Mnohé ukazuje na to, že k chybám došlo, čo pripúšťa aj samotná spoločnosť Boeing. Tým pádom sa môžu letecké spoločnosti a pozostalí odvolať na poistenie zodpovednosti za výrobok a vzniesť žaloby v miliardovej výške. Navyše je nutné počítať so stornom či určitým stornom celkovo objednaných 4 700 lietadiel Boeing typu 738 Max 8.
Zrútenie oboch lietadiel typu 737 Max 8 v Indonézii a Etiópii by sa mohlo vyvinúť v najväčší právny prípad ohľadom náhrady škody v leteckej histórii. Tento názor zastáva prof. Elmar Giemulla, právnik a expert na leteckú prevádzku a honorárny profesor pre právo leteckej prevádzky na Technickej univerzite v Berlíne. Podľa jeho názoru je príčinou oboch tragických havárií zjavná konštrukčná vada, čím je daná zodpovednosť výrobcu.
Ďalej je nutné počítať s tým, že podľa amerického práva sa asi uplatní náhrada škody, plniaca represívnu funkciu ( „punitive damage"). Boeing možno vedel o riziku už pred prvou haváriou v Indonézii, ale s určitosťou po tomto nešťastí, teda niekoľko mesiacov pred druhou haváriou. Prof. Giemulla vyjadril tiež názor, že Boeing v zásade riskoval, že dôjde k ďalšej havárii. V takom prípade sú vraj súdy v USA nemilosrdné.
K zvláštnostiam súdneho konania v USA patrí, že náhrada škody v civilnom práve je v medzinárodnom porovnaní už tak dosť vysoká, ale môže byť zo sankčných dôvodov americkým súdom zdvojnásobená či strojnásobená. V prípade Boeingu 374 Max 8 pôjde vraj skôr o strojnásobenie. Cieľom je docieliť cez náhradu škody účinného potrestania.
Popri preukázaných finančných škodách môže byť v USA žalovaná tiež nemajetková ujma za stratu človeka, ktorá môže na jednu osobu dosiahnuť až miliónovú úroveň. Nárok na náhradu škody zo zodpovednosti za výrobok majú nielen pozostalí, ale tiež letecké spoločnosti, ktorým vznikajú náklady napríklad zo zákazu prevádzky lietadiel.
Musia totiž prenajať náhradné lietadla, alebo prerobiť letové plány. Aj v tejto oblasti by mohli nabehnúť miliardové škody. Tým, že 370 lietadiel Boeing 737 Max 8 prevádzkovaných vo svete zostáva teraz na zemi, musí napríklad cestovný koncern Tui počítať vzhľadom k prechodnému výpadku lietadiel s dodatočnými nákladmi vo výške takmer 3 mil. eur týždenne.
Najväčším európskym prevádzkovateľom typu 737 Max je letecká spoločnosť Norwegian, ktorá má 18 lietadiel tohto typu. Určite vznesie žalobu na náhradu škody.
Zatiaľ sú vraj z prvotných analýz údajov zrejmé značné podobnosti, pokiaľ ide o priebeh letu oboch zrútených lietadiel. Otázkou je, čo prinesie záverečná správa, ktorá by mohla byť hotová do 30 dní. Dlhší zákaz letov Being 737 Max by bol vraj pre spoločnosť Boeing znepokojujúci. Tá docielila v roku 2018 najvyšší obrat v histórii, a to vo výške 101 mld. USD.
Zisk predstavoval 10,6 mld. USD. Typ 737 Max 8 bol predajným šlágrom koncernu. Od roku 2017 získal Boeing na tento letún 5 111 objednávok a zatiaľ dodal 350 kusov. Pritom sa priamy konkurenčný model A320 vyrábaný európskou spoločnosťou Airbus predáva lepšie. Airbus má 6 500 objednávok a dodal leteckým spoločnostiam od roku 2016 už 687 lietadiel.
Komentáre
Pridať komentár