Elektronická zelená karta v otázkach a odpovediach. Toto sú slovenské špecifiká


			Elektronická zelená karta v otázkach a odpovediach. Toto sú slovenské špecifiká

Informácia o rozhodnutí COB (Council of Bureaux) o povinnosti akceptovať zelenú kartu od roku 2025 v elektronickej podobe vo všetkých členských krajinách systému zelenej karty vyvolala mnoho reakcií.

Zatiaľ čo situácia od budúceho roka je vďaka rozhodnutiu COB jasná, akceptovanie elektronickej verzie zelenej karty v roku 2024 niektorí ľudia neuznávajú. O názor a odpovede na najčastejšie otázky vodičov sme požiadali Martina Podávku, poisťovacieho inovátora a tvorcu poistných produktov.

Martin Podávka_Pillow_2024

Na fotoografii: Martin Podávka, poisťovací inovátor a tvorca poistných produktov

Čo chcú občania a čo poisťovne?

Odpoveď na túto otázku je jednoduchá, obe skupiny chcú to isté – elektronickú zelenú kartu. Každý vodič chce mať viacero možností, ako splniť zákonnú povinnosť predložiť zelenú kartu (ZK). Ak si vodič zabudne doma zelenú kartu alebo nevymení starú za novú, najjednoduchším spôsobom, ako sa preukázať zelenou kartou, je elektronická ZK uložená v telefóne alebo priamo v mobilnej aplikácii poisťovne.

Moderné poisťovne sú proklientsky orientované, a preto vyžadujú pre svojich klientov aj možnosť elektronickej zelenej karty. Zároveň digitalizujú svoju činnosť podobne ako banky a elektronická ZK je v súčasnosti jedinou možnosťou, ako sa zbaviť zbytočných papierov pre klientov, ktorí uprednostňujú čisto elektronickú komunikáciu. Papierovú zelenú kartu si poisťovne ponechávajú pre klientov, ktorí ju uprednostňujú.

Existuje k otázke zelenej karty stanovisko štátnej správy?

Áno, Ministerstvo financií SR dlhodobo zastáva nemenné stanovisko, ktoré pripúšťa aj elektronickú formu: „Zákon o PZP nestanovuje, akú formu má mať toto potvrdenie (papierovú, elektronickú alebo inú)."

V Česku je znenie zákona podobné a výklad je totožný. Výhodou Česka bolo, že jeden vodič sa už v roku 2019 vzbúril proti pokute za predloženie "len" elektronickej ZK pri cestnej kontrole a prinútil štát vydať oficiálne stanovisko v správnom konaní. Toto stanovisko potvrdilo logický výklad: ak zákon nestanovuje povinnosť „papierovej" ZK, kontrolný orgán musí akceptovať elektronickú formu.

Niekto spochybňuje elektronickú ZK, pretože neexistuje schválený formát digitálnych dokumentov. Ako je to?

Ide o nepochopenie významu a formy zelenej karty. V materiálnom právnom štáte totiž výkon verejnej moci nikdy nemôže byť len mechanickým presadzovaním stanovených pravidiel, ale vždy musí zohľadňovať zmysel a účel, ktorý tieto pravidlá sledujú. O to viac to platí v situácii, keď verejná moc uplatňuje trestnú represiu voči jednotlivcovi, ako je to v prípade nepredloženia ZK.

Zmyslom a účelom povinnosti vyplývajúcej zo zákona o PZP je zabezpečiť, aby príslušník polície mohol pri cestnej kontrole relatívne jednoducho overiť, či bolo pre vozidlo vybavené PZP. Je preto potrebné položiť si otázku, či je možnosť takéhoto overenia nejakým spôsobom sťažená, ak vodič predloží ZK v elektronickej podobe na displeji mobilného telefónu namiesto ZK v papierovej podobe.

Kľúčom k odpovedi na túto otázku je skutočnosť, že ZK v papierovej podobe neobsahuje žiadne osobitné bezpečnostné prvky, ktoré by nejakým spôsobom posilnili jej dôkaznú funkciu.

Navyše v praxi sa od vodiča, ktorý predloží zelenú kartu v papierovej podobe, nevyžaduje, aby predložil tú istú zelenú kartu, ktorú poisťovateľ vydal poistníkovi, ale je prípustné, aby vodič predložil zelenú kartu, ktorá bola vytlačená zo súboru, ktorý poisťovateľ zaslal poistníkovi v elektronickej podobe.

Z toho vyplýva, že možnosť príslušníka polície overiť, či je pre vozidlo uzatvorené PZP, je pri elektronickom predložení na obrazovke mobilného telefónu plne rovnocenná s papierovou kópiou zelenej karty.

Ďalší názor spochybňujúci elektronickú ZK sa odvoláva na „gramatický" význam slov „vydať", „predložiť" alebo „odovzdať", ktoré sa údajne vzťahujú len na papierovú formu. Je to pravda?

Opäť ide o nepochopenie povahy a výkladu práva. Po prvé: ani v iných ustanoveniach zákona ako napríklad „Poisťovateľ je povinný po uzavretí poistnej zmluvy vydať poistníkovi bez zbytočného odkladu zelenú kartu" alebo „Vodič je povinný mať pri sebe zelenú kartu, ktorú je povinný na výzvu príslušníka Policajného zboru predložiť" alebo „Poistník je povinný bez zbytočného odkladu odovzdať poisťovateľovi zelenú kartu" nie je uvedená povinnosť listinné (papierové) podoby zelenej karty.

Po druhé, slová „predložiť" alebo „vydať" sú neutrálne z hľadiska formy dokladu, keďže doklad možno „predložiť" alebo „vydať" inej osobe v listinnej aj elektronickej podobe. Podstatou ustanovenia o odovzdaní je požiadavka nepredkladať ZK, ak už nie je platná z dôvodu zániku poistenia.

Ako už bolo uvedené, ak vodič pri kontrole predloží papierovú ZK, nie je povinný predložiť originál, ale akúkoľvek vytlačenú ZK. Len formálny výklad zákona by znamenal, že by klient poisťovni vrátil vydanú ZK a zároveň by si mohol ponechať kópie a tie používať. K tejto absurdite by sme dospeli formálnym výkladom zákona bez ohľadu na jeho účel a zámer.

Navyše, ak by sme formálne trvali na ustanovení „Poistník je povinný bez zbytočného odkladu odovzdať poisťovateľovi zelenú kartu", okamžite by sme "kriminalizovali" veľké množstvo poistníkov. Pretože, ruku na srdce, kto niečo také urobí pri zániku poistenia?

Píše sa rok 2024 a Slovensko je moderná krajina, ktorej občania by nemali byť nútení voziť so sebou vytlačené papiere z poisťovne, ak uprednostňujú modernejšie spôsoby. Podobne je to aj s navigáciou.

Ak niekomu vyhovuje mať v aute tradičný knižný autoatlas, je to jeho osobné rozhodnutie. Veľké množstvo vodičov však používa navigáciu v telefóne, či už od Google, Waze alebo Apple, a k papierovej verzii sa vracať nechcú. A akú navigáciu používate vy?

Ďakujeme Vám za odpovede.

Zdroj: oPoisteni.sk, foto unsplash.com

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články