Aj keď bol finalizovaný návrh dohody o Brexite medzi EÚ a vládou Spojeného kráľovstva, tak stále nie je jasné, ako dopadne aktuálne hlasovanie v britskom parlamente a ako budú vyzerať budúce vzájomné vzťahy. Z tohto hľadiska má pohotovostný akčný plán mimoriadny význam, pretože rieši prípad, keď sa nedosiahne žiadna dohoda.
Z vyhlásenia vyplýva, že Komisia považovala za potrebné vymedziť typy núdzových opatrení, ktoré by sa mohli prijať v prípade, keby Spojené kráľovstvo opustilo EÚ neriadeným spôsobom. Komisia určila prioritné oblasti s možnými významnými dôsledkami na občanov a podniky.
Patria medzi ne napríklad otázky týkajúce sa pobytu a víz, finančných služieb, leteckej dopravy, ciel, prenos osobných údajov i politiky v oblasti zmeny klímy. Núdzové opatrenia by sa prijímali len v obmedzených prípadoch, mali by obmedzený rozsah a boli by dočasné. Boli by prijímané jednostranne EÚ a museli by, samozrejme, byť v súlade s právom EÚ.
Pre lepšie pochopenie danej situácie je potrebné zdôrazniť, že núdzové opatrenia prichádzajú do úvahy, keď dohoda o vystúpení nebude do 30. marca 2019 ratifikovaná, nenastane žiadne prechodné obdobie a právo EÚ prestane v Spojenom kráľovstve platiť od 30. marca 2019. Druhý hlavný scenár vychádza z toho, že dohoda bude ratifikovaná. Potom právo EÚ prestane v Spojenom kráľovstve platiť až 1. januára 2021, teda po prechodnom období v dĺžke 21 mesiacov.
V časti akčného pohotovostného plánu, ktorá sa týka finančné služby, je hlavná pozornosť venovaná investičným produktom, respektíve derivátom, a úlohe centrálnych depozitárov. V spomínanom vyhlásení sa uvádza, že Komisia prijala tieto akty, ktoré by sa aplikovali od dátumu vystúpenia v prípade tvrdého Brexitu:
- Dočasné a podmienené rozhodnutie o rovnocennosti na pevne stanovenú obmedzenú dobu 12 mesiacov, aby sa zabezpečilo, že nedôjde k okamžitému narušeniu centrálneho clearingu derivátov.
- Dočasné a podmienené rozhodnutie o rovnocennosti na pevne stanovenú obmedzenú dobu 24 mesiacov, aby sa zabezpečilo, že nedôjde k narušeniu služieb centrálnych depozitárov pre prevádzkovateľov z EÚ, ktorí v súčasnosti využívajú subjekty zo Spojeného kráľovstva
- Dve delegované nariadenia uľahčujúce po pevne stanovenú dobu 12 mesiacov novácie určitých OTC derivátových zmlúv, ak je zmluva prevedená z protistrany v Spojenom kráľovstve na protistranu v EÚ-27.
Tento prístup vychádza z hodnotenia rizík vo finančnom sektore, ktoré uskutočnila Komisia pre prípad tvrdého Brexitu (bez dohody). Brala do úvahy stanovisko Európskej centrálnej banky a európskych orgánov dohľadu. Na základe tohto hodnotenia sa rozhodla, že pre zachovanie finančnej stability v EÚ je nevyhnutný len obmedzený počet ochranných opatrení. Tieto opatrenia by iba zmierňovali riziká finančnej stability v oblastiach, kde je pripravenosť operátorov na zvládnutie týchto rizík do dátumu vystúpenia zreteľne nedostatočná.
O ostatných k finančným službám vrátane poisťovníctva Komisia v podstate znovu prezentuje v alternatívnom akčnom pláne svoje predchádzajúce všeobecné vyjadrenia alebo odporúčania. Ak dohoda o vystúpení nebude ratifikovaná, tak poskytovatelia finančných služieb usídlenie v Spojenom kráľovstve stratia dátumom vystúpenia právo poskytovať svoje služby v členských štátoch EÚ 27 na základe európskeho pasu.
Poskytovatelia finančných služieb zo Spojeného kráľovstva a ich protistrany v EÚ musia urobiť také kroky, aby pri akomkoľvek scenári zaistili súlad s právom EÚ. Vo všetkých sektoroch finančných služieb musia firmy prijať tiež opatrenia na zmiernenie rizík a musia zabezpečiť, že klientom budú naďalej poskytované služby. Finančné spoločnosti musia svojich klientov aktívne informovať o prijatých krokoch a tom, ako ich implementujú. Klienti finančných spoločností zo Spojeného kráľovstva v členských štátoch EÚ 27 musia byť pripravení na scenár, kedy ich operátor zo Spojeného kráľovstva už nebude subjektom práva EÚ.
Komentáre
Pridať komentár