Takmer polovica Slovákov neodolá lákavému nákupu, aj keď naň nemá peniaze


			Takmer polovica Slovákov neodolá lákavému nákupu, aj keď naň nemá peniaze
16.1.2016 Produkty

Niektorí spotrebitelia odložili nákupy na začiatok nového roka, aby zohnali tovar za výhodnejšiu cenu, iní v domnienke, že nakúpia výhodne, utratia posledné ušetrené peniaze alebo sa dokonca zadlžia.

 

Obchodníci vedia, že veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov a prieskum agentúry Ipsos pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) to potvrdzuje: 48 % Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani v situácii, keď nemajú dosť peňazí.

Ľudia síce vstupujú do nového roka s najrôznejšími predsavzatiami, ako zmenia svoj život k lepšiemu, ale január aj tak patrí k najdepresívnejším obdobiam roka. Počasie je nepriaznivé, skoro sa stmieva a ľudia sa prebúdzajú do finančnej „opice“ spôsobenej nadmernými vianočnými výdavkami. Nie je náhoda, že najdepresívnejší deň v roku, tzv. Blue Mondy, pripadá na tretí pondelok v januári.

Nech už si myslíme čokoľvek o význame tohto dňa alebo o metodike, akou autori dospeli k jeho určeniu, jedno je isté – január predstavuje pre naše peňaženky a účty zaťažkávaciu skúšku, ktorú môžeme zvládnuť len vďaka nekompromisnému prístupu k utrácaniu a domácim financiám.

„V rámci prieskumu sme zisťovali, ako by sa ľudia postavili k situácii, keď si už dlho chcú kúpiť nejaký špeciálny prístroj, na ktorý nemajú peniaze, a práve ho objavili v predajni so 70 % zľavou. Situácia viac než typická pre povianočné obdobie. Takmer polovica (48 %) Slovákov by lákavému nákupu neodolala a prístroj by si kúpili, aj keď naň nemajú peniaze. Riešením by pre nich bola pôžička. Približne tretina (30 %) ľudí by si naň požičala od rodiny či priateľov, 18 % Slovákov by si na prístroj požičalo peniaze v banke,” hovorí Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Nadpolovičná väčšina ľudí sa k útratám nad rámec svojich možností stavia predsa len racionálne. „Prístroj by sa rozhodlo nekúpiť 52 % Slovákov s tým, že niekedy v budúcnosti ešte nájdu podobnú zľavu a budú mať dostatok peňazí na jeho nákup. Odložia teda súčasnú potrebu do budúcnosti, keď ich finančná situácia bude priaznivejšia a nebudú sa musieť zadlžiť,” dopĺňa Markéta Fixová.

Ľudia v strednom veku sú voči pôžičkám obozretnejší

Ľudia vo veku 50 až 69 rokov sú obozretní, pokiaľ ide o pôžičky a keby nemali peniaze, až 60 % z nich by sa rozhodlo nekúpiť si prístroj. Oproti tomu mladší ľudia do 29 rokov by sa tak rozhodli len zo 40 %. Viac ako polovica z nich by si prístroj kúpila, aj keď by naň nemali peniaze. So žiadosťou o pôžičku by sa najčastejšie obrátili na svoju rodinu či kamarátov (42 %), až potom na banku (17 %).

Pre Slovákov je jednoznačne zdrojom finančnej pomoci hlavne rodina, na ktorú by sa v prípade potreby obrátila až tretina opýtaných. K poskytovateľom bankových či nebankových pôžičiek a úverov by si potrebnú sumu išlo vypožičať priemerne 18 % ľudí.

„Či už si požičiavame od finančnej inštitúcie alebo od rodiny, je nutné mať na pamäti, že dlhy treba splatiť. Ani ten najvýhodnejší nákup, pokiaľ naň nemáme peniaze, nie je natoľko výhodný, aby sme sa preň zadlžili,” dodáva Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Ak sa stane a zadlžíme sa, pričom nedokážeme pôžičku včas splácať, mali by sme čo najskôr kontaktovať veriteľa a dohovoriť sa na podmienkach splácania. Rozhodne sa tým vyhneme ďalším nepríjemnostiam, ako sú napr. úroky z omeškania.“

Zdroj: KRUK

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

mmmmmm

ZdenkaKoloman,  18. 7. 2017

presne o tom to je.. Ľudia nekomunikujú, neplatia a potom sa sťažujú, že ich niekto stále otravuje a chce peniaze naviac. Ja som mala dlh práve v Kruku a bolo to celé len a len o komunikácii a o tom, že som pravidelne platila čo som mala a po pol roku som mala čistý štít

RSS

Súvisiace články