Register poistných udalostí pomáha odhaľovať podvody


			Register poistných udalostí pomáha odhaľovať podvody

Pre podvodníkov je čoraz náročnejšie nárokovať si napríklad poistné za jednu udalosť z viacerých poisťovní. Už viac ako rok, od 1. januára 2017, je totiž v prevádzke register poistných udalostí.

Milan Daráš, tajomník sekcie pre boj s poisťovacími podvodmi zo Slovenskej asociácie poisťovní v rozhovore pre portál oPoisteni.sk o jeho fungovaní objasnil viac.

 

Register poistných udalostí, ktorý vedie Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO) od januára minulého roka začal fungovať v riadnej prevádzke. Aký je jeho prínos v praxi?
Register poistných udalostí slúži ako preventívny nástroj a pomáha v boji s poistnými podvodmi. Do registra zasielajú informácie o poistných udalostiach poisťovne, ktoré sú členmi našej asociácie. V roku 2016 prebiehali prípravné práce a 1. januára 2017 začal register fungovať. Poisťovne doň postupne posielajú údaje o poistných udalostiach, ktoré sa aktualizujú na dennej báze.

Informácie v registri zostávajú po dobu 5 rokov, potom sú automaticky z neho vymazané. Aj bežný  poistený môže nahliadnuť do registra, ak o to požiada svojho poisťovateľa. Ak by bol oprávnene nespokojný s údajmi, ktoré tam sú, môže požiadať o výmaz.

Ako spätne hodnotíte dané obdobie prevádzkovania daného registra?
Hodnotíme ho veľmi pozitívne, lebo voči registru neboli vznesené žiadne mimoriadne námietky zo strany členov SLASPO. Práve naopak, poisťovne zistili, že uvedený systém by mohol fungovať ešte lepšie, keby sa rozšíril o ďalšie funkcionality.

Túto možnosť od 23. februára pripúšťa novela zákona o poisťovníctve, teda od uvedeného termínu do neho môžu poisťovne začať vkladať ďalšie, nové údaje. Treba ešte povedať, že poisťovne informáciami register nielen napĺňajú, ale aj z neho údaje čerpajú, čo im pomáha pri uzatváraní poistných zmlúv i pri preverovaní poistných podvodov. Prípadne, každá poisťovňa má možnosť kontaktovať ostatné poisťovne našej asociácie a vyžiadať si od nich detailnejšie informácie o poistných škodách.

Od mája má platiť zákon o ochrane osobných údajov. Vzťahuje sa uvedená legislatíva aj na váš register a ochranu údajov klientov v ňom?
Zákon o ochrane osobných údajov sa vzťahuje na každú činnosť, v rámci ktorej sa osobný údaj spracováva, takže aj na register poistných udalostí. Avšak register aj z pohľadu doterajšej i chystanej legislatívy vyhovuje daným požiadavkám. Vkladajú sa do neho údaje o klientoch i všetky poistné udalosti v rámci životného i neživotného poistenia, nielen tie problémové.

Register napríklad obsahuje pri PZP či havarijnom poistení údaje o škodách a poistných udalostiach, ako sú meno poškodeného, adresu, dátum a číslo poistnej udalosti a tiež evidenčné a VIN čísla vozidiel. Po novom môžu do registra pribúdať aj údaje o poisťovni, ktorá danú škodu riešila, i tiež údaje o výške vyplateného poistného plnenia. Dôležité je povedať, že k registru majú prístup iba členské poisťovne SLASPO a ich vybraní zamestnanci, s rôznym typizovaným prístupom k daným údajom.

Na čo sa chcete prioritne zamerať v ďalšom období a čo je vašou prioritou?
Treba ešte podotknúť, že register bol v posledných mesiacoch zdokonalený ďalšími technickými vylepšeniami, aby práca s ním bola pre poisťovne čo najkomfortnejšia. Môže s ním po zaškolení okamžite pracovať zamestnanec, ktorého dané inštitúcie prijmú do pracovného pomeru, prirodzene v povolenom rozsahu podľa určitých právomocí.

V súčasnosti je v registri zhruba 7 miliónov poistných udalostí, pričom naše členské poisťovne si môžu online preveriť, či podobná udalosť nie je evidovaná v inej poisťovni. Veríme, že register bude aj do budúcnosti výborne fungovať a naďalej bude dôležitým nástrojom na vyšetrovanie poistných podvodov.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS