Marek Jankovič, Osobnosť SIBAF: Poisťovníctvo si ma získalo na celý život


			Marek Jankovič, Osobnosť SIBAF: Poisťovníctvo si ma získalo na celý život
18.11.2014 Poistný trh

Cenu Osobnosť SIBAF® 2014 za celoživotný prínos pre oblasť poisťovníctva získal koncom októbra Marek Jankovič, predseda predstavenstva a prezident Allianz – Slovenskej poisťovne.  „Ocenenie Sibaf ma veľmi potešilo a trochu aj prekvapilo. Beriem ho nielen ako uznanie, ale ešte stále aj ako výzvu, ktorá ma potiahne ďalej,“ prezrádza v rozhovore pre portál oPoisteni.sk. 

Marek Jankovič Neformální

Ste Osobnosťou SIBAF za celoživotný prínos pre oblasť poisťovníctva. Aký je to pre vás pocit a čo to pre vás profesijne znamená? Podobných ocenení ste za posledný rok nazbierali viac...

Cena SIBAF za celoživotný prínos je mojou prvou takéhoto druhu. Ocenenie ma veľmi potešilo a trochu aj prekvapilo. Beriem ho nielen ako uznanie, ale ešte stále aj ako výzvu, ktorá ma potiahne ďalej. V apríli tohto roka ma v ankete ekonomického týždenníka TREND zvolili za víťaza kategórie Poisťovák roka 2014. Keďže ide o ocenenie od manažérov poisťovní na slovenskom trhu, bol som príjemne prekvapený a cením si to.  

Ako absolvent technickej kybernetiky ste sa stali  „poisťovákom“ v roku 1991 v kedysi štátnej Slovenskej poisťovni. Nemenili by ste s odstupom rokov - splnil sa vám sen?

Nepamätám si, že by som niekedy sníval o riadení poisťovne, ale zrejme je všetko tak, ako má byť a s odstupom času by som nemenil. Na začiatku deväťdesiatych rokov prišli zásadné zmeny pre podnikanie a nastal aj rozmach poistného trhu. V tom období sa relatívne mladí ľudia pomerne rýchlo dostávali do vysokých riadiacich pozícií. Už v roku 1996 som bol členom predstavenstva Slovenskej poisťovne, čo bola veľká pozícia. Všetko bolo veľmi dynamické, v poisťovni sa zmenil systém riadenia, výpočtová technika, prišli celkom nové produkty. Rád na toto obdobie spomínam.

Zaspomínajte na vaše začiatky v poisťovníctve – čím si vás táto oblasť získala a kedy nastal ten moment, kedy ste si povedali:   toto je pre mňa to „pravé“?

Keď som nastúpil do vtedy ešte štátnej Slovenskej poisťovne, všetko sa v tom čase menilo a zavádzali sa nové počítače. Ja som s nimi vedel pracovať a ovládal som zároveň cudzie jazyky. Prvýkrát som zotrval v Slovenskej poisťovni do roku 1998. Potom som odišiel založiť Poisťovňu AIG Slovakia. Vrátil som sa späť v roku 2001 a ostal som do roku 2007, keď som zas odišiel riešiť niečo iné, ale zase blízke poisťovníctvu. Poisťovníctvo je pre mňa to pravé, pretože sa tam prelína mnoho odvetví a znalostí - od práva, matematiky, ekonómie až po modelovanie ďalekej budúcnosti. 

Ktoré pracovné míľniky boli pre vás osobne najväčším profesným prínosom?

Každá etapa môjho pôsobenia ma posunula dopredu, či už to boli zmeny v Slovenskej poisťovni, zlučovanie Slovenskej poisťovne a Allianz poisťovne, stratégie pre obdobie rastu do roku 2008 alebo následnej stagnácie poistného trhu.

Pôsobíte v najväčšej poisťovni na Slovensku s viacerými prestávkami. Vrátili ste sa do nej po tretíkrát – ako najvyšší  šéf.  Prečo práve táto poisťovňa? Nehľadali ste pracovné výzvy aj inde - v iných poisťovniach či iných segmentoch poisťovníctva?

