Čo sa musí poisťovníctvo naučiť od Amazonu?


			Čo sa musí poisťovníctvo naučiť od Amazonu?

V Mníchove sa v druhej polovici septembra konala vysoko reprezentatívna konferencia venovaná poisťovníctvu (Insurance Conference Munich 2018 - INSCOM).

Medzi účastníkov patrili zástupcovia poisťovateľov (napríklad Allianz a Signal Iduna), ale aj technologických a poradenských spoločností (napríklad Amazon, SAP, IBM). Hlavnou témou diskusie bol digitálny ekosystém pohľadu rozvoja poisťovníctva. A v hlavnej úlohe bol model rozvoja Amazonu.

Na konferencii vystúpil za spoločnosť Amazon Web Services (AWS) Antony Jacob, ktorý je zodpovedný za všetky jej podnikateľské aktivity v oblasti poistenia. V rámci svojej prezentácie predstavil najmä stratégiu, podnikateľský model a firemnú kultúru Amazonu. Na konferencii sa potom vznášala nevypovedaná otázka týkajúca sa budúcnosti poisťovníctva, či prispôsobiť svoj podnikateľský model Amazonu? Odpoveď na ňu nie je nijako jednoduchá. 

Na jednej strane táto spoločnosť môže byť vzorom pre vskutku encyklopedický podnikateľský rozvoj, je však tiež obávaným konkurentom, ktorý sa však už zajtra môže stať váženým partnerom a lídrom inovácií pr nových modelov podnikania. V tomto napätom prostredí sa dnes celosvetovo pohybuje poisťovníctvo. S nadsázkou by sa dalo povedať, že poisťovníctvo je v pozícii králika, ktorý zíza na obrovského hada a čaká, čo sa bude diať ďalej.  

Na začiatku digitalizácie bola v nemeckom poisťovníctve zjavná nedôvera k tomuto fenoménu. Postupom času však prevážila funkčnosť či praktické využitie nových trendov a nástrojov. Ukážkovo si s tým poradila spoločnosť Allianz. Tá sa cez počiatočné rozpaky rozhodla pre kooperáciu so spoločnosťami mimo poisťovníctva.

Vedenie Allianz totiž správne postrehlo, že tempo vývoja je príliš vysoké aj pre tak veľkého hráča, akým je Allianz. Podľa Andreasa Nolteho, ktorý na konferencii Allianz zastupoval, sa táto globálna spoločnosť v posledných dvoch rokoch veľa poučila a vie si v budúcnosti predstaviť využívanie spoločných platforiem s digitálnymi obrami, ako je napríklad práve Amazon. 

Z diskusie na konferencii možno vyvodiť, že osamotený postup narazil v terajšom kybernetickom svete na prirodzený koniec, takže sa hľadajú nové prístupy špecializácie a kooperácie. Účastníci konferencie sa zhodli jednoznačne na tom, že pri všetkých nových aktivitách musí byť poisťovateľovi plne zabezpečená ochrana osobných údajov, aby sa nepoškodila dôvera klientov. Ide napríklad o Cloud-Computing či Blockchain (šifrovaná databáza transakcií s kryptomenou), pričom pre poisťovateľa je teraz kľúčový Cloud-Computing, kým Blockchain má zatiaľ nepatrnú relevanciu. Na konferencii sa ukázalo, že by sa to ale mohlo zmeniť v najbližších troch až piatich rokoch, pretože poisťovatelia musia dovtedy vyriešiť v oblasti digitalizácie veľa problémov vrátane výmeny zastaraného softvéru. 

Ďalším problémom poisťovateľov, ktorí sa chystajú na ofenzívnu cestu do digitálneho sveta, je nábor nových pracovníkov. Ide o odborníkov na IT, programátorov, špecialistov na prácu s dátami a expertmi na Blockchain. Vrcholní odborníci sa však Nemecku zatiaľ oblúkom vyhýbajú.

Medzi dôvodmi tohto nepriaznivého stavu je možné zaradiť príliš vysoké daňové zaťaženie, pomalé siete a dosť komplikovaný povoľovací či schvaľovací systém. Prekážkou je pochopiteľne aj ten fakt, že spoločnosti Google, Amazon, Apple, Facebook, Instagram a ďalšie súperia s poisťovateľmi o rovnakých odborníkov. A kľúčovým parametrom pri tomto hľadaní už zďaleka nie je vysoký plat. Spoločnosť musí byť „sexy", vysoko agilná a kreatívna. Do takého stavu firiem vraj nemecké poisťovníctvo ešte nedospelo.

Napríklad spomínané systematicky zamestnávanie špecialistov, ktorým necháva veľké pole kreatívne pôsobnosti, pričom chyby sa považujú za súčasť systému, pretože „stroskotanie" je dvojčaťom inovácie. Takí experti by mali mať „komunikačnú chrbticu", mali by uplatňovať pripomienky a sebavedome obhajovať svoje názory. To znie síce pre nemecké uši príliš revolučne, však to je podľa odborníkov na ľudské zdroje nevyhnutný prístup. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS