostí bol štandardný.

Nastal nejaký posun za posledné obdobie v právnej praxi vašej poisťovne?

Niekoľko rokov sme poskytovali právne poradenstvo okrem hlavného mesta, kde máme sídlo, aj v Košiciach. Dôvodom bolo, že sme museli flexibilne reagovať na potreby našich klientov a našim zámerom bolo rozšíriť počet právnikov, ktorí by im regionálne poskytovali právne poradenstvo Postupom času vývoj ukázal, že počet riešených poistných udalostí plne nevyťažoval jedného právnika, a tam sme začiatkom minulého roka danú pozíciu v Košiciach zrušili.

Aktuálne poskytujeme právne poradenstvo na úseku likvidácie so šiestimi zamestnancami – právnikmi, ktorých označenie je „likvidátor“, keďže likvidujú, čiže riešia poistné udalosti. Je to však úplne iný druh práce, ako mávajú likvidátori v iných poisťovniach. Okrem nich sa ďalší právnik zameriava na vymáhanie pohľadávok, ktoré má naša pobočka voči svojim dlžníkom.

Spomínali ste, že v roku 2011 ste primárne riešili likvidáciu poistných udalostí u čelných skiel. Ktoré poistné udalosti dominovali za posledné mesiace?

V D.A.S. dlhodobo riešime v podstate štyri hlavné okruhy poistných udalostí, a to pracovno-právne spory, náhrada škody pri povinnom zmluvnom poistení, záväzkové spory rôzneho typu a zastupovanie v rámci priestupkového konania, najmä pri vedení motorových vozidiel.

K záväzkovým sporom zaraďujeme okrem bežných spotrebiteľských sporov (napr. nevybavené reklamácie, spory s cestovnými kanceláriami a pod.) aj poistné spory, t.j. spory našich klientov s inými ich poisťovňami, najmä ohľadne poistného plnenia. Kým pred pár rokmi sa riešili v rámci poistných sporov najmä KASKO poistenie, majetok či domácnosť, dnes máme pomerne dosť sporov zo životného poistenia. Predpokladáme, že trendy pôjdu týmto smerom aj v ďalších mesiacoch.

Ktorým faktorom pripisujete nárast poistných udalostí v rámci životného poistenia?

Možno predpokladať, že za posledné roky nastará počet poistných podvodov v rámci životného poistenia, a preto niektoré poisťovne poistné udalosti zo životného poistenia predčasne zamietajú, alebo ich neskúmajú až do dôsledkov.

V takomto prípade to považujeme za nesprávny postup a požadujeme od poisťovní vysvetlenie. Svoju úlohu zohráva aj fakt, že v dôsledku nesprávnej komunikácie nebol klientovi produkt vhodným a zrozumiteľným spôsobom vysvetlený a klient sa často to, čo má vlastne poistené, dozvie až prostredníctvom našej komunikácie s jeho poisťovňou..

Prezraďte, ktoré právne udalosti sa riešia najťažšie?

Náročné na riešenie sú poistné udalosti, ktoré sa klientom stanú v zahraničí v rôznych situáciách. Tam musíme prostredníctvom spolupracujúcich zahraničných advokátov skúmať legislatívu danej krajiny a riadiť sa ňou. Typickým príkladom je oblasť medzinárodnej kamiónovej dopravy a sociálnej legislatívy, ktorá sa na túto oblasť vzťahuje (povinný oddychový čas, dodržiavanie podmienok prepravy, odmeňovanie za prácu a podobne).

Vždy sa riadime aktuálnym právnym stavom a sledujeme novinky, ktoré sa zavádzajú do právnej praxe, či už u nás, alebo v zahraničí. Nie vždy je to však jednoduché, najmä ak sa zavádza do praxe niečo nové, chýba k tomu judikatúra a sú na veci rôzne právne názory (napríklad princípy minimálnej mzdy aj pre tranzitujúcich zahraničných pracovníkov v Nemecku alebo Francúzsku). Klient je u nás na prvom mieste a záleží nám na poskytovaní čo najkomplexnejšieho právneho poradenstva pre neho.

Do akej miery je riešeniu takýchto prípadov naklonená legislatíva u nás, napríklad v porovnaní so zahraničím?

Dá sa na to pozerať dvoma spôsobmi. Jednak tým, čo naša legislatíva ponúka a tiež, čo by mala prioritne riešiť. Nemenej dôležitá však je vymožiteľnosť práva. Dostatočne eurokonformne nie je riešená podľa nás ochrana spotrebiteľov v rôznych oblastiach. Napríklad, pokiaľ ide o aktuálnu dovolenkovú sezónu, o náhrade straty radosti z dovolenky môžu mnohí dovolenkári na Slovensku len snívať, pritom v zahraničí je to bežná prax.

Ak je niečo úspešne zavedené v iných krajinách EÚ a spotrebitelia to využívajú k svojej spokojnosti, nevidíme žiadny dôvod na to, aby sa to podobne nemohlo riešiť aj v slovenských podmienkach. Cestovné kancelárie predsa cestujúcim garantujú, že prežijú dovolenku podľa svojich predstáv, v ubytovacom zariadení a za podmienok, ktoré si zvolili. Je to ich záväzok, s ktorým idú do zmluvného vzťahu s klientom.

Je niečo, čo vám v danej oblasti prekáža, alebo na čo by ste radi apelovali?

Nemálo starostí majú klienti aj s dopravnými nehodami v zahraničí, obzvlášť v prípadoch, ak tam niekto z ich blízkych príde o život. V cudzine sú oveľa vyššie formy odškodnenia pozostalých, ako je tomu na Slovensku.

Naša krajina nesystémovo odškodňuje spravidla len hromadné úmrtia pri nešťastiach, ktoré vzbudzujú mediálnu pozornosť, ale množstvo pozostalých po iných obetiach nemá možnosť takúto pomoc štátu využiť. Možno to vyznie tvrdo, ale niekedy máme pocit, že v civilno-právnej rovine ľudský život podľa nášho práva nemá takú hodnotu ako pár kilometrov za hranicami. V tejto oblasti stále máme čo doháňať.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články