Umelá inteligencia kam sa pozriete. Napriek tomu existuje veľké „ale"


			Umelá inteligencia kam sa pozriete. Napriek tomu existuje veľké „ale"
24.8.2020 Zahraničie

V súčasnej dobe je jednou zo zásadných výziev pre poisťovníctvo digitalizácia. Stále viac sa uvažuje o nasadení umelej inteligencie.

Na jednej strane existujú jej výhradní zástancovia, na druhej strane je mnoho zodpovedných manažérov poisťovní pociťuje túto tému ako čiernu skrinku, ktorá stojí veľa peňazí, ale negarantuje výsledky.

Preto je treba hľadať objektívne a reálny pohľad na umelú inteligenciu, ktorá musí byť riešená ako každý iný IT projekt. Pozrite sa na osem „nepohodlných" právd o umelej inteligencii (AI).

AI neznamená okamžitý bod zlomu

U väčšiny AI aplikácií ide o pomerne zdĺhavé prípady vývoja, kedy sú existujúce procesy vylepšované a postupne zefektívňované. Môže ísť napríklad o automatizované spracovávanie transakcií. Bolo by málo zmysluplné čakať na nejakú prevratnú myšlienku, ktorá by bola v rámci vývoja AI absolútne prelomová.

U AI rozhoduje tréning, nie programovanie

Vedomosti sa nedajú naprogramovať do technológií. Narastajú na základe stále sa opakujúcej práce s dátami. Bez vhodných dát a bez trpezlivého cvičenia nevznikne potrebná inteligencia, ale iba umelé "polovedenie" a chybné matematické modely. K tomu pristupuje aj tá skutočnosť, že dobré výsledky na tréningových dátach nemusia viesť k dobrým výsledkom na reálnych dátach. 

Aj v prípade AI má rásť svoje hranice

Tri najdôležitejšie predpoklady pre AI sú dnes dané, resp. k dispozícii: veľké dáta, cloudové zdroje a výpočtové výkony. Rast AI, ktorý aktuálne zažívame, je ale tiež svojím spôsobom efektom dobiehania strateného času, pretože doposiaľ nevyužité dáta a zdroje sa až teraz nasadzujú a masové spracovanie je možné v reálnom čase. Faktom je, že ešte rýchlejšiemu rastu bránia napríklad právne otázky, ako napríklad autorské práva k dátam.

AI je dnes (ešte) doplnok

AI je dnes prípadom pre špeciálne použitie. Pri jednotlivých úlohách, napríklad pri rozpoznávaní rizika a podvodu v banke, prevyšujú technológie už značne človeka. Z jedného dotazovania vyplýva, že v súčasnosti využívajú AI len 2 % podnikov, ale u startupov je to 39 %! S nejakým razantným rozšírením nie je však možné vzhľadom na nedostatok expertov počítať. Tu je nutné uvažovať skôr v časovom horizonte generácií.

AI a prístup urob si sám" nepripadá do úvahy

AI a strojové učenie sú vysoko komplexné procesy. Existuje príliš veľa disciplín a príliš veľa vysoko špecializovaných prístupov, aby to mohlo byť realizované bez dostatočného personálneho zázemia. Dokonca aj pre špecialistov je sotva možné si zachovať prehľad o množstve premenných, ktoré vývoj AI obsahuje a využíva. Preto nepripadá do úvahy rýchly vývoj a užívania formou „samoobsluhy." 

Nebudú existovať špecialisti na AI, ale pre jednotlivé disciplíny (oblasti) AI

„Všeznalec" v oblasti AI nebude u poskytovateľov pravdepodobne existovať. Daná problematika je totiž príliš komplexná. Namiesto toho je potrebné očakávať na trhu také štruktúry, aké sú známe z iných oblastí IT. Špecialisti sa budú starať o jednotlivé disciplíny ako napríklad o odhaľovaní podvodov, analýzu obrazu alebo spracovanie reči.

Poskytovatelia AI sú ďalej AI užívateľovi

Veľkí poskytovatelia príslušných služieb (IBM, Microsoft, NVIDIA atď.) významne uľahčujú nasadzovanie prvkov AI do praxe a jej integráciu do už existujúcich infraštruktúr. Aj keď je tým prístup k štandardným funkciám AI uľahčil, nie je ešte stále garantované, že tieto funkcie AI prinesú v podnikateľskom procese očakávaný úžitok a požadovanú kvalitu. 

Ignorovať AI nie je možné

Bez určitých aplikácii AI nebude čoskoro možné IT technológie rozvíjať. AI je v rastúcej miere v jadre aplikácií všetkého druhu – a učiace sa algoritmy sa starajú o to, že táto rola rastie. To začína už pri malých funkciách AI, ako napríklad vo vlastnej e-mailovej schránke alebo v kalkulačných tabuľkách.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články