Moje tretie obdobie sa začalo v júni 2010, keď som sa stal prezidentom spoločnosti. Bola to úplne iná práca ako predtým. Pred desiatimi až pätnástimi rokmi boli všetci zvyknutí na sústavný rast trhu, či už sa objavili väčšie alebo menšie poisťovne, ale trh stále rástol. Za uplynulý rok je trh stabilný a praktiky poisťovní sa sústreďujú nielen na nový biznis, lebo toho nie je veľa, ale na ten existujúci. Začínajú fungovať agresívne cenové stratégie, čo však stláča profitabilitu, vytvára tlak na náklady a fungovanie spoločností. Moja súčasná pozícia je výzvou sama o sebe, preto som nehľadal výzvy v iných poisťovniach, či segmentoch odboru.

Vaším cieľom vždy bolo, aby ste aj v ťažkom ekonomickom a konkurenčnom prostredí neustále prichádzali s produktovými inováciami a s kvalitnými službami pre klientov. Darilo sa vám to v predchádzajúcich rokoch napĺňať?

Verím, že darilo. Allianz – Slovenská poisťovňa je lídrom v poskytovaní kvalitných služieb a produktov svojim klientom. Je spoľahlivá, dôveryhodná a má silné zázemie. Ponúkame našim klientom finančnú silu, tradíciu a profesionalitu. Navyše, ako jednotka na trhu sa snažíme nezaspať na vavrínoch a pracovať na nových produktoch a budovať s klientmi naďalej dobré vzťahy. Získali sme mnoho ocenení za náš servis a produkty, ale najviac ma teší ocenenie Najústretovejšia poisťovňa od verejnosti a našich klientov.

Získali sme mnoho ocenení za náš servis a produkty, ale najviac ma teší ocenenie Najústretovejšia poisťovňa od verejnosti a našich klientov.

Ako sa pozeráte na dnešnú situáciu na poisťovacom trhu. Čo vás teší, prípadne čo vám chýba? Odhadnite, aké budú pre poisťovací trh ďalšie mesiace...

Dnes na trhu pôsobí asi 40 poisťovní formou lokálnych spoločností alebo prostredníctvom pobočiek zahraničných poisťovní. Keď si pozriete profit poisťovní, tie dohromady zarobili toľko ako nejaká väčšia banka. Celková profitabilita nie je vysoká a vývoj skôr ukazuje, že možno ešte klesne. Je tu viacero malých agresívnych hráčov, ktorí pritiahli klientov cenami, ale nízke poistné sa odzrkadlilo na ich výsledkoch a niekedy aj na kvalite poskytovaných služieb.

Čo sa týka toho, čo chýba, privítali by sme stabilitu a komplexnosť úpravy poisťovníctva. V tejto chvíli nás totiž čaká  prísna úprava pravidiel pre podnikanie v poisťovníctve, ktoré budú podľa pripravovaného zákona o poisťovníctve platiť už od 1.1.2016  a budú v súlade s európskou smernicou Solvency II. Na druhej strane tomu nezodpovedá právna úprava poistnej zmluvy a iných ustanovení Občianskeho zákonníka, ktoré sa poistenia priamo alebo nepriamo dotýkajú a ktoré sú v tomto zákonníku obsiahnuté.

Pripomínam, že tento zákon je z roku 1964 a tomu zodpovedá aj jeho obsah a používaná terminológia. Takýto stav vedie k tomu, že v prípade súdneho  sporu majú sudcovia tendenciu vo svojich rozhodnutiach nahrádzať neexistujúce alebo nedostatočné predpisy vlastnou úvahou čo pre poisťovne znamená nepredvídateľnosť rozhodnutí  a tým aj neistotu pri tvorbe produktov, ktorá môže mať významný vplyv na hospodárenie poisťovne. Ako príklad posledných mesiacov možno uviesť  snahu niektorých súdov presadiť, aby súdom stanovené  vysoké náhrady za nemajetkovú ujmu boli automaticky kryté povinným zmluvným poistením (PZP), a to aj nad rámec zákona o PZP aj poistnej zmluvy.

Tvrdíte: vždy treba nájsť novú výzvu, ktorá vás potiahne ďalej. Čo je výzvou,  pre vás osobne, aj pre Allianz – Slovenskú poisťovňu?

Mojím cieľom vždy bolo, aby sme aj v ťažkom ekonomickom a konkurenčnom prostredí neustále prichádzali s produktovými inováciami a s kvalitnými službami pre klientov. Napríklad v povinnom zmluvnom poistení máme najvyšší limit krytia na trhu a ako jediná poisťovňa garantujeme výplatu škody bez amortizácie. Samozrejme sú to len príklady, no vo všeobecnosti je naším cieľom prinášať pre našich klientov čo najlepšiu ponuku služieb a produktov.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články