Podľa reprezentatívnej štúdie „European Payment Practices 2018“, ktorú vypracovala spoločnosť EOS KSI, má až každá tretia firma (33 percent) v Európe skúsenosť s úmyselným nesplácaním faktúr, ktoré vystavila. Slovenské firmy sa s takouto praxou stretávajú dokonca častejšie ako ostatné, zažilo ju už 37 percent z nich.
Slovenské firmy sa tak nachádzajú v prvej päťke európskych krajín, ktoré úmyselné neplatenie vnímajú najintenzívnejšie. Na prvom mieste je Dánsko, kde to riešilo až 48 percent firiem, na druhom Rumunsko so 46 percentami. Naopak, zámerné vyhýbanie platbe zažilo len 21 percent švajčiarskych firiem, čo je z jednotlivých krajín najmenej.
Dôvody, prečo firmy v niektorých krajinách zámerne vyčkávajú so splácaním svojich záväzkov, môžu byť rôzne. „V minulosti sa im možno tento postup osvedčil, na ich dlh sa zabudlo a oni to skúšajú znovu. Spoliehajú sa na to, že ak nezaplatia faktúru, nič sa im nestane. Dôvodom môžu byť aj obchodné vzťahy – ak sa narušili alebo má firma pocit, že nedostala presne taký produkt alebo službu, ako si želala, môže platbu odďaľovať a skúšať, či časom získa zľavu,“ vysvetľuje Peter Hetteš, obchodný riaditeľ spoločnosti EOS KSI Slovensko, ktorá sa zaoberá manažmentom pohľadávok.
Nakopenie problémových pohľadávok však môže firmám priniesť rad problémov, napríklad nebudú mať k dispozícii peniaze na svoj rozvoj, začnú prepúšťať zamestnancov alebo zvýšia ceny svojich produktov, dopĺňa Hetteš.
Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ sa uskutočnila už jedenástykrát. Na jar 2018 nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS oslovil 3400 odborníkov zo 17 európskych krajín, z toho 200 spoločností zo Slovenska.
Komentáre
Pridať komentár