Sociálne médiá a poistenie: možno údaje využiť, alebo nie?


			Sociálne médiá a poistenie: možno údaje využiť, alebo nie?
18.2.2014 Technológie

Najznámejšia sociálna sieť Facebook nedávno oznámila, že už prekonala hranicu 1,19 miliardy aktívnych užívateľov mesačne a Twitter ju nasleduje so stúpajúcou popularitou s viac než 600 miliónmi aktívnych používateľov. Také rozsiahle využitie nemôže zostať bokom pozornosti poisťovateľov.


V súčasnej dobe už niektoré organizácie začínajú využívať sociálne médiá pri likvidácii poistných udalostí a najmä pri vyšetrovaní podozrení na poistný podvod. Úspešné využitie činnosti hodnotenej osoby (napríklad deklarujúcej neschopnosť a pritom sa chválej sa svojimi aktivitami), dohľadanie svedkov či identifikáciu možných spolupáchateľov poistného podvodu. Postupne sa dostávame do situácie, že sociálne siete budú zrejme využiteľné aj pre úpis rizík.

Využitie dát zo sociálnych sietí
Analytické firmy, zaoberajúce sa poistením momentálne testujú, či by dáta získané zo sociálnych sietí, mohli byť využiteľné napríklad pre underwriterov. V prvom rade sa analytici snažia on - line informácie vyhodnocovať a triediť ich do rôznych kategórií - napríklad z pohľadu využívaných diét, fajčenia, medzinárodného cestovania, priaznivcov adrenalínu a ďalších. Tieto kategórie môžu byť ďalej použité v kombinácii s inými parametrami k rozdeleniu skupín ľudí s nadpriemerným, priemerným či podpriemerným rizikom, z pohľadu potreby rôznych poistných produktov.

 

Poisťovatelia sa môžu dostať do situácie, kedy za tento typ dát budú ochotné vynaložiť značné financie a hľadať konkurenčné výhody v oblasti úpisu a ocenenia rizík. V skutočnosti jedna z veľkých európskych poisťovní už dospela k záveru, že takýto typ dát o užívateľoch sociálnych sietí je „presvedčivý“ vo svojej schopnosti simulovať niektoré techniky ocenenia rizika. Zdá sa teda, že sociálne médiá môžu byť nielen spoľahlivým meradlom života konkrétneho účastníka sociálnych médií, ale aj pomerne presným meradlom jeho rizík alebo rizík danej skupiny ľudí.

 

Aké budú ďalšie trendy?
Určite sa na tento zaujímavý vývojový trend môžeme pozrieť z rôznych uhlov. Na jednej strane poisťovatelia podnikajú vo svojom odbore s cieľom dosahovať primeraný zisk a účtovať svojim klientom správne poistno - matematické sadzby. Potom dáta získané zo sociálnych médií môžu napomôcť k tomu, aby riziko bolo ocenené a sadzby mohli byť stanovené čo možno najpresnejšie. Na druhej strane sa ale objavujú názory a argumentácia, že sa jedná o ďalší príklad porušovania súkromia a práv užívateľov týchto sietí. Kadiaľ teda vedie správna cesta? Určite by bolo vhodné vyvolať širšiu diskusiu na túto tému.

 

Vladimír Pulchart, London Direct Underwrites

Zdroj: Vladimír Pulchart, London Direct Underwrites

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS